۰ نفر

معاون وزیر امور خارجه روسیه؛

روسیه عضو ناظر حقوق بشر سازمان ملل مانده است

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۴۱
کد خبر: 628441
روسیه عضو ناظر حقوق بشر سازمان ملل مانده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه عضویت کشورش در شورای حقوق بشر پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل به حالت تعلیق درآمده، اعلام کرد مسکو همچنان عضو ناظر این نهاد بین المللی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،  «سرگئی ورشنین» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشورش همچنان عضو ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل است. این کشور پیشتر اعلام کرده بود به منظور جلوگیری از تکرار سناریوی لیبی و حفظ حقوق همکاری خود، عضویتش را در این نهاد به حالت تعلیق در می آورد.

به گزارش اسپوتنیک،؛ مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۷ آوریل (۱۸ فروردین) قطعنامه ای تصویب کرد که بر اساس آن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر این نهاد به دلیل حمله به اوکراین، به حالت تعلیق درآمد. روسیه نیز به محض تصویب این قطعنامه، عضویت خود را در شورای حقوق بشر به حالت تعلیق درآورد تا به عنوان ناظر باقی بماند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ عضویت لیبی را به حالت تعلیق درآورد و آن را از تمام اختیارات از جمله حق مشارکت در فرآیند تصمیم گیری و رای، حق صحبت در مورد دستور کارهای شورا و تهیه و توزیع هرگونه بیانیه محروم کرد.

ورشنین در خصوص قطعنامه صادر شده و تصمیم روسیه برای به تعلیق درآوردن عضویت خود تشریح کرد: اگر روسیه همانگونه که لیبی در سال ۲۰۱۱ رفتار کرد، اقدام می کرد به مدت یک سال و نیم از عضویت در شورای حقوق بشر محروم می شد. با ما مانند یک تماشاگر ساکت رفتار می شد نه بیشتر.

وی افزود: نبود روسیه در شورای حقوق بشر راه را برای دخالت بیشتر غرب و سوء استفاده از موضوع حقوق بشر هموار می کند؛ موضوعی که می تواند به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی و باج خواهی مورد استفاده قرار گیرد.

 معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو نمی تواند چنین چیزی را بپذیرد، بنابراین تصمیم گرفت عضویت خود را به حالت تعلیق درآورد، زیرا اساسنامه شورای عالی حقوق بشر فاقد هرگونه اقدامی است که پس از تعلیق عضویت کشورها اجازه اعمال فشار را بر آنها داشته باشد.