۰ نفر

منظور از بخشش بدهی چیست؟​

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۵۱
کد خبر: 709046
 منظور از بخشش بدهی چیست؟​

بدین ترتیب بخشش بدهی نقطه مقابل اعطای کمک مالی خواهد بود که در طی آن طرف های خارجی که معمولاً دولت ها هستند به موسسات مالی در آستانه ورشکستگی کمک مالی اعطا می‌کنند که انجام این کار نیز معمولا با استفاده از پول مالیات دهندگان انجام می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین،کمک‌های مالی به جلوگیری از ضرر بستانکاران کمک می‌کنند ، در حالی که بخشش بدهی بستانکاران را موظف به پذیرش ضرر می‌کند.

نکات کلیدی

بخشش بدهی با ملزم ساختن بستکاران و سپرده گذاران به بخشش بدهی های بدهکار به یک موسسه مالی در آستانه شکست کمک می‌کند.

بخشش بدهی و کمک‌های مالی هر دو طرح‌های حل‌وفصل اختلافات هستند که در موقعیت‌های اضطراری استفاده می‌شوند.

کمک‌های مالی از بستانکاران در مقابل تحمل ضرر محافظت می‌کند، در حالی که بخشش بدهی بستانکاران را به پذیرش ضرر ملزم می‌سازد.

بخشش بدهی در سراسر جهان برای کمک به کاهش بار ناشی از پرداخت کمک های مالی به بانک‌ها بر مالیات‌دهندگان استفاده می‌شود.

درک بخشش بدهی

توسل به راهکارهای بخشش بدهی و کمک‌های مالی به جای آنکه انتخابی باشد بیشتر برحسب ضرورت انجام می‌شود. هر دوی این طرح‌ها گزینه هایی برای کمک به موسساتی که در بحران فرو رفته‌اند  ارائه می دهند. کمک‌های مالی ابزار قدرتمندی در بحران مالی 2008 بودند، اما بخشش بدهی نیز جایگاه خاص خود را دارد. سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران یک مؤسسه مالی بحران‌زده ترجیح می‌دهند که به جای از دست دادن ارزش کامل سرمایه‌گذاری‌ها یا سپرده‌های خود در شرایط بحرانی، موسسه مالی مربوطه را قادر به پرداخت بدهی‌های خود حفظ کنند . دولت‌ها نیز ترجیح می‌دهند که از ورشکستگی مؤسسه مالی جلوگیری کنند، زیرا ورشکستگی در مقیاس بزرگ می‌تواند احتمال بروز مشکلات نظام‌مند در بازار را افزایش دهد. این خطرات دلیل استفاده از کمک‌های مالی در بحران مالی 2008 بودند و مفهوم “برای ورشکسته شدن بیش از حد بزرگ شده” منجر به اجرای اصلاحات گسترده شد.

ملزومات بخشش بدهی

در حالی که بیشتر سرمایه‌گذاران با مفهوم کمک‌های مالی و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها آشنا هستند، بخشش بدهی نیز یکی از تدابیر اقتصاددانان به حساب می‌آید. کشورهای اروپایی از این راهکارها برای حل بسیاری از بزرگ ترین چالش های خود استفاده کرده‌اند. بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS) نیز با تمرکز بر کاربرد  بخشش بدهی در اتحادیه اروپا آشکارا در مورد نحوه استفاده از آن صحبت کرده است. در این سناریوها، در مواردی که کمک مالی کامل دولت بعید به نظر می‌رسد می توان از بخشش بدهی استفاده کرد.

به طور معمول، بخشش بدهی به یکی از سه دلیل استفاده می شوند:

زمانی که فروپاشی مؤسسه مالی احتمالاً مشکلی نظام‌مند بزرگی را ایجاد نکند و پیامدهای «بسیار بزرگ برای ورشکستگی» نداشته باشد.

دولت منابع مالی لازم برای کمک مالی رانداشته باشد.

چارچوب حل و فصل اختلافات برای کاهش تخصیص پول مالیات‌دهندگان برای اعطای کمک مالی مستلزم استفاده از بخشش بدهی باشد.

شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) که هر حساب بانکی را تا سقف 250000 دلار بیمه می کند وظیفه دارد از سپرده گذاران  ایالات متحده محافظت کند. در زمانی که استفاده از بخشش مالی ضرورت پیدا می‌کند مؤسسات مالی تنها می‌توانند از مبلغ سپرده‌هایی استفاده کنند که موجودی آن‌ها بیش‌تر از 250000 دلار مشتری باشد.

نمونه های واقعی استفاده از بخشش بدهی

قطعنامه های قبرس و اتحادیه اروپا دو نمونه از کاربرد بخشش بدهی را در عمل نشان می‌دهند.

آزمایش قبرس

در حالی که افراد عادی پس از رکود بزرگ سال 2008 با موضوع کمک‌های مالی آشنا شدند، بخشش بدهی نیز در سال 2013  و پس از آنکه مقامات دولتی قبرس به این راهبرد متوسل شدند توجه زیادی را به خود جلب کرد. همانطور که در روزنامه نشنال هرالد بررسی شده است، پیامد استفاده از این راهکار این بود که سپرده گذاران بیمه نشده (که در اتحادیه اروپا به عنوان افرادی با سپرده های بزرگتر از 100000 یورو شناخته می شوند) در بانک قبرس، بخش قابل توجهی از سپرده های خود را از دست دادند.  این سپرده گذاران در ازای از دست دادن سپرده‌های خود سهام بانکی دریافت کردند. با این حال، ارزش این سهم‌ها با زیان اکثر سپرده گذاران برابر نبود.

اتحادیه اروپا

در سال 2018، اتحادیه اروپا به بررسی گسترده تر از گنجاندن بخشش بدهی در چارچوب حل و فصل اختلافات خود روی آورد. فرناندو رستوی از بانک تسویه حساب های بین المللی در یک سخنرانی در کنفرانس بین المللی IADI-ERCدر مورد طرح های بخشش بدهی صبحت کرد.  اتحادیه اروپا در حال بررسی چارچوب جدیدی برای حل و فصل اختلافات است که احتمال در آن از هر دو روش بخشش بدهی و کمک های استفاده می شود. بخشش بدهی در مرحله اول حل اختلافات استفاده می‌شود و پیش از تخصیص کمک مالی به موسسات مالی بستانکاران و سپرده‌گذاران را به بخشش مبلغ مشخصی از بدهی‌های خود ملزم می‌سازند.