۰ نفر

گزارش امروز بورس؛

بورس به کمای معاملاتی رفت / جاده چالوس به سبک شاخص کل!

۱۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۰۷
کد خبر: 665415
بورس به کمای معاملاتی رفت / جاده چالوس به سبک شاخص کل!

پس از آنکه بورس، معاملات روز شنبه را با کاهش محسوسی به پایان برد،‌ امروز بازار عملاً منجمد شد و شاهد کمای معاملاتی بودیم. شاخص کل عملاً بدون تغییر باقی ماند و ارزش معاملات خرد به پایین‌ترین سطح طی یک ماه گذشته رسید. در حقیقت ریسک‌های بازار به حدی رسیده که تقریباً بازار خالی از خریدار و فرشنده شده است و معامله گران سعی می کنند تا مشخص شدن تکلیف برجام و روند بازارهای جهانی، سطح معاملات خود را به حداقل کاهش دهند و بیش‌تر توجه خود را به نمادهای کوچک و تک سهم ها معطوف کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛  اخبار برجامی و معاملات منفی آخر هفته در بازارهای جهانی منجر شد که عملاً دیروز تمام بازار با فشار فروش همراه شود. با این وجود آمارهای روز گذشته نشان می‌دهد که برجامی‌ها بیش‌ترین فشار فروش و معاملات هیجانی را پشت سر گذاشتند؛ به گونه‌ای خودرویی‌ها، بانکی‌ها و حمل و نقلی‌ها که ریالی‌های بازار محسوب می‌شود، بیش‌ترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. اما امروز ورق بازی برگشت و اینبار دلاری ها بودند که معاملات هیجانی تری را نسبت به ریالی‌ها تجربه کردند. شاید با توجه به بازگشایی بازارهای جهانی از فردا،‌ معامله‌گران نگران ادامه روند نزولی باشند،‌موضوعی که می تواند به افزایش فشار فروش در این نمادها منجر شود.

شاخص کل امروز روند به شدت نوسانی داشت و چندبار تغییر مسیر داد. در ابتدای بازار،‌ شاخص کل تا ساعت ۹:۴۰ با افزایش بیش از ۶۰۰ واحدی همراه شد. اما در یک ساعت بعدی روند نزولی در پیش گرفت و تا ساعت ۱۰:۴۰،‌ کاهش حدود ۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. دوباره شاخص کل تغییر روند داد و تا ساعت ۱۱:۲۰ افزایش حدود ۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. بازهم در یک ساعت پایانی شاهد تغییر روند شاخص کل بودیم و تا پایان بازار کاهش حدود ۶۰۰ واحدی را ثبت کرد. برآیند این تغییرات و بالا پایین‌های شاخص کل منجر به کاهش حدود ۱۹ واحدی نسبت به روز گذشته شد. با توجه به اینکه شاخص کل در محدوده حمایتی مهمی قرار دارد،‌ ادامه این روند ممکن است به شکست این محدوده در روزهای آتی منجر شود.

با این وجود شاخص هم وزن با افزایش حدود یک هزار واحدی همراه شد و تا مرز ۴۰۹ هزار واحدی بالا آمد. موضوعی که نشان می دهد فعلا توجه بازار بیش‌تر به سمت تک سهم ها و نمادهای کوچک است.

نکته مهم بازار امروز به کمای معاملاتی بورس باز می گردد؛‌جاییکه ارزش معاملات خرد با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به روز گذشته به حدود ۲هزار و ۲۰۰ میلیاد تومان رسید که کم‌ترین میزان از میانه های مرداد ماه محسوب می شود.

این کاهش با ادامه خروج پول حقیقی همراه بود و حقیقی ها در معاملات امروز ۱۸۱ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

«فپنتا» با ۹ و «سمگا» و «کترام» با ۷.۵ میلیارد تومان بیشترین ورود و «پترول» با ۱۱، «شپنا» با ۹.۵ و «شستا» با ۹ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

در میان صنایع هم «محصولات شیمیایی» با ۴۵، «فرآورده‌های نفتی» با ۲۵ و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» با ۲۳ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند؛ در حقیقت موج خروج حقیقی‌های امروز به دلاری‌های بازار رسید. در نقطه مقابل، «کاشی و سرامیک» با ۸، «هتل و رستوران» با ۷ و « تولید محصولات کامپیوتری» با ۳ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.