۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

خودرو فونیکس آریزو ۶ پرو + مشخصات فنی و قیمت

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 608108
خودرو فونیکس آریزو ۶ پرو + مشخصات فنی و قیمت

شرکت مدیران خودرو به تازگی از یک نشان جدید تجاری با نام فونیکس جهت عرضه محصولات لوکس کمپانی چری در ایران، پرده برداشته است. در این راستا فعلا گفته شده که محصولاتی مثل تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو جزو محصولات این برند تازه تاسیس در ایران خواهد بود و در آینده نیز تولیدات نسبتا لوکس و مجلل چری با این نام در ایران به فروش می‌رسد.

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ در این مطلب قصد داریم تا به طور ویژه نگاهی به مشخصات چری آریزو ۶ پرو بیندازیم و تمامی شاخصه‌های مهم این سدان تقریبا لوکس چینی شامل مشخصات ظاهری، تحولات طراحی داخلی، مشخصات فنی، قیمت، امکانات و ... را به اطلاع شما برسانیم.

2

معرفی چری آریزو ۶ پرو

چری آریزو ۶ یک سدان جمع‌وجور شهری است که در سال ۲۰۱۸ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد و تا این اواخر با همان شکل و شمایل اولیه خود روانه میدان می‌شد. شرکت مدیران خودرو نیز که این محصول را طی دو سال گذشته در اختیار مشتریان ایرانی قرار داده است، حالا با معرفی برند جدید فونیکس تصمیم گرفته تا نسخه فیس‌لیفت چری آریزو ۶ را به ایران بیاورد. این خودرو که در ایران و در برخی کشورهای دیگر چری آریزو ۶ پرو نام دارد، در بسیاری از بازارها از جمله کشور چین تحت عنوان آریزو ۵ پلاس (Arrizo 5 plus) از سال ۲۰۲۱ در دسترس قرار گرفته است. 

3

البته باید بدانید که تا پیش از ارائه این نسخه، چری آریزو ۶ در بازار چین و بسیاری دیگر کشورها با نام آریزو جی ایکس عرضه می‌شد اما از سال ۲۰۲۱ کمپانی چری تصمیم گرفته تا این محصول را در کشور چین با نام آریزو ۵ پلاس عرضه کند. به هر حال در برخی کشورها از جمله ایران، برزیل و ...، نام آریزو ۶ پرو برای این برای نسخه فیس‌لیفت در نظر گرفته شده تا از این به بعد مشتریان داخلی با همین عنوان و البته نشان تجاری فونیکس از محصول سدان کمپانی چری استفاده کنند.

بررسی طراحی ظاهری آریزو ۶ پرو

فونیکس آریزو ۶ پرو از لحاظ ظاهری یک فیس‌لیفت نه‌چندان کلی از نسخه قبلی به حساب می‌آید. در این راستا طراحی جلوپنجره، سپر جلو و قاب‌های مشکن تغییر کرده تا نمایی نوین و البته تا حدی محافظه‌کارانه را در چهره این محصول مدیران خودرو به نمایش گذاشته باشد.

4

لازم است اشاره کنیم که شرکت چری در بازار چین دو نسخه از آریزو ۵ پلاس را عرضه کرده که نسخه اوزاوا توسط مدیران خودرو در ایران عرضه خواهد شد. با این وجود به نظر می‌رسد بهتر بود نسخه xiao که طراحی اسپرت‌تری دارد، در کشور عرضه می‌شد تا استقبال از این محصول بیش از پیش افزایش یابد. به‌خصوص مشتریان جوان‌تر نسبت به ظاهر مهیج و هجومی‌تر ورژن xiao  عکس‌العمل مثبت‌تری نشان می‌دادند که متاسفانه فعلا این‌طور نشده و شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفته تا نمونه محافظه‌کارانه‌تر آریزو ۶ پرو را وارد بازار ایران کند.

5

در نمای جانبی تغییرات خیلی چشمگیر نیست اما در قسمت عقب شاهد به ‌هم‌ پیوستن چراغ‌ها و همچنین طراحی متفاوت و البته عضلانی‌تر سپر عقب، دیفیوزر و سایر جزئیات این بخش هستیم. در مجموع باید گفت چری آریزو ۶ پرو از لحاظ ظاهری گرچه نمای تقریبا نوین و اسپرت را در معرض دید قرار می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که تحولات ظاهری آن چندان از دید مشتریان ایرانی هیجان برانگیز و وسوسه کننده تلقی نخواهد شد.

