۰ نفر

منظور از کمک مالی چیست؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۴۵
کد خبر: 709044
منظور از کمک مالی چیست؟

این اقدامات به اجتناب از پیامدهای ناشی از سقوط بالقوه‌ی آن کسب و کار که ممکن است ورشکستگی و عدم پرداخت تعهدات مالی آن را شامل شود کمک می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کسب‌وکارها و دولت‌ها می‌توانند کمک مالی دریافت کنند که این کمک‌های مالی ممکن است شکل وام، خرید اوراق قرضه، سهام یا تزریق نقدی را به خود بگیرند و بسته به شرایط ممکن است طرف نجات داده شده را به بازپرداخت این کمک‌های مالی ملزم سازند.

نکات کلیدی

کمک مالی تزریق پول به کسب و کار یا سازمانی است که در غیر این صورت با سقوط قریب الوقوع مواجه می شود.

کمک های مالی ممکن است به شکل وام، اوراق قرضه، سهام یا پول نقد باشند.

برخی از وام ها نیاز به بازپرداخت دارند – با یا بدون پرداخت بهره.

کمک‌های مالی معمولاً به شرکت‌ها یا صنایعی تعلق می‌گیرد که تاثیر مستقیمی بر قدرت کل اقتصاد دارند و نه صرفا یک بخش یا صنعت خاص.

شرح کمک مالی

کمک‌های مالی معمولاً فقط به شرکت‌ها یا صنایعی تعلق می‌گیرد که ورشکستگی آنها ممکن است تأثیر نامطلوب شدیدی بر اقتصاد داشته باشد و تاثیرات آن تنها به یک بخش خاص از بازار محدود نشود.  به عنوان مثال، شرکتی که نیروی کار زیادی دارد ممکن است کمک مالی دریافت کند زیرا اقتصاد نمی تواند جهشی را که در صورت ورشکستگی این کسب و کار در نرخ بیکاری رخ می دهد تحمل کند. در این شرایط غالبا شرکت‌های دیگر وارد عمل می‌شوند و کسب‌وکار ورشکسته را خریداری می‌کنند که به آن  تصاحب به روش کمک مالی گفته می‌شود.

دولت ایالات متحده سابقه طولانی در زمینه‌ی اعطای کمک‌های مالی دارد که شروع به پیش از بحران سال 1792 می‌رسد. از آن زمان تاکنون، دولت ایالات متحده در طی کمک مالی پس‌انداز و وام سال 1989 به مؤسسات مالی کمک کرده است، غول بیمه‌ی ایالات متحده یعنی شرکت آمریکن اینترنشنال گروپ (AIG) را نجات داده است، شرکت‌های فردی مک و فانی می از جمله موسسات وام مسکن تحت حمایت دولت و بانک‌ها را تامین مالی کرده است و در طی برنامه کمک مالی «برای ورشکسته شدن بیش از حد بزرگ است» سال 2008 که رسماً به نام قانون تثبیت اقتصادی اضطراری سال 2008 (EESA) شناخته می‌شود وضعیت مالی بانک‌ها را تثبیت کرده است.

در  طی بحران سال 1792، بدهی ناشی از جنگ انقلابی باعث شد تا دولت 13 ایالت متحده را نجات دهد. علاوه بر این، صنعت مالی تنها صنعتی نیست که در طول سال ها کمک مالی نجات‌دهنده دریافت می کند. شرکت هواپیماسازی لاکهید (LMT)، کرایسلر، جنرال موتورز (GM) و صنعت هواپیمایی نیز از حمایت دولت و سایر کمک‌های مالی برخوردار شده‌اند.

در سال 2010، ایرلند به شرکت آنگلو آیریش بانک مبلغی معادل 29.3 میلیارد یورو کمک مالی اعطا کرد. یونان نیز کمک‌های نجات‌دهنده‌ی را از اتحادیه اروپا (EU) دریافت کرد که با مبلغ 326 میلیارد یورو خود مقیاس کمک‌های مالی را دگرگون کرد.  بااین‌حال، کشور یونان تنها کشوری نبوده است که برای مدیریت بدهی خود به کمک مالی نیاز داشته است. سایر کشورهای نجات داده شده عبارتند از کره جنوبی در سال 1997، اندونزی در سال 1999، برزیل در سال های 1998، 2001 و 2002 و آرژانتین در سال های 2000 و 2001. همچنین، درک این نکته ضروری است که بسیاری از مشاغلی که کمک‌های مالی نجات دهنده دریافت می کنند، در نهایت به بازپرداخت این وام ها مجبور خواهند شد. کرایسلر و جنرال موتورز همانند AIG تعهدات خزانه داری خود را پرداخت کردند. با این حال، شرکتAIG  از راه هایی به غیر از روش‌های صرفا مالی نیز کمک دریافت کرده است که ردیابی آن‌ها دشوارتر است.

