۰ نفر

تجارت الگوریتمی چییست؟ بررسی مزایا و معایب آن

۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۴۵
کد خبر: 709198
تجارت الگوریتمی چییست؟ بررسی مزایا و معایب آن

معاملات الگوریتمی فرایندی برای اجرای سفارشات با استفاده از دستورالعمل‌های معاملاتی خودکار و از پیش برنامه‌ریزی شده برای محاسبه متغیرهایی مانند قیمت، زمان و حجم است. الگوریتم، مجموعه‌ای از جهت‌ها برای حل یک مسئله است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، الگوریتم‌های کامپیوتری بخش‌های کوچکی از سفارش کامل را به‌ مرور زمان به بازار ارسال می‌کنند.معاملات الگوریتمی از فرمول‌های پیچیده همراه با مدل‌های ریاضی و نظارت انسانی برای تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش اوراق بهادار مالی در بورس استفاده می‌کند. معامله‌گران الگوریتمی اغلب از فناوری معاملات با فرکانس بالا استفاده می‌کنند که می‌تواند شرکت را قادر سازد ده‌ها هزار معامله در ثانیه انجام دهد. معاملات الگوریتمی را می‌توان در موقعیت‌های مختلف از جمله اجرای سفارش، آربیتراژ و استراتژی‌های معاملاتی روند استفاده کرد.

نکات کلیدی

اوراق قرضه مستهل ‌شونده استفاده از الگوریتم‌های مبتنی‌بر فرایند و قوانین به منظور به‌کارگیری استراتژی‌هایی برای اجرای معاملات است.

محبوبیت تجارت الگوریتمی از اوایل دهه 1980 به طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است و توسط سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های تجاری بزرگ برای اهداف مختلف استفاده می‌شود.

معاملات الگوریتمی درحالی‌که مزایایی مانند زمان اجرای سریع‌تر و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند، می‌تواند گرایش‌های منفی بازار را با ایجاد سقوط ناگهانی و ازدست‌دادن نقدینگی فوری تشدید کند.

آشنایی با تجارت الگوریتمی استفاده از الگوریتم‌ها در معاملات، پس از معرفی سیستم‌های تجاری کامپیوتری در بازارهای مالی آمریکا در طول دهه 1970 افزایش یافت. در سال 1976، بورس نیویورک، سیستم چرخش سفارش تعیین شده (DOT) را برای مسیریابی سفارشات از معامله‌گران به متخصصان در سطح بورس معرفی کرد.

60 درصد از کل معاملات در ایالات متحده توسط رایانه انجام شده است. مایکل لوئیس، در کتاب پرفروش Flash Boys زندگی تاجران و کارآفرینانی در وال‌استریت را تصویر می‌کند که در ساخت شرکت‌هایی معرف ساختار تجارت الکترونیک نقش داشتند. کتاب او استدلال می‌کرد که این شرکت‌ها درگیر مسابقه تسلیحاتی برای ساختن رایانه‌های سریع‌تر هستند که می‌توانند با صرافی‌ها سریع‌تر ارتباط برقرار کنند تا با استفاده از انواع سفارش‌هایی که به ضرر سرمایه‌گذاران معمولی به نفعشان تمام می‌شود، با صرافی‌ها با سرعت بیشتری در ارتباط باشند.

تجارت الگوریتمی خودتان را انجام دهید

در سال‌های اخیر، فعالیت تجارت الگوریتمی خودت را انجام بده، فراگیر شده است. برای مثال، صندوق‌های پوشش ریسک مانند Quantopian، منبع الگوریتم ها را از برنامه‌نویسان آماتور جمع‌آوری می‌کنند که این الگوریتم‌ها برای دریافت کمیسیون به منظور نوشتن سودآورترین کد رقابت می‌کنند. این عمل با گسترش اینترنت پرسرعت و توسعه رایانه‌های سریع‌تر با قیمت‌های نسبتاً ارزان امکان‌پذیر شده است. پلتفرم‌هایی مانند Quantiacs به‌منظور خدمت به معامله‌گران روزانه که می‌خواهند قدرت خود را در معاملات الگوریتمی امتحان کنند، ایجاد شده‌اند.

یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور در وال‌استریت، یادگیری ماشینی است. پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی برنامه‌نویسان کامپیوتر را قادر به توسعه برنامه‌هایی کرده است که می‌توانند خود را از طریق یک فرایند تکراری به نام یادگیری عمیق بهبود بخشند. معامله‌گران درحال‌توسعه الگوریتم‌هایی هستند که برای سودآوری بیشتر بر یادگیری عمیق تکیه می‌کنند.

مزایا و معایب تجارت الگوریتمی

معاملات الگوریتمی عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران نهادی و کارگزاری‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌های مرتبط با معاملات استفاده می‌شود. بر اساس تحقیقات، معاملات الگوریتمی به‌ویژه برای سفارشات بزرگ که ممکن است 10 درصد از حجم کل معاملات را شامل شود، سودمند است. معمولاً سازندگان بازار از معاملات الگوریتمی برای ایجاد نقدینگی استفاده می‌کنند.

معاملات الگوریتمی همچنین امکان اجرای سریع‌تر و آسان‌تر سفارش‌ها را فراهم و آن را برای صرافی‌ها جذاب می‌کند. به نوبه خود، این بدان معناست که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌سرعت سود خود را از تغییرات جزئی قیمت، در امان نگه دارند. استراتژی معاملاتی اسکالپینگ معمولاً از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند، زیرا شامل خرید و فروش سریع اوراق بهادار با افزایش قیمت‌های کوچک می‌شود.

سرعت اجرای سفارش که در شرایط عادی مزیتی محسوب می‌شود، زمانی که چندین دستور به طور همزمان و بدون دخالت انسان اجرا شوند، می‌تواند به مشکل تبدیل شود. سقوط فلش در سال 2010 مقصر معاملات الگوریتمی است.

یکی دیگر از معایب معاملات الگوریتمی این است که نقدینگی که از طریق سفارشات خرید و فروش سریع ایجاد می‌شود، می‌تواند در یک‌ لحظه ناپدید شود و تغییر را برای معامله‌گران برای سود بردن از تغییرات قیمت حذف کند. همچنین می‌تواند منجر به از دست‌ دادن آنی نقدینگی شود. تحقیقات نشان داده است که معاملات الگوریتمی عامل اصلی از دست دادن نقدینگی در بازارهای ارز پس از قطع رابطۀ تثبیت شدۀ فرانک سوئیس با یورو در سال 2015 بوده است.