6

اما با ورود به فضای کابین قطعا حس خواهید کرد که این بخش نسبت به چیدمان اتاق آریزو ۶ اولیه مجلل‌تر شده و کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد. البته زبان طراحی داخلی آریزو ۶ پرو به طور کلی تغییر نکرده اما با این وجود بخش‌هایی مثل کنسول جعبه دنده، اهرم تعویض دنده، برخی جزئیات تریم داخلی به علاوه رنگ‌بندی و بعضی جزئیات دیگر در اینجا متحول شده است تا سرنشینان حس حضور در یک ماشین گران‌قیمت‌تر و البته لاکچری را تجربه کنند. به‌ویژه تغییرات اعمال شده در قسمت پنل تعویض دنده و همچنین استفاده از اهرم تعویض دنده با طراحی متفاوت بعلاوه تحول پنل کنترل‌گر سیستم تهویه، از نشانه‌های بارز ارتقای فضای داخلی آریزو ۶ پرو نسبت به مدل قبلی برشمرده می‌شود.

7

 ارگونومی فضای داخلی همچون گذشته مطلوب به نظر رسیده و ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال می‌توانند روی صندلی‌های چری آریزو ۶ پرو حضوری نسبتا گرم، صمیمانه و بدون محدودیت جدی را تجربه کنند. ضمن آنکه کیفیت متریال داشبورد نیز آن‌طور که از شواهد پیداست، نسبت به مدل قبلی ارتقا پیدا کرده و روکش‌هایی از جنس چرم مصنوعی بخش اعظم داشبورد و رودری‌ها را به طور گسترده پوشش داده‌اند تا کاربر حس بهتری را از طریق لمس این قسمت‌ها تجربه کند. ضمنا درون صندوق عقب آریزو ۶ پرو فضایی در حدود ۵۷۰ لیتر ویژه لوازم کاربران در نظر گرفته شده است. بنابراین این بخش به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی خانواده‌های با جمعیت متوسط باشد. جهت مقایسه باید بدانید صندوق عقب سمند که یکی از بزرگ‌ترین انواع خود در میان تولیدات داخلی به شمار می‌رود، حدود ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد.

8

به طور کلی می‌توان بیان کرد که کابین آریزو ۶ پرو با توجه به اصلاحات صورت گرفته در آن می‌تواند به عنوان فضای داخلی یک سدان نیمه لوکس و مدرن، نقش خود را به خوبی در بازار کم تنوع ایران ایفا کرده و تا حد امکان مورد پسند لوکس‌سوارانی قرار بگیرد که فعلا دستشان از نمونه‌های مدرن ژاپنی و کره‌ای کوتاه شده است و قصد خرید سدان‌های دست دوم از برندهایی مثل هیوندای، کیا و... را نیز در سر ندارند.

مشخصات فنی آریزو ۶ پرو

همان‌طور که انتظار داشتیم آریزو ۶ پرو در بخش فنی تقریبا دست‌نخورده باقی خواهد ماند. بنابراین طبق روال چند سال گذشته همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ سری SQR در این سدان چینی هم به کار گرفته خواهد شد. البته به کمک برخی اصلاحات و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، قدرت این پیشرانه تا ۱۵۶ اسب بخار افزایش پیدا کرده و ماکزیمم گشتاور آن نیز که از دور موتور ۱۷۵۰ در اختیار راننده قرار می‌گیرد، چیزی حول‌وحوش ۲۳۰ نیوتن متر گزارش شده است. جالب است بدانید که این پیشرانه با موتور خودروهایی مثل بهمن فیدلیتی و تیگو 7 پرو اشتراک کامل دارد.

