۰ نفر

در گفت و گوی اقتصادآنلاین با دو نماینده مجلس مطرح شد؛

پشت پرده سنگ اندازی در واردات خودرو / تا شنبه واردات خودرو انجام می‌شود؟

۶ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۵۱
کد خبر: 691231
 پشت پرده سنگ اندازی در واردات خودرو / تا شنبه واردات خودرو انجام می‌شود؟

طبق گفته دو نماینده مجلس واردات خودرو بعد از ماه‌ها تاخیر احتمالاً شنبه آینده انجام می‌شود.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ دو نماینده مجلس شورای اسلامی از احتمال واردات خودرو در هفته‌ پیش رو دادند. علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: شتر سواری دولا دولا نمی‌شود، وزیر اقتصاد و صمت به مجلس می‎آیند و می‌گوید به جمع‌بندی رسیدیم که واردات خودرو انجام بشود.

وی در ادامه توضیح داد: البته همه از توجه به تولید ملی و نیروی کار بومی می‎گویند، منتهی باید به کیفیت هم اندکی توجه داشته باشیم. وقتی کیفیت خراب است، باید واردات صورت گیرد.

این نماینده اشاره کرد: من شب گذشته دو تصادف دیدم که خودروهای هر دو تصادف پراید بود. باید قبول کنیم کیفیت بسیاری از محصولات ایران خودرو و سایپا خوب نیست و قابل رقابت با خودروهای خارجی نیست. وقتی اینگونه است باید اجازه دهند واردات انجام شود. 

زمان اعلامی برای واردات خودرو را این نماینده اینگونه مطرح کرد: وزیر اعلام کرده که هفته بعد شنبه واردات خودرو انجام می‌شود و گفتند ثبت سفارش انجام شده و من امیدوارم به دلیل رضایت مردم واردات انجام شود. 

رضایی مشکل عدم واردات خودرو تا امروز را اینگونه اعلام کرد: مشکل این است که لابی‌های قوی مخالف واردات وجود دارند. افرادی که حرفه ای هستند و به نام مافیای صنعت خودرو معروف شده‎اند. آنها نمی‌گذارند کار پیش برود. مقابله می‌کنند تا این جنس‌های بی‌کیفیت داخلی تحویل مردم بشود و می‌گویند همین خوب است. 

رضایی در نهایت گفت: مردم می خواهند و دوست دارند واردات خودروهای خارجی انجام بگیرد و هر کسی پول بیشتری داشت ماشین بهتری بگیرد. اگر هم توانایی خرید نداشتند به ماشین پراید رضایت می دهد و تصادف در جاده‌ها را هم به جان می‌خرند. برای ما سلامت و امنیت مردم مهم است و به همین دلیل باید اجازه دهند واردات خودرو انجام شود. مردم از واردات خودرو استقبال می کنند و در واقع دوست دارند خودرو با کیفیت خرید کنند. گروه‌هایی سنگ‌اندازی می‌کنند که نباید اینگونه باشد. 

از سوی دیگر محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: من در جریان جزییات واردات خودرو نیستم. فقط می‌دانم چنین مجوزی داده شده و دولت هم در حال انجام آن است.

وی در ادامه توضیح داد: رقم مورد نظر برای واردات خودرو مناسب است و اگر رقم بالاتر باشد، اثری در قیمت خودروی داخلی ندارد. قیمتی می‌تواند با قیمت های داخلی رقابت کند که پایین‌تر باشد. لذا اگر خودروهای لوکس وارد کنند، طیف خاصی از جامعه آنها را خریداری می‌کنند و اثری بر روی خودروی داخلی نخواهد داشت.