۰ نفر

تاثیر آشپزی بر سلامت روان / چرا باید از غذاهای رستورانی دوری کنید؟

۱۰ دی ۱۴۰۱، ۲:۲۲
کد خبر: 691788
تاثیر آشپزی بر سلامت روان / چرا باید از غذاهای رستورانی دوری کنید؟

امروزه بیشتر انسان ها به دلیل مشغله های کاری و بعضا عدم علاقه به آشپزی به خوردن غذاهای حاضری توسط رستوران یا اشخاص دیگر روی آورده اند. در حالی که آشپزی بر سلامت روان تاثیر گذار است مانند افزایش ارتباط اجتماعی ،عزت نفس،خلاقیت و ... .

به گزارش اقتصاد آنلاین، آشپزی باعث سلامت روان می شود؛ شنیدن تعریف و تمجید از دستپخت یک اتفاق معمولی به شمار نمی آید . بسیاری این عمل را تحسین می کنند زیرا می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند، سلامت را بهبود بخشد و مهارت های آشپزی را بیش تر کند. با این حال با وجود این مزایا، برخی آشپزی را خسته کننده می دانند.

صرف نظر از اینکه با کدام طرف ایستاده اید،تاثیر آشپزی از نظر بالینی ثابت شده و از سلامت روان ما حمایت می کند. اگر احساس می کنید این مهم حقیقت ندارد، می توانید دلایل ما را نپذیرید. برای آشنایی با روش‌های مختلف تهیه وعده‌های غذایی که سلامت ذهنی را تقویت می کند، ادامه مطلب را بخوانید.

آشپزی از یک رژیم غذایی تقویت کننده مغز پشتیبانی می کند

آیا می دانستید که برخی غذاها می توانند عملکرد شناختی را تقویت کنند ؟ مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، ارتباط بین سلامت روان ضعیف و رژیم های غذایی ناسالم را نشان داد. 

رژیم غذایی مدیترانه ای

برعکس، یک رژیم غذایی متعادل بدون غذاهای فرآوری شده می تواند تاثیر مثبتی بر حافظه داشته باشد و از عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی پشتیبانی کند. نمونه ای از گزینه های غذایی که فواید سلامت روان را افزایش می دهد رژیم مدیترانه ای است. این رژیم بر چربی های سالم مانند روغن زیتون، میوه ها ، سبزیجات فراوان، غلات کامل، ماهی و حداقل گوشت قرمز تمرکز دارد. 

اذعان به این نکته ضروری است که واژه رژیم غذایی ناسالم باعث خجالت است و اغلب عواملی را که منجر به انتخاب های غذایی ناسالم می شوند، از جمله عدم دسترسی و فقر ، نفی می کند .

آشپزی ارتباط اجتماعی را افزایش می دهد

تاثیر آشپزی بر سلامت روان

اگر فکر می کنید آشپزی کردن فقط یک غذا در اختیار شما قرار می دهد بسیار اشتباه است چرا که غذای پخته شده با دیگر اعضای خانه،دوستان یا همکاران به اشتراک گذاشته می شود  بنابراین آشپزی کردن بهانه خوبی برای افزایش روابط اجتماعی است. به عنوان مثال وقتی قصد آشپزی دارید باید موادی در اختیار داشته باشید و به خوار بار فروشی، قصابی و ... مراجعه خواهید کرد. 

طرف نظر از اینکه دوست دارید کسی را برای خوردن غذا به منزل دعوت کنید یا نه، آشپزی بهانه خوبی برای تعامل با دیگران اسست.

اجتماعی شدن مرتبط با آشپزی در تحقیقات اخیر پایه گذاری شده است. یک مطالعه در سال 2017 که در مجله Health Education & Behavior منتشر شد ، آشپزی را به عنوان یک عامل عالی در محیط های درمانی و توانبخشی ذکر دانست. 

