۰ نفر

منظور از معیار چیست؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰
کد خبر: 710075
منظور از معیار چیست؟

معیارها شاخص‌هایی هستند که برای در بر گرفتن چندین اوراق بهادار که نماینده‌ی جنبه‌ای از کل بازار هستند ایجاد می‌شوند.

شاخص‌های معیار برای تمام دسته دارایی‌ها ایجاد شده‌اند. در بازار سهام، دو شاخص S&P 500  و Dow Jones Industrial Average  دو مورد از محبوب ترین معیارهای سهام شرکت‌هایی با ارزش بالا هستند.

نمونه هایی از معیارهای برتر برای سهم‌های دارای درآمد ثابت عبارتند از: شاخص بارکلز کپیتال برای کل اوراق قرضه ایالات متحده، شاخص بارکلز کپیتال برای اوراق قرضه شرکتی با بازده بالا و شاخص بارکلز کپیتال اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده. سرمایه‌گذاران صندوق‌های مشترک ممکن است از شاخص‌های Lipper استفاده کنند که در آن‌ها از 30 صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری در یک دسته خاص استفاده شده است، در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی ممکن است از شاخص‌های MSCI استفاده کنند. شاخصWilshire 5000  نیز معیار محبوبی است که نشان دهنده همه سهم های شرکت‌های سهامی عام در ایالات متحده است. هنگام ارزیابی عملکرد هر سرمایه گذاری بایستی عملکرد آن را با یک معیار مناسب مقایسه کرد.

شناسایی و تعیین معیار ممکن است یکی از جنبه‌های مهم سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران منفرد باشد. سرمایه گذاران علاوه بر معیارهای متعارفی که نمایانگر ویژگی‌های عمومی بازار مانند ارزش بالا، ارزش متوسط، ارزش پایین، رشد و ارزش هستند، همچنین می‌توانند شاخص هایی را به کار بگیرند که بر اساس ویژگی های اساسی، بخش ها، سود سهام، روند بازار و بسیاری موارد دیگر شکل گرفته‌اند. داشتن درک مناسب یا علاقه‌مندی به نوع خاصی از سرمایه گذاری به سرمایه گذار کمک می کند تا صندوق های سرمایه گذاری مناسب را شناسایی کند و همچنین به آنها اجازه می دهد اهداف و انتظارات سرمایه گذاری خود را بهتر به مشاور مالی خود منتقل کنند.

سرمایه گذاران هنگام جستجوی معیارهای سرمایه گذاری باید ریسک را نیز در نظر بگیرند. معیارهایی که سرمایه گذاران استفاده می‌کنند باید میزان ریسکی را که حاضر به پذیرش آن هستند نیز منعکس کند. سایر عوامل سرمایه گذاری پیرامون کاربرد معیارها ممکن است مبلغ سرمایه گذاری و هزینه ای که سرمایه گذار مایل به پرداخت آن است را شامل شوند.

نکات کلیدی

هر معیار مقیاس استانداردی برای سنجش عملکرد است.

در حوزه‌ی سرمایه گذاری ممکن است از یک شاخص بازار به عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد سبد سرمایه‌گذاری استفاده شود.

بسته به راهبرد یا الزامات هر سرمایه گذاری خاص معیار متفاوتی استفاده خواهد شد.

انتخاب معیار مناسب مهم است، زیرا شاخص اشتباه ممکن است منجر به خطای معیار شود.

مدیریت صندوق صنعت سرمایه گذاری

همراه با نوآوری روزافزون در محصولات تعداد معیارها نیز در حال گسترش بوده است. معیارها در صنعت سرمایه گذاری اغلب به عنوان عامل محوری مدیریت سبد سرمایه‌گذاری استفاده می شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفعل و صندوق‌های بتای هوشمند دو راهبردی هستند که از سرمایه‌گذاری معیاری حاصل شده‌اند.  راهبردهای همانندسازی که معیارهای سفارشی‌سازی شده را دنبال می‌کند روز به روز رواج بیشتری پیدا می‌کنند. مدیران فعال نیز در بازار حضور دارند و با استفاده از متعارف‌ترین کاربرد شاخص‌ها به عنوان معیاری که بایستی بر آن‌ها غلبه کنند استراتژی‌هایی که فعلانه مدیریت می‌شوند را اجرا می‌کنند.

