۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌ بینی جی پی مورگان از وضعیت اتریوم / آلت‌ کوین برتر تسلط خود در دیفای را از دست می‌ دهد؟

۱۹ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰
کد خبر: 597850
پیش‌ بینی جی پی مورگان از وضعیت اتریوم / آلت‌ کوین برتر تسلط خود در دیفای را از دست می‌ دهد؟

جی پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که احتمالا اتریوم به دلیل مشکلات مقیاس‌پذیری تسلط خود را در دنیای دیفای از دست بدهد.

اقتصاد آنلاین – روح‌اله شهبازی؛ نیکولاس پانیگال چوگلو مدیرعامل استراتژی بازارهای جهانی این شرکت گفت اتریوم به دلیل کند بودن در پیدا کردن راه حل‌های مقیاس‌پذیری ، در معرض خطر از دست دادن تسلط خود در بازارهای مالی غیرمتمرکز (DEFI) است. اون اضافه کرد که پروژه‌های جدید بلاکچِینی دارای قرارداد هوشمند می‌توانند جای اتریوم و زیر شاخه‌های این رمزارز را در دنیای دیفای بگیرند.

1

یونی سواپ صرافی غیر متمرکز بر پایه شبکه اتریوم نمونه‌ای از بازار مالی غیرمتمرکز (دیفای) بدون دخالت انسانی است.

اتریوم و دنیای دیفای

بازارهای مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای اکوسیستمی عظیم متشکل از نرم‌افزارهایی است که بر پایه قراردادهای هوشمند (Smart Contract) به کاربران خود امکان خرید و فروش و وام‌دهی امن را بدون نیاز به واسطه و دخالت انسانی فراهم می‌کنند. (بر خلاف بازارهای مالی متمرکزِ سنتی که توسط دولت‌ها و بانک‌ها اداره می‌شدند و امکان تحریم یا دستکاری در آنها وجود داشت) این شبکه، مبادلاتی به ارزش سالانه تریلیون‌ها دلاردارد و تقریبا ۱۰۷ میلیارد دلار سرمایه در آن ذخیره شده است.اما شبکه اتریوم فقط برای ۱۵ تراکنش در ثانیه برنامه‌نویسی شده و توانایی مدیریت این بازار عظیم را ندارد. بدین شکل با افزایش تراکنش های دنیای دیفای بر روی شبکه اتریوم ، کارمزد تراکنش شبکه اتریوم (Gas Fee) به شدت افزایش می‌یابد. دلیل افزایش کارمزد شبکه اتریوم تا ۵۰ دلار برای هر تراکنش همین موضوع است. درصورت ارتقای شبکه اتریوم به اتریوم ۲  شبکه خواهد توانست تعداد تراکنش‌ها را به هزار تراکنش در ثانیه برساند.

از نظر نیکولاس، ارتقایی که برای حفظ تسلط اتریوم لازم است ممکن است بسیار زمان‌بر باشد.

محوریت نقشه راه آینده اتریوم حرکت به سمت لایه ۲ است تا شبکه بتواند از زنجیره‌های کناری (Side chain) حمایت کند.

در سال گذشته تسلط اتریوم بر دنیای دیفای از ۱۰۰ درصد در ابتدای سال به ۷۰% تا پایان سال کاهش یافت.

پدید آمدن چالشگران

نیکولاس پانیگال چوگلو افزود مشکل آنجایی عمیق‌تر شد که دنیای دیفای بجای استفاده از بلاکچین‌های لایه ۲ اتریوم مثل کاردانو یا پولیگان ،به شبکه‌های جدید و مستقل مثل سولانا ، آوالانچ ، بایننس چین و ترا روی آورد ، گروهی از شبکه‌های دارای قرارداد هوشمند که به عنوان قاتلان اتریوم معروف شدند.

این پدیده باعث شد سال گذشته قیمت توکن هر یک از پروژه‌های بالا به شدت افزایش پیدا کند. اگرچه قیمت اتر ETH که سکه مبتنی بر شبکه اتریوم است نیز رشد کرد اما پروژه‌های ذکر شده در رشد قیمت از اتر پیشی گرفتند.

 

2

نمودار هفتگی توکن شبکه سولانا که به دلیل سرعت بالای پردازش تراکنش‌‌ها مشهور شد و رشدی ۹ هزار درصدی را تجربه کرد.

شاردینگ که استراتژی بهبود مقیاس‌پذیری لایه اول شبکه اتریوم است تا سال آینده و ادغام اثبات کار (proof of work) و اثبات سهام (proof of stake) به شبکه اضافه نخواهد شد.

به طور خلاصه اتریوم در مسابقه‌ای تنگاتگ برای حفظ تسلط در مدیریت دنیای بازارهای مالی دیفای بوده و ممکن است نتیجه این مسابقه غیرقابل انتظار باشد.