۰ نفر

منظور از تخفیف اوراق قرضه چیست؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۳۴
کد خبر: 710244
منظور از تخفیف اوراق قرضه چیست؟

ویژگی های اولیه اوراق قرضه نرخ بهره، ارزش اسمی و قیمت بازاری آن هستد. هر صادرکننده اوراق قرضه به عنوان پاداش پولی از دارندگان اوراق قرضه به مدت معینی وام گرفته است به دارندگان اوراق قرضه خود بهره پرداخت می‌کند.

در سررسید، مبلغ اصلی وام به سرمایه گذار بازگردانده می شود. این مبلغ با مبلغ اسمی یا ظاهری اوراق قرضه برابر است. اکثر اوراق قرضه شرکتی دارای ارزش اسمی 1000 دلار هستند. برخی از اوراق قرضه در قیمت اسمی، در قیمت مضاعف و یرخی نیز با تخفیف فروخته می شوند.

نکات کلیدی

تخفیف اوراق نشان می‌دهد که قیمت بازاری اوراق به چه میزان پایین‌تر از قیمت اصلی آن در تاریخ سررسید است.

قیمت بازار اوراق قرضه ای که با تخفیف صادر می‌شوند کمتر از ارزش اسمی آن‌ها است، که باعث افزایش سرمایه در زمان سررسید می شود، زیرا در زمان سررسید ارزش اسمی اوراق پرداخت می شود که بالاتر از قیمت بازاری فعلی آن‌ها است.

اوراق قرضه مختلف به دلایل متفاوتی با تخفیف معامله می‌شوند – برای مثال، اوراق قرضه در بازار ثانویه با بهره ثابت در هنگام افزایش نرخ بهره با تخفیف معامله می‌شوند در حالی که اوراق قرضه کوتاه‌مدت با بهره صفر معمولاً زمانی که عرضه از تقاضا بیشتر شود با تخفیف صادر می‌شوند.

مبانی تخفیف اوراق قرضه

نرخ بهره‌ی اوراق قرضه ای که در ارزش اسمی خود فروخته می شوند برابر با نرخ بهره رایج در اقتصاد است. بازده سرمایه‌ی سرمایه‌گذارانی که این اوراق را خریداری می‌کنند با پرداخت‌های دوره‌ای این بهره تعیین می‌شود.

اوراق قرضه با قیمت مضاعف اوراقی هستند که قیمت آن‌ها در بازار بیشتر از ارزش اسمی آن‌ها باشد. اگر نرخ سود اعلام شده برای اوراق قرضه بیشتر از نرخ مورد انتظار از وضعیت فعلی بازار اوراق قرضه باشد، این اوراق گزینه جذابی برای سرمایه گذاران خواهد بود.

قیمت بازاری اوراق قرضه ای که با تخفیف صادر می شوند کمتر از ارزش اسمی آن است که این تفاوت باعث افزایش سرمایه در زمان سررسید می شود، زیرا در زمان سررسید اوراق ارزش اسمی بالاتر آن‌ها پرداخت می شود.  تخفیف اوراق نشان می‌دهد که قیمت این اوراق قرضه در بازار به چه میزان کمتر از ارزش اسمی آن‌ها است.

به عنوان مثال، اوراق قرضه با ارزش اسمی 1000 دلار که با قیمت 980 دلار معامله می شوند 20 دلار تخفیف دارند.  تخفیف اوراق همچنین برای اشاره به نرخ تخفیف اوراق نیز استفاده می‌شود که به معنای سودی است که برای قیمت گذاری اوراق از طریق محاسبات ارزش گذاری فعلی استفاده می شود.

زمانی که نرخ بهره بازار از نرخ بهره اوراق بیشتر باشد، اوراق با تخفیف فروخته می شود. برای درک این مفهوم، به یاد داشته باشید اوراق قرضه ای که با ارزش اسمی فروخته می شود نرخ بهره‌ای برابر با نرخ بهره بازار دارند. هنگامی که نرخ بهره بازار افزایش می‌یابد و از نرخ بهره اوراق قرضه بالاتر می رود، دارندگان اوراق قرضه حال اوراق قرضه‌ای در دست خواهند داشت که نرخ بهره‌ی کمتری دارد.