منفعل

معیارها برای در بر گرفتن چندین اوراق بهادار که جنبه‌ای از کل بازار را نشان می‌دهند ایجاد می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفعل ایجاد شدند تا امکان دسترسی سرمایه‌گذاران به معیار خاصی را فراهم کنند زیرا سرمایه‌گذاری در هر یک از اوراق بهادار شاخص برای یک سرمایه‌گذاران منفرد بسیار پرهزینه است. در صندوق‌های منفعل، مدیر سرمایه‌گذاری از یک استراتژی همانندسازی برای تطبیق دارایی‌ها و بازده شاخص معیار استفاده می‌کند و به سرمایه‌گذاران صندوقی کم‌هزینه برای سرمایه‌گذاری هدفمند ارائه می‌کند. یکی از نمونه‌های برجسته این دسته از صندوق‌ها، صندوق SPDR S&P 500 ETF (SPY)  است که عمکلرد شاخص S&P 500  را با کارمزد مدیریت 0.09% دنبال می کند. سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ، متوسط، کوچک، رشد و ارزش و صندوق‌های ETF خاصی را که این استراتژی را به کار می‌گیرند پیدا کنند.

بتای هوشمند

استراتژی‌های بتای هوشمند به عنوان ارتقایی برای صندوق‌های شاخص منفعل ساخته شدند.  این استراتژی‌ها به دنبال افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری در صندوق‌های منفعل استاندارد برای سرمایه‌گذاران با انتخاب سهام بر اساس متغیرهای خاص یا با اتخاذ موقعیت‌های خرید و فروش برای بدست آوردن آلفا هستند. استراتژی های شاخص بهبود یافته‌ی صندوقState Street Global Advisors  نمونه ای از این استراتژی ها هستند. صندوق ارتقا یافته‌ی سرمایه‌گذاری کوچک  SSGA (SESPX)با اتخاذ موقعیت‌های خرید و فروش در سهام شرکت‌های با ارزش پایین این شاخص تلاش می‌کند تا عملکرد اندکی بهتر از معیار راسل 2000 داشته باشد.

معیارهای بخش بازار

معیارهای بخش بازار ممکن است بر اساس بخش های خاص بازار مانند بخش های مختلف شاخص گزینه های دیگری را برای سرمایه گذاری معیاری در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند. صندوق‌های ETF شرکت  State Street Global Advisors SPDR  فرصت سرمایه‌گذاری در هریک از بخش‌های منحصربه‌فرد این شاخص را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کنند. صندوق بخش منتخب فناوری SPDR (XLK)  نمونه‌ای از این صندوق‌ها، است.

معیارهای بنیادی و زمینه‌ای

بسیاری از مدیران سرمایه گذاری با به چالش کشیدن خود برای پیشی‌گرفتن از بازار، معیارهای سفارشی سازی شده ای ایجاد کرده اند که از استراتژی همانندسازی استفاده می کنند. تعداد این نوع صندوق ها در میان پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. این صندوق‌ها شاخص‌های سفارشی‌سازی شده بر اساس اصول، سبک و مضامین بازار را معیار قرار می‌دهند. صندوقETF گلوبال X روباتیکز اند آرتیفیشال اینتلیجنس (Global X Robotics & Artificial Intelligence Thematic ETF (BOTZ)) یکی از بهترین صندوق‌های  ETFموضوعی بدون اهرم در جهان سرمایه‌گذاری است. این صندوق از یک استراتژی همانندسازی شاخص استفاده می کند و به دنبال تکرار عملکرد شاخص موضوعی رباتیک جهانی و هوش مصنوعی Indxx است. این شاخص یک معیار شاخص سفارشی است که سهام شرکت‌هایی که در زمینه رباتیک و راهکارهای هوش مصنوعی فعالیت دارند را شامل می‌شود.

