۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

ذخایر عظیم انرژی دلیل نمی شود هر چقدر می خواهیم مصرف کنیم

۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۹:۰۵
کد خبر: 682948
ذخایر عظیم انرژی دلیل نمی شود هر چقدر می خواهیم مصرف کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تذکر داد: خطری که ممکن است در کمین اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی باشد، این است که شاید دست مسئولان بار دیگر به جیب مردم برود و تعرفه گاز به صورت نامحسوس و بدون رعایت مفاد تعرفه گذاری افزایش پیدا کند و همانند افزایش قیمت بنزین موجی از اعتراضات در کشور ایجاد شود. ولی اگر پرمصرف ها و کم مصرف ها تفکیک شوند و یارانه انرژی پرمصرف ها برداشته شود طرحی مفید است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین، درباره اهمیت اجرای تعرفه گذاری پلکانی برای حرکت کردن مردم به سمت مصرف بهینه انرژی گفت: در صورت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز اقشار ضعیف که مصرف کمی نیز در بخش انرژی به خصوص گاز دارند، تقریبا از پرداخت هزینه گاز معاف می شوند .این  اقدام خوبی است در عوض کسانی که درآمد بالا و مصرف بالایی دارند هزینه مصرفشان را خودشان می دهند نه بقیه! از این جهت در این بخش به عدالت نزدیک می شویم.

مالکی در ادامه متذکر شد: اما اگر تعرفه گذاری پلکانی به این معنی باشد که ۹۷ درصد افراد جامعه به خاطر ۳ درصدی که بیشتر از گاز استفاده می کنند با افزایش هزینه روبرو شوند اقدام درستی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه بیان کرد: خطری که با تعرفه گذاری پلکانی به وجود می آید این است که ممکن است دست مسئولان بار دیگر به جیب مردم برود و تعرفه گاز به صورت نامحسوس و بدون رعایت مفاد تعرفه گذاری افزایش پیدا کند و همانند افزایش قیمت بنزین موجی از اعتراضات در کشور ایجاد شود. ولی اگر پرمصرف ها و کم مصرف ها تفکیک شوند و یارانه انرژی پرمصرف ها برداشته شود طرحی مفید است.

به گفته این مقام مسئول؛ اقشار ثروتمند به همان میزان که از انرژی استفاده می کنند باید هزینه هم بپردازند. اقشار مرفه تا وقتی که در سطح استاندارد انرژی مصرف کنند هزینه آن برایشان مثل سایر مردم باشد، ولی اگر میزان مصرف آنها به بالاتر از این حد رسید باید هزینه آن را بپردازند. اما باید این تعرفه گذاری پلکانی کاملاً کارشناسی شده انجام شود تا مبادا اقشار آسیب پذیر ما از این مسئله آسیب ببینند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  در ادامه درباره دلیل هدر رفت زیاد انرژی در کشور بیان کرد: ما چون کشوری هستیم که روی منابع گاز و نفت قرار داریم هیچ موقع میزان نیازمان به انرژی را با میزان ظرفیتهای انرژی در کشور نسنجیده ایم. بر این اساس افراط و تفریط در مصرف انرژی در کشور ما به وجود آمده است و علاوه بر گاز در مصرف بنزین هم کشوری هستیم که سالانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم.

مالکی در ادامه تاکید کرد: این که صاحب ذخایر عظیمی از این انرژی ها هستیم دلیل نمی شود که هر چقدر می خواهیم از این انرژی ها استفاده کنیم زیرا در مقابل دسترسی نسل آینده به انرژی مسئول هستیم. به عنوان مثال نمونه هایی از بد مصرفی گاز در بین مردم این است که مردم چراغ اضافی را در منازل خود خاموش میکنند و اما در مصرف گاز این چنین نگاهی را ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: کشوری مثل ترکیه که جمعیتی به اندازه کشور ما دارد حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین در سال استفاده می کند. این مسئله نشان دهنده این است که بهینه مصرف کردن انرژی در کشور ما فرهنگ سازی نشده است و این مشکل در حوزه گاز نیز وجود دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با این حرکتی که هم اکنون در کشور ما به وجود آمده که تمام کشور حتی روستاها گازرسانی شده اند، باید برنامه ریزی داشته باشیم که از گاز مصرف درستی داشته باشیم زیرا این انرژی در سبد مصرفی خانوارها چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد.

وی ادامه داد: باید اقداماتی انجام شود که برای خود مردم مهم باشد تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و علاوه بر این باید دستگاه های دولتی اقدام به آموزش کنند تا مردم از این انرژی به صورت بهینه استفاده کنند. ما تاکنون ندیده ایم وزارت نفت یک اقدام فرهنگی برای مصرف بهینه گاز، نفت و بنزین انجام دهد.

مالکی در ادامه گفت: از این جهت که منابع ما در معرض تهدید قرار دارد، باید نظارت درستی بر مصرف انرژی مخصوصاً گاز در فصل زمستان صورت بگیرد. زیرا هر چقدر کمتر از ذخایر استفاده کنیم امید به زندگی برای نسل آینده بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دلیل عدم حرکت مردم به سمت بهینه مصرف کردن انرژی گفت: دو مسئله در این موضوع تاثیر گذار است، ابتدا اینکه ما چون جزو کشور هایی هستیم که منابع گازی خیلی زیادی داریم و دوم اینکه هنوز باورمان نشده که گاز جز ملزومات سبد زندگی ما است.

وی ادامه داد: اگر این موضوع در باور مردم نهادینه و به گاز همانند سایر مواد غذایی که در سبد خانوار نگاه می شود. این موضوع باید به باور مردم برسد و فرهنگ سازی عملیاتی شود.