در این حالت، ارزش این اوراق موجود کاهش می یابد تا نشان دهد که اوراقی که به تازگی در بازارها عرضه شده‌اند نرخ های جذاب تری دارند. اگر ارزش اوراق قرضه کمتر از ارزش اسمی آن‌ها شود سرمایه گذاران به احتمال زیاد این اوراق را خریداری خواهند کرد زیرا در تاریخ سررسید ارزش اسمی آن‌ها بازپرداخت می شود. برای محاسبه تخفیف اوراق، باید ارزش فعلی بهره‌ی پرداختی و ارزش مبلغ اصلی اوراق تعیین شود.

مثال

به عنوان مثال، اوراق قرضه ای با ارزش اسمی 1000 دلار را با تاریخ سررسید 3 ساله در نظر بگیرید. نرخ بهره این اوراق 3.5 درصد است و نرخ بهره‌ی بازار اندکی بالاتر و 5 درصد است. از آنجا که پرداخت سود در بازه‌های زمانی شش ماهه انجام می شود، تعداد کل بهره‌های پرداختی برابر 3 سال × 2 = 6 و نرخ بهره در هر دوره نیز 5%/2 = 2.5%  خواهد بود. با استفاده از این اطلاعات، ارزش فعلی اصل مبلغ اوراق قرضه در تاریخ سررسید برابر است با:

PVprincipal = $1,000/(1.0256) = $862.30

اکنون باید ارزش فعلی پرداخت های بهره را محاسبه کنیم. نرخ بهره اوراق قرضه در هر دوره 3.5%/2 = 1.75% است. مبلغ سود پرداختی در هر دوره نیز 1.75% x $1,000 = $17.50 دلار است.

PVcoupon = (17.50/1.025) + (17.50/1.0252) + (17.50/1.0253) + (17.50/1.0254) + (17.50/1.0255) + (17.50/1.0256)

PVcoupon = 17.07 + 16.66 + 16.25 + 15.85 + 15.47 + 15.09 = $96.39

مجموع ارزش فعلی بهره‌ی پرداختی و اصل سرمایه، قیمت بازاری اوراق خواهد بود.

قیمت بازاری= $862.30 + $96.39 = $958.69.

از آنجا که قیمت بازار کمتر از ارزش اسمی است، اوراق قرضه با تخفیف $1,000 – $958.69 = $41.31 دلار معامله می شود. بنابراین، نرخ تخفیف اوراق قرضه $41.31/$1,000 = 4.13%  می‌شود.

اوراق قرضه به دلایلی مختلفی با تخفیف نسبت به ارزش اسمی خود معامله می شوند. اوراق قرضه در بازار ثانویه با نرخ بهره ثابت زمانی که نرخ بهره بازار افزایش می‌یابد و بیشتر از نرخ بهره اوراق قرضه می‌شود با تخفیف معامله می شوند. در حالی که سرمایه‌گذاران همان نرخ بهره یکسان را برای اوراق قرضه خود دریافت می‌کنند، قیمت اوراق قرضه برای مطابقت با بازدهی غالب بازار تنزیل می‌یابد.

قیمت بازاری= $862.30 + $96.39 = $958.69.

هم‌چنین، وقتی رتبه اعتباری اوراق قرضه کاهش می‌یابد و عرضه اوراق قرضه بیشتر از تقاضای موجود برای آن می‌شود، یا زمانی که ریسک نکول درک شده افزایش می‌یابد اوراق قرضه با تخفیف عرضه می‌شوند. در مقابل، کاهش نرخ بهره یا بهبود رتبه اعتباری ممکن است به معامله اوراق قرضه در قیمت مضاعف منجر شود.

اوراق قرضه کوتاه مدت اغلب با تخفیف صادر می شوند، به خصوص اگر نرخ بهره صفر داشته باشد. با این حال، اوراق قرضه در بازار ثانویه نیز ممکن است با تخفیف معامله شوند و این وضعیت زمانی روی می‌دهد که عرضه بیش از تقاضا باشد.