۰ نفر

صورت حساب بانکی چیست؟ بررسی مزایای آن

۱۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۳۱
کد خبر: 709210
صورت حساب بانکی چیست؟ بررسی مزایای آن

صورت‌ حساب‌های بانکی حاوی اطلاعات حساب بانکی مانند شماره حساب‌ها و فهرست دقیق سپرده‌ها و برداشت‌ها هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، صورت‌ حساب بانکی فهرستی از تمام تراکنش‌های یک حساب بانکی در یک دوره معین، معمولاً یک ماهه است.این صورت‌حساب سپرده‌ها، هزینه‌ها، برداشت‌ها و همچنین مانده ابتدایی و پایانی دوره را شامل می‌شود.

دارندگان حساب‌ها معمولا هر ماه صورت‌حساب‌های بانکی خود را بررسی می‌کنند تا بتوانند هزینه‌ها و مخارج خود را دنبال کنند و همچنین هرگونه هزینه اشتباه یا تقلبی را شناسایی کنند.

صورت حساب بانکی چگونه کار می کند؟

 بانک‌ها صورت حساب بانکی را به دارندگان حساب‌ها ارسال می‌کنند تا جزئیات فعالیت حساب را به آن‌ها نشان دهد. این صورتحساب‌ها به دارندگان حساب‌ها اجازه می دهند تا تمام تراکنش های پردازش شده در حساب خود را ببیند. بانک‌ها معمولاً صورت‌حساب‌های ماهیانه را در تاریخ معینی برای صاحب حساب ارسال می‌کنند. علاوه بر این، تراکنش‌های مندرج در هر صورتحساب معمولاً به ترتیب زمانی فهرست می‌شوند.

ملاحظات ویژه

بسیاری از بانک‌ها به دارندگان حساب‌ها گزینه‌های دریافت صورتحساب‌های کاغذی یا صورت‌حساب‌های بدون کاغذ و الکترونیکی که معمولاً از طریق ایمیل ارسال می‌شوند ارائه می‌کنند. نسخه الکترونیکی صورت‌ حساب بانکی به عنوان صورت‌حساب الکترونیکی یا رایانه‌ای شناخته می‌شود و به دارندگان حساب اجازه می‌دهد تا به صورت آنلاین به صورت‌حساب‌های خود دسترسی داشته باشند و صورتحساب‌های الکترونیکی خود را بارگیری یا چاپ کنند. برخی از بانک‌ها صورت‌حساب‌ها را به صورت پیوست پست الکترونیکی به مشتریان ارسال می‌کنند. برخی از دستگاه‌های خودپرداز (ATM) گزینه‌ی چاپ نسخه خلاصه‌برداری شده از صورت‌ حساب بانکی را به مشتریان ارائه می‌دهند که به آن تاریخچه تراکنش‌ها گفته می‌شود.

مهم: برخی از موسسات برای صدور صورت‌حساب‌های کاغذی هزینه دریافت می‌کنند، در حالی که بسیاری از بانک‌های صرفا آنلاین مستلزم ارسال الکترونیکی صورتحساب هستند.

علیرغم سهولت، ارزش و دسترسی آسان صورت‌های الکترونیکی، صورتحساب‌های کاغذی به این زودی‌ها از بین نخواهند رفت.. مطابق مرکز تحقیقاتی پیو، در سال 2021 در حدود 7 درصد از بزرگسالان ایالات متحده گزارش کردند که هم‌چنان از اینترنت استفاده نمی کنند.

نظرسنجی موسسه‌ی Two Sides North America در سال 2017 توسط نشان داد که تقریباً برای 70٪ از مصرف کنندگان هم‌چنان دنبال کردن هزینه‌ها و مدیریت امور مالی به کمک صورتحساب‌های کاغذی آسان‌تر از صورتحساب‌های الکترونیکی است. دو سوم از پاسخ‌دهندگان نیز ترکیبی از صورت‌های کاغذی و الکترونیکی را ترجیح می‌دادند. بسیاری از دریافت‌کنندگان صورتحساب‌های الکترونیکی هم‌چنان صورتحساب‌های خود را در خانه چاپ می‌کنند و ترجیح می‌دهند تاریخچه دائمی از حساب خود داشته باشند.

مزایای صورت حساب بانکی

دارندگان حساب در حین تطبیق دادن حساب بانکی خود با صورت حساب بانکی باید وجود مغایرت‌های مالی را بررسی کنند. دارندگان حساب باید مغایرت‌های مالی را در اسرع وقت موارد به صورت کتبی گزارش کنند. صورت حساب بانکی در عین حال صورت حساب نیز گفته می شود و نشان می دهد که آیا بانک پاسخگوی پول دارنده حساب است یا خیر.