مدیریت فعال

مدیریت فعال با تعداد رو به رشد استراتژی های همانندسازی معیار روز به روز چالش برانگیزتر می شود. بنابراین، یافتن مدیران فعالی که به طور مداوم از معیارهای خود پیشی بگیرند برای سرمایه گذاران روز به روز چالش برانگیزتر می شود. در سال 2017، صندوقETF  نوآوری آرک (ARKK) یکی از صندوق‌های ETF برتر در بازار سرمایه گذاری بود. بازدهی این صندوق از ابتدای سال 2017 تا 3 نوامبر 76.06 درصد بوده است. معیارهای این صندوق شاخص S&P 500 با بازده قابل مقایسه 15.59 درصد و شاخص جهانی MSCI با بازده قابل مقایسه 17.55 درصد است.

ارزش معیارها

ارزش معیارها یکی از موضوعات بحث مداوم بوده است که به ایجاد نوآوری‌های متعددی حول محور سرمایه گذاری مستقیم در شاخص های معیار واقعی منجر شده است. این بحث ها عمدتا از تقاضا برای دسترسی به معیارها، سرمایه گذاری بنیادین و سرمایه گذاری موضوعی ناشی شده‌اند. مدیرانی که موافق فرضیه بازار کارآمد (EMH)  هستند ادعا می‌کنند که پیشی‌گرفتن از بازار در اصل غیرممکن است و به همین دلیل ایده‌ی تلاش برای پیشی‌گرفتن از معیار نمی‌تواند هدف واقعی برای مدیران باشد. بنابراین، تعداد فزاینده‌ای از استراتژی های مدیریت سرمایه‌گذاری حول محور سرمایه گذاری در معیار شاخص متمرکز شده است. با وجود این، مدیران فعالی وجود دارند که به طور مداوم از معیارهای خود پیشی می‌گیرند. این استراتژی ها به پایش مداوم نیاز دارند و اغلب هزینه های مدیریتی بالایی را شامل می‌شوند. با این حال، از آنجا که مدل‌های کمی هوش مصنوعی با توانایی اتوماسیون بیشتر خود متغیرهای بیشتری را در فرآیند مدیریت سبد سرمایه‌گذاری ادغام می‌کنند تعداد مدیران فعال موفق روز به روز بیشتر می‌شود.

خطای معیار

خطای معیار وضعیتی است که در آن در یک مدل مالی از معیار اشتباهی استفاده می شود. این خطا ممکن است پراکندگی های زیادی را در داده های تحلیلگران یا دانشگاهیان ایجاد کند، اما با انتخاب مناسب ترین معیار در ابتدای فرآیند تجزیه و تحلیل به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد. خطای دنبال کردن را می توان با خطای معیار اشتباه گرفت، اما این دو معیار کاربردهای متفاوتی دارند.

برای جلوگیری از خطای معیار هنگام ایجاد سبد بازار مطابق مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای (CAPM)  استفاده از مناسب ترین معیار یا بازار در محاسبات مهم است. به‌عنوان مثال، اگر بخواهید با استفاده از CAPM سبدی از سهام شرکت‌های آمریکایی ایجاد کنید، از شاخص Nikkei  که یکی از شاخص‌های ژاپنی است به عنوان معیار خود استفاده نمی کنید. بر این اساس، اگر بخواهید بازده‌ی سبدهای سرمایه‌گذاری خود را مقایسه کنید باید از شاخصی استفاده کنید که حاوی سهام مشابه باشد. به عنوان مثال، اگر بخش زیادی از سبد سهام شما به شرکت‌های فناوری تعلق داشته باشد، باید به جای S&P 500 از شاخص نزدک به عنوان معیار خود استفاده کنید.