۰ نفر

سپرده های بانکی چیستند؟ بررسی انواع آن ها​

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶
کد خبر: 709221
سپرده های بانکی چیستند؟ بررسی انواع آن ها​

خود سپرده نوعی بدهی بانک به سپرده گذار است. سپرده های بانکی نیز به جای خود وجوهی که سپرده‌گذاری شده‌اند به این بدهی اشاره دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، وقتی شخصی حساب بانکی باز می کند و وجه نقدی را در آن سپرده‌گذاری می‌کند مالکیت قانونی وجه نقد را تسلیم بانک می‌کند و این وجه نقد به دارایی بانک تبدیل می شود. حساب سپرده‌گذاری فرد نیز به نوبه خود بدهی بانک به فرد در نظر گرفته می‌شود.

نکات کلیدی

حساب های پس انداز و جاری سپرده های بانکی را می پذیرند.

اکثر سپرده های بانکی تا سقف 250000 دلار توسط FDIC بیمه می شوند.

سپرده های بانکی عندالمطالبه (بانک موظف است وجوه شما را در صورت درخواست برگرداند) یا سپرده های مدت دار (بانک ها چارچوب زمانی مشخصی برای دسترسی به وجوه از شما درخواست می کنند) در نظر گرفته می شوند.

انواع سپرده های بانکی

حساب جاری (سپرده عندالمطالبه)

حساب جاری که در عین حال حساب سپرده عندالمطالبه نیز نامیده می‌شود حساب جاری اصلی است. مصرف کنندگان پول خود را در این حساب‌ها واریز می کنند و پول واریز شده به این حساب‌ها در زمان درخواست سپرده‌گذاران قابل برداشت خواهد بود. این حساب‌ها اغلب به دارندگان حساب اجازه‌ی برداشت پول با استفاده از کارت‌های بانکی، چک یا به کمک برگه‌های برداشت پول در پیشخوان بانک اعطا کنند. در برخی موارد، بانک‌ها برای حساب‌های جاری کارمزد ماهانه دریافت می‌کنند، اما در صورتی که دارنده حساب شرایط دیگری مانند سپرده‌گذاری مستقیم یا انجام تعداد معینی انتقال ماهانه به حساب پس‌انداز را داشته باشد، ممکن است از اخذ کارمزد صرفنظر کنند.

مهم: انواع مختلف حساب های سپرده عبارتند از حساب های جاری، حساب های پس انداز، حساب های سپرده عندالمطالبه، حساب های بازار پول و گواهی سپرده (CD).

حساب های پس انداز

حساب‌های پس‌ انداز به سپرده‌های بانکی دارندگان حساب سود پرداخت می‌کنند. با این حال، در برخی موارد ممکن است دارندگان حساب در صورت عدم حفظ موجودی مشخص یا انجام تعداد معینی سپرده‌گذاری، هزینه ماهانه‌ای را متحمل شوند. اگرچه حساب‌های پس‌انداز مانند حساب‌های جاری به چک‌های کاغذی یا کارت‌های بانکی متصل نیستند، اما دارندگان این حساب به راحتی می‌توانند به وجوه آن‌ها دسترسی داشته باشند.

در مقابل، حساب‌های بازار پول نرخ بهره اندکی بالاتر از حساب پس انداز ارائه می دهند، اما دارندگان این حساب‌ها برای دسترسی برای برداشت آن‌ها با چک‌های بانکی یا انتقال وجوه آن‌ها به حساب‌های دیگر با محدودیت های بیشتری مواجه هستند.

حساب سپرده عندالمطالبه

موسسات مالی این حساب‌ها را حساب های جاری سوددار، حساب جاری بعلاوه یا حساب های مزیت‌دار می‌نامند. این حساب‌ها ترکیبی از ویژگی‌های حساب‌های جاری و پس‌انداز را دارند و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهند که در کنار دریافت سود برای سپرده‌های بانکی خود به راحتی به پول خود نیز دسترسی داشته باشند.

گواهی های سپرده / حساب های سپرده مدت دار

حساب سپرده مدت دار نیز مانند حساب پس انداز یکی از ابزارهای سرمایه گذاری مصرف کنندگان است. حساب های سپرده مدت دار همچنین به عنوان گواهی سپرده  نیز(CD) شناخته می شوند و نسبت به حساب های پس انداز متعارف نرخ بهره بالاتری دارند، اما پول باید برای مدت زمان معینی در حساب بماند. در کشورهای دیگر، حساب های سپرده مدت دار به نام های دیگری مانند سپرده های مدت دار، حساب های مدت دار و اوراق قرضه پس انداز نامیده می‌شوند.

ملاحظات ویژه

شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) بیمه سپرده ای را ارائه می دهد که سپرده های بانک های عضو را حداقل به میزان 250000 دلار به ازای هر سپرده گذار در هر بانک تضمین می کند. بانک‌های عضو ملزم به قرار دادن علائمی در معرض دید عموم هستند که بر روی آن‌ها نوشته شده است “سپرده‌ها با اعتبار و اعتماد کامل دولت ایالات متحده پشتیبانی می‌شوند.”