۰ نفر

بررسی روند معاملات بازار سرمایه؛

پیش‌ بینی بورس؛ افت شاخص تا کجا ادامه پیدا می‌ کند؟

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۸
کد خبر: 655942
پیش‌ بینی بورس؛ افت شاخص تا کجا ادامه پیدا می‌ کند؟

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، با کاهش حدود ۲۴هزار واحدی (معادل ۱.۶۷درصد)، در ارتفاع یک میلیون و ۴۳۰هزار واحد قرار گرفت. . شاخص هم‌وزن نیز، با کاهش بیش از ۸هزار واحدی (معادل ۲.۲۳درصد) تا کف کانال ۳۹۰هزار واحدی عقب نشینی کرد تا سومین ریزش سنگین سال ۱۴۰۱ برای بازار سرمایه رقم بخورد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رضا بهرامی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی روند بورس پرداخت و گفت: به نظر من، جریان بازار سرمایه به شرایط کلان اقتصاد جهانی گره خورده است و به نظر می‌رسد که کل مفهوم بازار در همه نقاط دنیا در حال تجربه رکود است تا دوباره کف‌های قیمتی خود را شناسایی کند.

بهرامی افزود: می‌توان گفت که هر ناحیه اقتصادی، در حال اثرپذیری از ریسک اتخاذ سیاست‌های انقباضی است و باید پررنگ‌تر شدن پارادایم ویروس کرونا را نیز، به این موضوع اضافه کرد. همه این عوامل، موجب اثرگذاری این نیروی بزرگ خارجی بر بازار سرمایه ما می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر، حدود ۷۰درصد از فضای بازار سرمایه ما را کامودیتی‌ها تشکیل می‌دهند و در جریان ورود و خروج نقدینگی به بازار سهام، نگاه دیگر شرکت‌ها نیز به این دسته از صنایع است. در حال حاضر نیز، نشانه‌ای مبنی بر توقف افت قیمت کالاها در داده‌های اقتصاد کلان دنیا از ایالات متحده گرفته تا سایر شاخص‌های دیگر، مشاهده نمی‌شود و می‌توان انتظار افت قیمت برخی محصولات مانند نفت یا فلزات اساسی را داشت. (البته این کالاها، بخش زیادی از افت خود را تجربه کرده‌اند.)

وی اظهار داشت: موضوع دیگر، نرخ بهره بین بانکی در کشور بوده که در بازه دو سال اخیر، سقف‌های جدیدی را تجربه کرده و طی هفته اخیر نیز با افزایش همراه بوده است. این مسئله، یکی از اصلی‌ترین تهدیدها برای بازارهای ریسک‌پذیر مانند بازار سرمایه نیز از این موضوع، مستثنی نیست.

بهرامی خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که این شرایط بازار سرمایه تا پایان تابستان یا درنهایت پایان فصل پاییز ادامه یابد. اما من انتظار ندارم از پایان پاییز به بعد، بازار سرمایه با ریزش همراه باشد. زیرا از قبل با ریزش همراه بوده و هماهنگی آن با بازارهای جهانی تنها تا نقطه‌ای مشخص است و به دلیل اینکه قیمت‌ها بیش از حد ارزان می‌شود، طی دو الی پنج ماه آینده، جریان نزولی بازار به اتمام می‌رسد و جریان صعودی را در پیش می‌گیرد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید شرایط بازارهای جهانی و اخبار شاخص‌های اقتصادی مرتبط با تورم را دنبال کنند تا به درستی تصمیم بگیرند و از یک زمان به بعد، قیمت‌ها به اندازه‌ای ارزنده می‌شوند که توجیهی برای فروش وجود ندارد و باید ترس را تنها تا نقطه‌ای مشخص در تصمیمات خود لحاظ کنند.