۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تسهیل شرایط پرداخت وام بدون ضامن

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 611281
تسهیل شرایط پرداخت وام بدون ضامن

با گذشت ۳هفته از پرداخت وام بدون ضامن، وزیر اقتصاد از ادامه یافتن این طرح خبر داده است.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ حدود یک ماه پیش، رییسی دستور داد که تسهیلات خرد باید بدون ضامن و وثیقه به متقاضیان پرداخت شود و روش اعتبارسنجی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مورد استفاده قرار گیرد.

پس از آن نیز، خاندوزی به بانک‌ها دستور داد تا زودتر پرداخت تسهیلات به این شیوه را آغاز کنند.

هرچند تا زمانی که بانک‌ها به طور رسمی پرداخت وام بدون ضامن را آغاز کنند مدتی طول کشید و حتی کار به ضرب‌الاجل تعیین کردن توسط خاندوزی نیز کشیده شد، اما در نهایت پرداخت واک در بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد آغاز شد.

گفته می‌شد این وام به حقوق‌بگیران، مستمری‌بگیران، بازنشستگان و کارکنان بخش خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های دولتی یا خصوصی‌سازی شده دریافت می‌کنند به اعتبار نامه کسر از حقوقشان و همچنین نمره اعتباری مناسب پرداخت خواهد شد.

حال پس از گذشت چند هفته از شروع این طرح، خاندوزی شب گذشته اعلام کرد: بر اساس گزارش بانک‌های دولتی، طی ۳هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر ‎بدون ضامن از وام های خرد استفاده کرده‌اند. 

خاندوزی تاکید کرد در کنار دستورالعمل تشویقی و با همکاری مدیران‌عامل بانک ها، با متخلفان نیز برخورد شده است و تسهیل شرایط ‎وام خرد بر مبنای ‎اعتبارسنجی با جدیت ادامه خواهد داشت.

وزیر اقتصاد درحالی از ادامه یافتن این طرح می‌گوید که بسیاری از کارشناسان و حتی افرادی در بدنه نظام بانکی، از نبود منابع کافی برای پرداخت این حجم از تسهیلات انتقاد کردند.

نکته مهم دیگر این است که از آنجایی که نظام اعتبارسنجی سازوکار صحیحی در کشور ما ندارد این موضوع که پرداخت این وام‌ها بدون ضامن در آینده منجر به نکول شود و باری بر دوش ترازنامه‌های نظام بانکی بگذارد بسیار محتمل است.

وضعیت اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌مرکزی طی ماه‌های گذشته و همچنین روند رشد سایر متغیرهای پولی و مهم‌تر از آن افزایشی شدن تورم در دی‌ماه نیز این نگرانی‌ها را تایید می‌کند.

حال باید دید چه زمانی دولت دست از این سیاست‌های به ظاهر حمایتی که در عمل ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند، برخواهد داشت.