۰ نفر

مدیرعامل اتحادیه عشایری ایران خبر داد؛

مراکز دائم عرضه مستقیم دام عشایر راه اندازی می شود

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۳۸
کد خبر: 652436
مراکز دائم عرضه مستقیم دام عشایر راه اندازی می شود

مدیرعامل اتحادیه عشایری ایران از راه اندازی مراکز دائم عرضه مستقیم دام عشایر خبر داد و گفت: مراکز عرضه مستقیم دام عشایر معمولا به صورت موقت و در ایام خاص مانند عید قربان راه‌اندازی می شوند اما، در حال امضاء تفاهم نامه ای با دستگاه‌های مربوطه هستیم تا این مراکز به صورت دائمی ایجاد شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه عشایری ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین به ارائه گزارشی از بازار دام عشایر در عید قربان پرداخت و گفت: در روز عید قربان ۴۵ درصد از غرفه‌های مراکز عرضه دام پایتخت در ۱۰ منطقه به عشایر اختصاص یافت.

وی ادامه داد: عشایر در غرفه‌های این مراکز ۱۶ هزار راس دام را عرضه کردند که، سهم زیادی از دام قربانی در این مراکز را به خود اختصاص داد.

خرم تصریح کرد: از ۱۶ هزار راس دام عشایرعرضه شده در این مراکز، ۸ هزار و ۲۰۰ راس به شکل بیرون‌بر و ۷ هزار و ۹۰۰ راس به شکل ذبح در محل، توسط مردم خریداری شدند.

وی اظهار کرد: تعداد کمی دام عشایر در مراکز عرضه عید قربان باقی ماند که آن‌ها نیز، توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از عشایر خرید حمایتی شد.

خرم استقبال خوب مردم برای خرید دام عشایر را در حالی دانست که، دام‌های عرضه شده توسط عشایر در اوزان سنگین بودند و انتظار می‌رفت با توجه به شرایط اقتصادی مردم، کمتر از آن‌ها استقبال شود.

مدیرعامل اتحادیه عشایری ایران همچنین شرایط کیفی و بهداشتی دام‌های عشایر را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: با نظارت سازمان دامپزشکی کشور تمامی دام‌های عشایر قبل از عرضه مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتند و دام‌های‌ که در محل ذبح می‌شدند نیز قبل از کشتار، حین کشتار و گوشت‌های استحصالی از آن‌ها مورد بررسی سلامت و بهداشت قرار می‌گرفت.

به گفته خرم؛ مواردی از عرضه دام مولد در بین دام عشایر دیده شد که به دلیل ممنوعیت کشتار، از روند عرضه خارج شدند.

وی قیمت هر کیلوگرم دام عشایر در روز عید قربان را ۸۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در ساعات پایانی، عشایر دام را با قیمت‌های پایین تر هم به فروش می‌رساندند.

خرم تعیین این قیمت را بر اساس هزینه تمام شده تولید به علاوه هزینه‌های مربوطه به حمل و نقل، خوراک دام مصرفی در طول مسیر و در محل عرضه، دستمزد چوپان و سود ۵ تا ۱۰ درصدی برای دامدار عنوان کرد.

خرم معتقد است؛ عرضه مستقیم دام عشایر در مراکز عرضه دام عید قربان، تجربه خوبی برای عشایر و محک بازار برای دام عشایر بود.

وی اظهار کرد: این تجربه ما را در اجرای طرح راه اندازی مراکز دائم عرضه مستقیم دام عشایر یاری خواهد کرد.

خرم گفت: مراکز عرضه مستقیم دام عشایر معمولا به صورت موقت و در ایام خاص مانند عید قربان راه‌اندازی می شوند اما، در حال امضاء تفاهم نامه‌ای با دستگاه‌های مربوطه هستیم تا این مراکز به صورت دائمی ایجاد شوند.

مدیرعامل اتحادیه عشایری ایران با تاکید بر اینکه مقدمات راه‌اندازی این مراکز دائم آماده شده است، افزود: موافقت های لازم از  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور گرفته شده است و سازمان میادین میوه وتره بار نیز علاقمندی خود را برای این امر ابراز کرده است.

خرم ادامه داد: در حال حاضر ما توانسته‌ایم ۴ غرفه در واحد عرضه دام سامان را در اختیار بگیریم که ظرفیت ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ راس دام را دارد و به زودی آن‌ها را به ۱۰ غرفه افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل اتحادیه عشایری ایران  اعلام کرد که، تا ۲ تا ۳ هفته آینده اولین مراکز دائم عرضه مستقیم دام عشایر در پایتخت راه اندازی خواهد شد.