۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چرا شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری از شفافیت فرار می کنند؟

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۳
کد خبر: 638474
چرا شرکت های تابعه صندوق بازنشستگی کشوری از شفافیت فرار می کنند؟

صندوق های بازنشستگی کشوری در دنیا، از مهمترین واسطه های مالی محسوب می شوند و به واسطه منابع و دارایی های بالایی که در اختیار دارند، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند که به خاطر این مهم، شفاف بودن یکی از اصول اولیه آنها به شمار می رود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صندوق بازنشستگی کشوری در ایران یکی از سازمان‌های باسابقه کشور است که مهم ترین اهداف آن در دوره مدیریت جدید در دولت سیزدهم، شفافیت، ارتقا خدمات رفاهی بازنشستگان، بهره‌برداری اقتصادی و اطمینان‌بخش از دارایی‌های صندوق از طریق سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی سودآور ذکر شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری به خاطر دارایی ها و منابع عظیمی که در اختیار دارند، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند. برهمین اساس می بایست شفافیت در صندوق و شرکت های تابعه آنها از اصول اولیه باشد. 

یکی از ماموریت های صندوق بازنشستگی کشوری در راستای ایجاد شفافیت، مکلف کردن شرکت های تحت مدیریت صندوق مبنی بر بارگذاری مزایده و مناقصه ها است که شرکت ها موظف شده اند تا تمامی اطلاعات مربوط به مزایده و مناقصه ها را بعد از برگزاری در سایت صندوق اعلام کنند تا در دسترس همه گان قرار بگیرد.

در اردیبهشت ماه سال جاری اطلاعات ۶۳ مزایده یا مناقصه در سایت صندوق بازنشستگی کشوری بارگذاری شده و در اختیار عموم قرار گرفته است. با بررسی های صورت گرفته بیش از ۱۲۰ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری فعالیت دارند. اگر هر شرکت حداقل ماهانه یک مزایده یا مناقصه برگزار کند، می‌بایست ماهانه بیش از ۱۲۰ مزایده در سایت بارگذاری شود اما تقریبا نصف این عدد اطلاع رسانی شده است. این در حالیست که برخی شرکت های تابعه ماهانه میانگین ۳الی ۵ مزایده یا مناقصه برگزار می کنند که با این احتساب، تعداد مزایده یا مناقصه ها باید بیشتر از ۱۲۰عدد هم باشد. 

سیاست مدیریت جدید صندوق بازنشستگی در دولت سیزدهم، در راستای شفافیت تصمیم بسیار مهمی بوده است اما پرسشی که مطرح می شود این است که چرا شرکت های تحت مدیریت این صندوق، از این تصمیم تبعیت نمی کنند و از فرآیند شفافیت اجتناب می‌ورزند.