مثالی از دنیای واقعی

همانطور که می بینید، کمک‌های ملی اشکال و انواع مختلفی به خود می‌گیرند. همچنین، با پرداخت هر کمک مالی جدید، کتاب رکوردها مجددا باز می شود و جایگاه بزرگترین دریافت کننده‌ی کمک مالی جدید به روز رسانی می شود. برخی از این کمک‌های مالی تاریخی دیگر را در نظر بگیرید.

کمک مالی به صنعت مالی

دولت ایالات متحده در سال 2008  و در پی بحران مالی جهانی یکی از عظیم ترین کمک های مالی تاریخ را ارائه کرد.  هدف این ذ بزرگترین مؤسسات مالی جهان  بود که به دلیل فروپاشی بازار وام مسکن درجه دو و بحران اعتباری ناشی از آن زیان‌های بزرگی را متحمل شده بودند. بانک‌هایی که تعداد فزاینده‌ای از وام‌های مسکن را به وام‌گیرندگان با امتیازات اعتباری پایین ارائه کرده بودند با ضرر وام هنگفتی مواجه شدند، زیرا بسیاری از افراد در بازپرداخت وام‌های خود نکول کردند.

مؤسسات مالی مانند کانتری‌واید، لمن برادرز  و بیر استرنز ورشکسته شدند و دولت با بسته کمکی عظیمی به این بحران پاسخ داد. در 3 اکتبر 2008، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش قانون تثبیت اقتصادی اضطراری سال 2008 را امضا کرد که به ایجاد برنامه امداد دارایی‌های مشکل دار (TARP) منجر شد. برنامه‌ی TARP به وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اجازه داد تا 700 میلیارد دلار را صرف خرید دارایی‌های سمی از ترازنامه ده‌ها موسسه مالی مختلف کند. برنامه‌ی TARP تا آوریل سال 2021 به پرداخت 443 میلیارد دلار کمک مالی به موسسات مالی مختلف منجر شده است.  این رقم نشان دهنده بزرگترین کمک مالی در تاریخ مالی تا آن زمان است .

واقعیت سریع

بیر استرنز که در سال 2006 با 2 میلیارد دلار سود به یکی از بزرگترین بانک های سرمایه گذاری تبدیل شد در سال 2008 توسط JP Morgan Chase خریداری شد.

کمک مالی صنعت خودرو

خودروسازانی مانند کرایسلر و جنرال موتورز (GM) نیز در جریان بحران مالی سال 2008 ضربه خوردند. این خودروسازان نیز در آن زمان به دنبال دریافت کمک مالی مالیات دهندگان بودند، با این استدلال که بدون این شرکت‌ها مالیات‌دهندگان قادر به پرداخت تعهدات مالی خود نخواهند بود.

خودروسازان به این دلیل تحت فشار قرار گرفته بودند که زیرا بازار فروش کساد آن‌ها به دلیل تأثیرات دوگانه‌ی افزایش قیمت بنزین و ناتوانی بسیاری از مصرف کنندگان در دریافت وام خودرو سقوط کرد. به بیان دقیق‌تر، قیمت های بالا در پمپ بنزین باعث شد که فروش خودروهای SUV تولید کنندگان و خودروهای بزرگتر به شدت کاهش پیدا کند. در عین حال، در طی بحران مالی دریافت منابع مالی، از جمله وام خودرو برای افراد بسیار دشوار شده بود، زیرا بانک ها الزامات وام دهی خود را تشدید کردند که این مسئله فروش خودرو را بیشتر کاهش می‌داد.

اگرچه منابع مالی برنامه‌ی TARP برای شرکت های مالی در نظر گرفته شده بود اما این دو شرکت خودروساز  در نهایت توانستند برای سرپا ماندن حدود 63.5 میلیارد دلار کمک مالی را از منابع مالی این برنامه به خود اختصاص دهند. در ژوئن 2009، کرایسلر که امروزه فیات-کرایسلر (FCAU) نامیده می‌شود و جنرال موتورز از ورشکستگی نجات پیدا کردند و امروزه در میان تولیدکنندگان بزرگ خودرو باقی مانده اند. تا آوریل 2021، خزانه داری ایالات متحده 377 میلیارد دلار از 443 میلیارد دلاری را که به موسسات مختلف اعطا کرده بود بازپس گرفته است و جنرال موتورز و کرایسلر وام های TARP خود را سال ها زودتر از موعد مقرر آن پس دادند. خزانه داری ایالات متحده در نهایت مجبور شد حدود 66 میلیارد دلار را با احتساب زیان سهام از مجموع مطالبات خود حذف کند.