۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

بساط رانت و امضای طلایی از بازارها جمع می‌شود/ هوشمندسازی کارت بازرگانی کلید خورد

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۲۲
کد خبر: 593694
بساط رانت و امضای طلایی از بازارها جمع می‌شود/ هوشمندسازی کارت بازرگانی کلید خورد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حذف رانت و امضای طلایی در بازارها به شدت در وزارت صمت پیگیری می‌شود، گفت: از امروز هوشمندسازی کارتهای بازرگانی کلید خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، سید رضا فاطمی‌امین در مراسم رونمایی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی گفت: وزارت صمت به عنوان بخشی از حاکمیت تلاش کرده تا چهار دسته اقدام شامل اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت را انجام دهد تا بتواند به شفافیت در عرصه‌های تجاری و بازرگانی دست یابد. 

وی افزود: نمونه آن سامانه جامع تجارت است که دستگاه‌های زیادی در آن، مسئولیت دارند؛ اگرچه متولی وزارت صمت است؛ اما به هر حال وقتی این سامانه کامل شود روش حکمرانی این وزارتخانه تغییر خواهد کرد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تکمیل سامانه جامع تجارت تا اسفندماه امسال خبر داد و گفت: پیش از این در شهرهای کم‌بضاعت، به نام افراد مختلف همچون کودکان، کارت بازرگانی می‌گرفتند و فسادی حول محور این کار شکل می‌گرفت، به همین جهت، هدف ما این است ضوابطی را تدوین کنیم تا کارت بازرگانی به افراد قابل اطمینان اعطا شود.

به گفته فاطمی امین، همچنین فعالیت‌هایی که به سمت اولویت ها حرکت می‌کنند راحت‌تر به این سمت بروند که بر این اساس، در فرآیند جدید صدور کارت بازرگانی، ۲۵ استعلام از ۲۰ دستگاه در کمتر از یک ساعت اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه حذف رانت و امضای طلایی به شدت در وزارت صمت پی‌گیری می‌شود، تاکید کرد: این موضوع با محوریت مبادلات کالاها در بورس کالا شروع شده و ۲۰ گروه از ۳۰ گروه کالایی دیگر سهمیه بندی ندارند. 

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت رفع موانع صادراتی اشاره کرد و گفت: وزارت صمت وظیفه خود می‌داند که تا آنجایی که ممکن است قید و بندها را از پیش پای تجار و فعالان اقتصادی بردارد؛ چراکه ظرفیت‌های زیادی پیش‌رو قرار دارد و باید با سرعت فضای کسب و کار را تسهیل کنیم تا بتوان تولید و تجارت را مورد حمایت جدی قرار داد. 

وی افزود: هم اکنون در اذهان مردم اینگونه شکل گرفته که کارت بازرگانی فساد دارد؛ این در حالی است که هم اکنون شرایطی فراهم شده که صدور و تمدید کارت بازرگانی منوط به پرداخت کامل مالیات است و نمی‌توان اقدام صوری را در این راستا انجام داد؛ ضمن اینکه امضاهای طلایی نیز از فرآیند صدور کارتهای بازرگانی حذف خواهند شد.