9

ضمنا جعبه دنده اتوماتیک سی وی تی با ۹ دنده مصنوعی نیز همچون گذشته به خدمت فراخوانده شده تا واسطه انتقال نیرو از موتور به سوی محور چرخ‌های جلو باشد. هنوز اطلاعات رسمی بابت میزان شتاب و حداکثر سرعت فونیکس آریزو ۶ پرو از سوی مدیران خودرو منتشر نشده است اما مسلما این ارقام نباید تفاوت فاحشی با چری آریزو ۶ معمولی داشته باشند. وزن آریزو ۶ پرو حدود ۱۳۴۴ کیلوگرم است و با توجه به میزان توان موتور خودرو به علاوه به‌روزرسانی‌های صورت گرفته روی گیربکس آن، احتمالا باید شاهد شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۹ ثانیه برای این سدان چینی باشیم.

10

درنتیجه عملکرد این خودرو نسبت به بسیاری از محصولات هم‌رده به‌ویژه کراس اوورهای هم‌قیمت، سریع‌تر و چابک‌تر خواهد بود. در میان سدان‌های دست دوم با قیمت مشابه هم انتظار داریم که تنها مدل‌های معدودی مثل مزدا ۳ نیو بتوانند از لحاظ چابکی با آریزو ۶ پرو رقابت کنند. میانگین مصرف سوخت ترکیبی آریزو ۶ پرو کمتر از 7 لیتر در صد کیلومتر و حداکثر سرعت آن هم بالغ بر ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی می‌شود. ضمنا باک سوخت این خودرو ۴۸ لیتر بنزین را درون خود ذخیره خواهد کرد.

جدول مشخصات فنی فونیکس آریزو ۶ پرو

خودرو

چری آریزو 6 پرو

نوع موتور

1.5 لیتری توربوشارژ/ چهار سیلندر

توان موتور

156 اسب بخار / 230 نیوتن متر

گیربکس

CVT اتوماتیک 9 سرعته

شتاب 0 - 100

حدود 9 ثانیه

حد اکثر سرعت

210 کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

کمتر از 7 لیتر در 100 کیلومتر

وزن

1344 کیلوگرم

 

 

11

امکانات رفاهی و ایمنی آریزو ۶ پرو

همان‌طور که اشاره کردیم در زمان نگارش این مطلب مشخصات رسمی فونیکس آریزو ۶ پرو منتشر نشده است؛ بنابراین نمی‌توان به طور دقیق نسبت به حضور آپشن‌های خاص در این مدل اظهارنظر کرد. با این حال قطعا این نسخه از لحاظ امکانات در سطحی بالاتر از مدل قبلی خود قرار خواهد داشت و انتظار می‌رود مواردی شامل آپشن‌های زیر در لیست امکانات آن به چشم بخورند:

فونیکس آریزو ۶ پرو

کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، سامانه هشدار نقاط کور، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه تنظیم گودی کمر و مموری، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، نمایشگر تمام دیجیتال پشت آمپر، فرمان دی کات، شارژر وایرلس، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه اختصاصی ردیف عقب، حسگرهای پارک در جلو و عقب، دوربین 360، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای بلوتوث، usb، میرورلینک، شش کیسه هوای سرنشینان جلو و جانبی جلو و پرده‌ای، روکش صندلی چرمی، ترمز پارک برقی، اتوهلد و...

قیمت و شرایط بازار آریزو ۶ پرو

قیمت چری آریزو ۶ پرو در بازارهای بین‌الملل چیزی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار اعلام شده است. با توجه به آنکه مدیران خودرو یکی از نسخه‌های نسبتا فول آپشن این محصول را به همراه موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری در سبد محصولات خود قرار داده است، احتمال می‌رود قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو به نسخه فول آپشن بین‌المللی نزدیک‌تر باشد. از همین رو با توجه به قیمت نسخه فعلی آریزو ۶ در بازار، احتمالا آریزو ۶ پرو با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان به صورت رسمی روانه بازار ایران شود.

فونیکس آریزو ۶ پرو

 همچنین محصولاتی مثل نسخه‌های کارکرده مزدا ۳ نیو، هیوندای النترا و سراتو ۲۰۱۷ را نیز باید به عنوان رقیبان مستقیم این محصول در ایران مد نظر قرار دهیم. ضمن آنکه کراس اوورهایی با قیمت مشابه همچون بهمن دیگنیتی، چری تیگو ۷، پژو ۲۰۰۸ ، سیتروئن سی تری و... را هم می‌توان به عنوان گزینه‌های جانشین این خودرو برای مشتریان خانوادگی ایرانی در نظر گرفت.