صورت‌حساب‌های بانکی ابزاری فوق‌العاده هستند که به دارندگان حساب‌ها در زمینه‌ی پیگیری پول خود کمک می‌کنند.  این صورتحساب‌ها ممکن است به دارندگان حساب کمک کنند تا امور مالی خود را دنبال و خطاها را شناسایی کنند و عادت های خرج کردن خود را تشخیص دهند. دارندگان حساب‌ها باید تراکنش‌های حساب بانکی خود را به طور منظم – روزانه، هفتگی یا ماهانه – تأیید کنند تا مطمئن شوند که سوابق حساب آنها با سوابق بانک مطابقت دارد. این مسئله به کاهش هزینه های بیش برداشت و شناسایی خطاها و تقلب کمک می کند.

دارندگان حساب‌ها در صورت مشاهده هرگونه مغایرت باید این مسئله را به موقع به بانک اطلاع دهند. دارندگان حساب‌ها معمولاً از تاریخ صدور صورت‌حساب خود برای گزارش و برطرف کردن هرگونه خطای احتمالی 60 روز مهلت دارند. آنها باید صورت های ماهیانه را حداقل به مدت یک سال نگهداری کنند.

نکته: هنگام اتصال به شبکه وای فای عمومی از بررسی آنلاین حساب بانکی خود خودداری کنید. هنگامی که شما به چنین شبکه‌هایی متصل هستید، هکرها به راحتی می توانند به اطلاعات خصوصی شما دسترسی پیدا کنند.

الزامات صورت حساب بانکی

 بخش‌های مختلف صورت‌ حساب بانکی از اطلاعات مربوط به بانک – مانند نام و آدرس بانک – و همچنین اطلاعات شما تشکیل شده‌اند. صورت حساب بانکی همچنین حاوی اطلاعات حساب، تاریخ صدور صورت‌حساب و همچنین موجودی ابتدا و انتهای دوره حساب خواهد بود. جزئیات هر تراکنشی – به ویژه مبلغ، تاریخ و گیرنده – که در طول این دوره در حساب بانکی انجام شده است مانند سپرده‌ها، برداشت‌ها، چک‌های پرداخت شده و هرگونه هزینه خدمات نیز معمولا در صورت حساب بانکی درج می‌شوند.

به‌عنوان مثال، صورت‌ حساب بانکی ممکن است جزئیات یک حساب جاری بدون بهره را به شکل موجودی اولیه 1050 دلار، کل سپرده‌گذاری به مبلغ 3000 دلار، کل برداشت‌ها به مبلغ 1950 دلار، موجودی پایانی 2100 دلار و هزینه‌های خدمات صفر برای دوره اول تا  30 سپتامبرنشان دهد.

سوالات متداول صورت حساب بانکی

 صورت حساب رسمی بانک چیست؟

 صورت حساب رسمی بانکی معمولاً هر ماهه توسط بانک به دارنده حساب ارسال می شود و حاوی خلاصه‌ای از تمام تراکنش هایی است که در طی این ماه در این حساب انجام شده‌اند. صورت‌حساب‌های بانکی حاوی اطلاعات مربوط به حساب بانکی، مانند شماره حساب‌ها و فهرست دقیق سپرده‌گذاری‌ها و برداشت‌ها هستند.

چگونه می توان صورت حساب بانکی را دریافت کرد؟

 معمولا مشتریان بانک می توانند آخرین صورت حساب های بانکی خود را در وب سایت موسسه مالی خود مشاهده کنند. در غیر این صورت، می توان صدور صورتحساب کاغذی ماهانه و ارسال آن به آدرس محل سکونت خود را درخواست کرد.

تفاوت بین صورت حساب بانکی و تاریخچه تراکنش چیست؟

تاریخچه تراکنش با صورت‌ حساب بانکی از این نظر متفاوت است که تاریخچه تمام تمام تراکنش‌های انجام شده در حساب بانکی را برای دوره‌ای است که شما انتخاب کرده‌اید نشان می‌دهد.  بااین‌حال، صورت‌حساب‌های بانکی به طور معمول تنها تراکنش‌های انجام شده در طی یک ماه را نشان می‌دهد و ممکن است تراکنش‌های اخیر یا معلق در آن‌ها حذف شده باشد.

آیا فرد دیگری می تواند صورت حساب بانکی من را بررسی کند؟

خیر. بانک ها تا زمانی که خود شما شماره حساب خود را به فرد دیگری اعلام نکرده‌اید اطلاعات مربوط به صورت حساب بانکی شما را بدون رضایت شما در اختیار اشخاص ثالث ناشناس قرار نمی دهند.