۰ نفر

تشخیص آلزایمر از طریق اسکن تراکم استخوان

۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۲۰
کد خبر: 648812
تشخیص آلزایمر از طریق اسکن تراکم استخوان

اسکن متداول تراکم استخوان می‌تواند خطر زوال عقل را در آینده پیش بینی کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اکنون محققان می‌توانند با استفاده از داده‌های یک نوع معمول اسکن تراکم استخوان، خطر ابتلا به زوال عقل در اواخر عمر را در یک فرد ارزیابی کنند.

این مطالعه طولانی مدت نشان داد که کلسیفیکاسیون در آئورت شکمی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل در سن بالای ۸۰ سال را دو برابر کند.

مطالعه جدید داده‌های یک پروژه تحقیقاتی طولانی‌مدت به نام مطالعه طولی پرث در مورد زنان سالخورده را تجزیه و تحلیل کرد.

این پروژه ابتدا بر درک این موضوع متمرکز بود که چگونه مکمل‌های کلسیم می‌توانند از شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان جلوگیری کنند، اما شامل بیش از ۱۰ سال داده‌های با ارزش سلامتی بود.

تیمی از محققان دانشگاه ادیت کوان استرالیا داده‌های آن مطالعه را مجدداً بررسی کردند و این فرضیه را مطرح کردند که نشانگر‌های زیستی خاصی که از اسکن‌های تراکم استخوان جمع‌آوری شده‌اند، می‌توانند برای پیش‌بینی شروع زوال عقل تا ۱۵ سال بعد استفاده شوند.

تمرکز بر روی یک نشانگر زیستی به نام کلسیفیکاسیون آئورت شکمی (AAC)، تجمع کلسیم در بزرگترین شریان بدن بود. AAC در حال حاضر برای پیش بینی خطر بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی استفاده می‌شود. با نگاهی به سوابق سلامتی نزدیک به ۱۰۰۰ زن، محققان دریافتند این افراد با AAC متوسط ​​تا بالا در اواسط دهه ۷۰ زندگی خود دو برابر بیشتر در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ بر اثر زوال عقل در ۱۵ سال بعد بودند.

به طور کلی گرفتن این اسکن‌ها بسیار سریع و آسان است و در مقایسه با اشعه ایکس یا سی تی اسکن، کمتر تهاجمیند، در معرض تشعشعات کوچک هستند و ارزان ترند.

یکی از نویسندگان این مطالعه، جاشوا لوئیس، گفت: اسکن تراکم استخوان آزمایش‌های فوق‌العاده‌ای برای افراد مسن است که سالانه بیش از نیم میلیون آن ها تنها در استرالیا انجام می‌شود.

ماشین‌ها به‌طور گسترده در دسترس هستند، به این معنی که این آزمایش‌ها را می‌توان به راحتی در برنامه‌های غربالگری سلامت فعلی گنجاند.

لوئیس گفت: به طور کلی گرفتن این اسکن‌ها بسیار سریع و آسان است و در مقایسه با اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن، کمتر تهاجمی، ارزان‌تر و در قرار گرفتن در معرض تشعشع کوچک‌تر هستند.

این بدان معنا است که این اسکن‌ها ممکن است راهی ارزان، سریع و ایمن برای غربالگری تعداد زیادی از استرالیایی‌های مستعد ابتلاء به زوال عقل در اواخر عمر باشد.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که همپوشانی قابل توجهی در رابطه بین سلامت قلب و عروق و سلامت مغز وجود دارد.

سیمون لاولز، محقق دیگری که روی این پروژه کار می‌کند، گفت: شناسایی AAC به عنوان یک عامل خطر در زوال عقل در اواخر عمر، راه را برای مداخلات سبک زندگی و رژیم غذایی باز می‌کند که می‌تواند به افراد در جلوگیری از زوال شناختی در دهه ۸۰ زندگی کمک کند.

لاولز گفت: در تحقیقات مربوط به زوال عقل، ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید آنچه برای قلب شما خوب است برای مغز شما نیز مفید است. "آنچه آشکار شده اهمیت اصلاح عوامل خطر مانند رژیم غذایی و فعالیت بدنی در پیشگیری از زوال عقل است. شما باید زودتر مداخله کنید و امیدواریم این مطالعه زودترین تغییر ممکن و بیشترین تاثیر را ممکن کند.

تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم‌هایی که می‌توانند AAC و زوال عقل مورد نیاز است. همچنین مشخص نیست که آیا این همبستگی برای مردان به اندازه زنان است یا خیر.

با این حال، در کوتاه مدت، این یافته‌ها به پزشکان و بیماران راهی جدید برای استفاده از داده‌های اسکن استخوان معمولی برای ارزیابی خطر ابتلا به زوال عقل در سال‌های بعدی ارائه می‌دهد.

مطالعه جدید در مجله The Lancet Regional Health منتشر شده است.