۰ نفر

پنهانکاری ارتش آمریکا در مورد کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در سوریه

۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۹
کد خبر: 589879
پنهانکاری ارتش آمریکا در مورد کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در سوریه

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داده است که ارتش آمریکا حملات هوایی سال ۲۰۱۹ در سوریه در جریان نبرد با داعش که به مرگ ۶۴ زن و کودک منجر شد و احتمالا جنایت جنگی است را پنهان کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، این دو حمله پیاپی در روز ۱۸ مارس ۲۰۱۹ در نزدیکی شهر باغوز توسط یک واحد عملیات ویژه و محرمانه آمریکا که وظیفه آن عملیات زمینی در سوریه بود انجام شد.

این روزنامه می نویسد در روزهای پایانی نبرد علیه داعش، زمانی که اعضای این گروه در میدانی خاکی در نزدیکی باغوز تحت محاصره بودند "یک پهپاد نظامی آمریکا در جستجوی اهداف نظامی در ارتفاع بالا دور می زد، اما فقظ گروه بزرگی از زنان و کودکانی را که در کرانه رودی جمع شده بودند مشاهده کرد."

براساس این گزارش سپس یک جنگنده اف-۱۵ ای آمریکایی در میدان دید این پهپاد ظاهر شد و "بدون اخطار بمبی ۵۰۰ پوندی روی جمعیت انداخت... با برخاستن غبار و دود، چند نفری در جستجوی سرپناه پا به فرار گذاشتند اما جنگنده ای که آنها را ردگیری می کرد یک بمب دو هزار پوندی و بعد یک دیگر انداخت که بیشتر بازماندگان را کشت."

به نوشته این روزنامه حمله باغوز یکی از مرگبارترین حملات آمریکا برای غیرنظامیان در جنگ علیه داعش بود اما قبلا هرگز علنا به آن اذعان نکرده بود.

این روزنامه می نویسند که در طول هفته پیش یافته های خود را برای سنتکام فرستاد و سنتکام برای اولین بار به مرگ بیش از ۸۰ نفر در آن حمله اذعان کرد اما گفت حمله موجه بوده است.

سنتکام روز شنبه در یک بیانیه بر روایتی از حادثه که به نیویورک تایمز ارائه کرده بود تاکید کرد. براساس آن روایت ۸۰ نفر از جمله ۱۶ جنگجوی "دولت اسلامی" (داعش) و چهار غیرنظامی در آن حمله کشته شدند.

ارتش آمریکا گفت معلوم نیست که آیا ۶۰ نفر دیگری که در حمله کشته شدند غیرنظامی بودند یا نه، تا حدودی به این دلیل که زنان و کودکان می توانستند جزو جنگجویان باشند.

ارتش آمریکا در بیانیه خود در روز شنبه گفت که آن حملات یک اقدام "مشروع دفاعی" متناسب بوده و "گام های متناسب برای اطمینان از عدم حضور غیرنظامیان برداشته شده بود."

سنتکام نوشت: "مرگ انسان های بی‌گناه ما را منزجر می کند و کلیه تدابیر ممکن برای جلوگیری از چنین حادثه ای را اتخاذ می کنیم. در این مورد، ما خود این حمله را گزارش و براساس شواهدی که داریم درباره آن تحقیق کردیم و مسئولیت کامل مرگ ناخواسته (غیرنظامیان) را می پذیریم."

در این بیانیه آمده است که شمار غیرنظامیان در میان بیش از ۶۰ نفر دیگری که کشته شدند مشخص نیست چون در ویدئوی رویدادها "چندین زن مسلح و حداقل یک کودک مسلح مشاهده شدند" و افزود که بیشتر کشته ها جنگجو بودند.

سنتکام گفت که آن حملات زمانی انجام شد که "نیروهای دمکراتیک سوریه" (اس دی اف) زیر آتشبار سنگین قرار داشتند و در خطر کامل بودند و "اس دی اف" گزارش داده بود ناحیه خالی از غیرنظامیان است.

به گزارش نیویورک تایمز بازرس کل وزارت دفاع تحقیقاتی را درباره آن حملات شروع کرد اما در گزارش خود کلیه اشارات به آن بمباران "از قلم افتاد" و تحقیقاتی جامع و مستقل هرگز انجام نشد.

این روزنامه نوشت که گزارش خود را با تکیه بر اساس اسناد و گزارش های محرمانه و همچنین مصاحبه با پرسنل حاضر در حمله تهیه کرده است.

نیویورک تایمز گفت که یک وکیل نیروهای هوایی که در آن زمان در مرکز عملیات حاضر بود عقیده داشت که آن حمله ممکن است جنایت جنگی باشد و بعدا وقتی اقدامی صورت نگرفت، بازرس کل وزارت دفاع و کمیته نیروهای مسلح سنا را از آن آگاه کرد.