آشپزی باعث افزایش عزت نفس می شود

وقتی سلامت روانی ما در رنج است، احساسی که نسبت به خودمان داریم خوشایند نیست. اگر فکر کنیم که مغزمان به درستی کار نمی کند، این فکر اغلب باعث می شود باور کنیم نمی توانیم کاری را به درستی انجام دهیم.

بستن دستوری که امیدوار بودید آن را کامل کنید، می تواند عزت نفس را به میزان قابل توجهی تقویت کند. حتی اگر به سادگی یک پاستا سه ماده ای (ماکارانی، شیر، خامه) باشد، پخت و پز از نظر بالینی ثابت شده که اعتماد به نفس قابل توجهی را تقویت می کند. به این دلیل است که احساس درست کردن چیزی ملموس که دیگران از آن لذت ببرند می تواند بسیار خوشحال کننده باشد. 

آشپزی می تواند به شما در ایجاد نظم کمک کند

برنامه داشتن روازنه آنقدر برای مغز ما مفید است که نوعی روان درمانی پیرامون آن شکل گرفته است. ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی (IPSRT) شکلی از روان درمانی است که بیشتر برای افرادی که اختلال دوقطبی را تجربه می کنند استفاده می شود .

این درمان تصدیق می‌کند که چگونه رویدادهای استرس‌زای زندگی و تغییرات در روال روزانه فرد می‌تواند باعث ایجاد نگرانی‌های مربوط به سلامت روان شود و آغازگر یک دوره افسردگی یا شیدایی باشد.

این نوع درمان به افراد دستور می‌دهد که برنامه‌ای از زمان رفتن به رختخواب، بیدار شدن و غذا خوردن در کنار سایر فعالیت‌های روزانه ایجاد کنند. در پیروی از یک روتین روزانه، ریتم شبانه روزی ما متعادل می شود.

ریتم شبانه روزی، ساعت بیولوژیک بدن نامیده می شود که کورتیزول ، هورمون استرس، و ملاتونین ، هورمون کنترل کننده چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند. آشپزی می‌تواند به یک ستون در روتین شما تبدیل شود، بنابراین به افزایش آسایش کلی کمک می‌کند. 

آشپزی خلاقیت را گسترش می دهد

مطالعه ای بیان می کند که گنجاندن فعالیت های خلاقانه در زندگی روزمره به طور قابل توجهی خلق و خوی و رفاه کلی را افزایش می دهد.

مطالعه دیگری آشپزی را به عنوان یک فعالیت خلاق معرفی کرده،تا آنجا که ارتباط بین آشپزی و بهبود خلق و خو را برجسته می کند. بنابراین ما نمی‌توانیم علم را انکار کنیم - گذاشتن کلاهِ سرآشپز و کاوش شجاعانه در آشپزخانه می‌تواند به داشتن احساسی بهتر از همیشه منجر شود. 

چه طور باید شروع کرد

در این مرحله، ممکن است با ایده آشپزی برای تقویت سلامت روان خود موافق باشید، اماندانید از کجا باید شروع کنید. در اینجا چند ایده وجود دارد:

به این فکر کنید که برخی از غذاهای مورد علاقه شما کدام هستند . شاید عاشق غذاهایی باشید که امتحان کردن آنها بسیار ترسناک است، مانند سوشی یا فیله مینیون. اشکالی ندارد،شما هنوز هم می توانید از آن به عنوان ایده ای در مورد طعم هایی که شاید دوست داشته باشیدف استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از پخت ماهی قزل آلا در فر یا تهیه یک همبرگر ساده در تابه استفاده کنید. 

به حلقه درونی خود برسید . درخواست از یکی از عزیزان برای یاد دادن چند نکته و ترفند برای تهیه وعده های غذایی راهی آسان برای آغاز آشپزی است. به علاوه، برخی از تعاملات اجتماعی را ارائه می دهد تا در زمان های چالش برانگیز احساس آرامش خوبی داشته باشد.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان