۰ نفر

تحول در کیفیت، شتاب در تولید؛

روزهای خوش شاهین سایپا

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۲۵
کد خبر: 665422
روزهای خوش شاهین سایپا

شاهین به عنوان یکی از جدیدترین تولیدات گروه خودروسازی سایپا، در ماه‌های گذشته روزهای مهمی را تجربه کرده است، دوره‌ای که چه در حوزه کیفیت و چه در میزان تولید رکوردهایی تازه را به ثبت رسانده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛خودروسازان ایرانی در سال‌های گذشته، با فشارهای گسترده‌ای چه در داخل و چه خارج از کشور مواجه بوده‌اند. در شرایطی که در دوره اجرای برجام، توافقات و قراردادهای همکاری مشترک میان خودروسازان ایرانی و شرکای اروپایی نهایی شده بود و این شرکت‌های خارجی وعده سرمایه گذاری و تولید مشترک در ایران را داده بودند، با آغاز دوباره تحریم‌ها، تمام این شرکت‌ها از ایران رفتند تا خودروسازان ایرانی، ناگهان مجبور شوند در مدتی کوتاه با اتکا به توانایی‌های خود تامین نیاز داخلی را در دستور کار قرار دهند.

در داخل اما هرچند این تصور به وجود آمد که به ما ممنوعیت واردات، شرایط برای خودروسازان ایرانی مهیا شده است اما با توجه به قیمت گذاری دستوری و محدودیت‌هایی که در تامین منابع مالی و قطعات وجود دارد، شرکت‌هایی مانند سایپا دورانی دشوار را پشت سر گذاشته‌اند. با این وجود سایپا در سال‌های گذشته، در کنار تلاش برای تامین نیازهای داخلی با عنوان‌های موجود، کار بر روی طراحی و تولید خودروهای جدید را نیز آغاز کرد که خودرو شاهین یکی از آنها بود.

این خودرو که بخش قابل توجهی از قطعات و مواد اولیه آن با استفاده از توان داخلی تولید و تامین شده، در ماه‌های گذشته رسما وارد بازار شده و پس از مدتی کوتاه، سهم قابل قبولی از بازار را به خود اختصاص داده است. با این وجود سایپا در ماه‌های گذشته اعلام کرده که کار بر روی شاهین را رها نمی‌کند و چه در افزایش تولید و چه در بالا بردن کیفیت برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته، برنامه‌ای که به نظر می‌رسد بخشی از آن تاکنون اجرایی شده است.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده، گروه خودروسازی سایپا در مرداد ماه سال جاری، تولید عبور مستقیم نزدیک به ١٠٠ درصد را تجربه کرد و این در حالی است که از نیمه مرداد به بعد تمامی تولیدات روزانه به صورت ۱۰۰ درصد عبور مستقیم تولید شده است و  موجودی خودروهای ناقص در این گروه خودروسازی همچنان صفر است. به این ترتیب در شرایطی که میانگین افزایش تولید خودرو در این شرکت ۲۱ درصد بوده اما خودرو جدید شاهین، افزایش تولید ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. به این ترتیب برنامه‌ای که دولت برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو اعلام کرده بود در رابطه با خودرو جدید سایپا اجرایی شده است. البته آمار مرداد تا حدی در تمام ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ تجربه شده است.

معاون برنامه ریزی جامع تولید گروه سایپا گفته: با وجود مشکلات پیش رو، از جمله ملاحظات تامین به خصوص تامین آهن و ورق خارجی با ویژگی خاص، توربوشارژ، لزوم افزایش نیرو و همچنین تربیت نیروی های متخصص و با عنایت به برنامه اولیه تولید ٣٠ هزار دستگاه در سال ١٤٠١، پروژه افزایش تولید شاهین به میزان ٦٠ هزار دستگاه تعریف و از اواخر اردیبهشت، ساز و کار لازم برای دستیابی به این تیراژ کلید خورد. برهمین اساس خوشبختانه تولید شاهین از ابتدای سال جاری تا نیمه اول مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۶ درصدی همراه بوده است. تاکنون اقداماتی همچون به ظرفیت رسانی خط تولید وآموزش نیروی متخصص مطابق زمان بندی پروژه انجام پذیرفته و ان شاءالله با حل مسائل مرتبط تامین، پروژه افزایش تولید، محقق خواهد شد.

در کنار افزایش تولید، شاهین در حوزه کیفیت نیز در نیمه نخست سال جاری، روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است. سایپا در ماه‌های گذشته، چند اصلاح کیفی را برای بهبود شرایط شاهین در نظر گرفته تا میزان رضایت مشتریان را افزایش دهد.

یکی از این اقدامات همانطور که مدیرعامل سایپا وعده داده بود به کاهش صدای ورودی به کابین در محصولات این شرکت بود که به طور ویژه در رابطه با شاهین اجرایی شده است. سایپا تلاش کرده با برخی اقدامات فنی در خط تولید، شرایط را برای عملی کردن این وعده فراهم کند.

از سوی دیگر، انتقاداتی در رابطه با صندلی‌های شاهین نیز مطرح بود که گروه سایپا با شنیدن انتقادات نسبت به بهبود شرایط آن اقدام کرد. بهار امسال اعلام شد که سایپا در اقدامی با تعویض صندلی های سایپا شاهین و استفاده از طراحی و ارگونومی صندلی زانتیا و سیتروئن C۳ این ایراد که موجب خستگی و ناراحتی سرنشینان شاهین می‌شد، برطرف کرده است.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای بهبود کیفیت شاهین، برطرف کردن نقص موتور بالابرهای شیشه این خودرو بوده که از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفته است. 

بهبود کیفیت و تولید بر اساس جدیدترین استانداردها باعث شده، افق روشنی پیش‌روی یکی از جدیدترین محصولات خودرویی کشور قرار بگیرد. تیموری – مدیرعامل سایپا – گفته: دومین فضای دانش بنیان در کشور، دانشگاه ها هستند. در این ۷ ماه تفاهمنامه ای با وزارت علوم امضا کردیم تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه های سراسر کشور استفاده کنیم. لذا با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهمنامه ای منعقد کردیم تا با همکاری همدیگر در سال آینده خودروی شاهین هیبریدی را تولید و عرضه کنیم.

در کنار آن، در جریان نمایشگاه اخیر خودرویی روسیه نیز از شاهین سایپا استقبال شده و امکان آنکه مقدمات صادرات این خودرو فراهم شود نیز وجود دارد. تیموری با بیان اینکه در این نمایشگاه خودرو شاهین را عرضه کردیم که با استقبال همراه شد افزود: لازمه حضور در بازار‌ روسیه برای هر محصولی قیمت، کیفیت و خدمات مناسب است. ما با عرضه پلت فرم مشترک به بازار‌ خارجی می‌توانیم زنجیره تامین قوی‌ ایجاد کنیم و  عرضه تیراژ کم هم برای خودرو سازان کشور می تواند به صرفه باشد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود دوران دشواری که خودروسازان ایرانی در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند، سایپا توانسته بخشی از اهداف خود در تولید و عرضه محصولات جدید را نهایی کند و شاهین در سال‌های آینده، سهم مهمی از بازار را در اختیار خواهد گرفت.