۰ نفر

دلیل سفر رییس روسنفت به کوبا چه بود؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹
کد خبر: 704877
دلیل سفر رییس روسنفت به کوبا چه بود؟

رییس جمهور کوبا با مدیر عامل شرکت روسنفت روسیه در بحبوحه کمبود سوخت دیدار کرد

به گزارش اقتصادآنلاین، ایگور سچین، مدیر اجرایی تولیدکننده‌ی روس نفت، در نشستی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در اقامتگاه دولتی نوو-اگاریوو در خارج از مسکو، در 15 فوریه 2021 شرکت می‌کند.

رهبر جزیره‌ی هاوانا گفت: «ایگور سچین، مدیر عامل شرکت نفتی روسی، با میگل دیاز کانل، رییس‌جمهور کوبا، اواخر روز شنبه، در بحبوحه‌ی کمبود شدید سوخت که باعث تعطیلی موقت جایگاه‌های خدمات و صف‌های چند ساعته بنزین شده است، دیدار کرد.»

دفتر دیاز کانل در بیانیه‌ای که از طریق توییتر منتشر شد، گفت که سچین به دیاز کانل گفت که وقتی صحبت از مسائل مربوط به کوبا می‌شود، «پوتین مستقیما و شخصاً بر آنها نظارت می‌کند.»

چندین توئیت در حساب ریاست جمهوری کوبا بر روابط خوب دو کشور تأکید کرد، اما دلیل سفر رییس این شرکت نفتی دولتی را مشخص نکرد.

سچین قرار است برای دهمین سالگرد مرگ هوگو چاوز، رییس جمهور سابق این کشور آمریکای جنوبی، متحد نزدیک کوبا و روسیه، به ونزوئلا سفر کند.

رسانه‌های دولتی کوبا گفتند که رائول کاسترو، رهبر سابق کوبا نیز برای این مناسبت به کاراکاس پرواز کرده است.

کوبا تحت کنترل کمونیست‌ها با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند و تولیداتش به دلیل همه گیری ویروس کرونا، تحریم‌های ایالات متحده و یک اقتصاد برنامه‌ریزی متمرکز ناکارآمد، کاهش یافته است.

صف‌های چند ساعته برای غذا، سوخت و دارو جزیره را ویران کرده است و در سال گذشته به مهاجرت دسته جمعی کوبایی ها کمک کرده که بسیاری از آنها به سمت شمال و به سمت ایالات متحده رفته‌اند.

روسیه در ماه فوریه به کوبا 25000 تن گندم کمکی "اضطراری" برای مبارزه با کمبود این جزیره اهدا کرد که دومین هدیه در یک سال گذشته و نشانه‌ی تعمیق روابط بین دو متحد دیرینه است.

روسیه که از تحریم‌های غرب به خاطر درگیری در اوکراین ضربه خورده است، به دنبال تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با سایر کشورهای مخالف آنچه که هژمونی ایالات متحده می خواند، است.

کوبا از سال 1962 پس از انقلاب کمونیستی به رهبری فیدل کاسترو، رهبر سابق این کشور، تحت تحریم اقتصادی ایالات متحده قرار دارد.