۰ نفر

حقایقی پنهان و غیرمنتظره در طبیعت + عکس

۱۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵
کد خبر: 576921
حقایقی پنهان و غیرمنتظره در طبیعت + عکس

در جهان چیزهایی وجود دارد که در ابتدا ممکن است فکر کنید طبیعی هستند، اما در واقع انسان‌ ها در به وجود آمدن آنها دخالت داشته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛   انسان حتی قبل از ظهور فناوری مدرن، ساختار‌ها و نژاد‌های شگفت انگیزی را ایجاد کرد. بشر در خلق این موارد آنقدر به تقلید از طبیعت نزدیک شده که تشخیص طبیعی بودن و یا ساخته دست انسان بودن آنها دشوار است. با این حال، برخی افراد استدلال می‌کنند که آنچه ساخته دست بشر تلقی می‌شود هم طبیعی محسوب می‌شود و مصنوعی نیست، زیرا انسان نیز خود، بخشی از طبیعت است.

به گزارش dkhlak ،در ادامه این خبر فهرستی از مواردی آمده که ممکن است فکر کنید کاملا طبیعی هستند، اما در واقع مداخله انسان باعث به وجود آمدن آنها شده است:

حوضه آمازون

1

وقتی در مورد حوضه آمازون صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، تصاویری از یک جنگل سبز انبوه و سرشار از گیاهان و جانوران است. شاید نتوان تصور کرد که بخشی از حوضه آمازون در واقع به دلیل دخالت انسان به وجود آمده باشد. اما واقعیت همین است که انسان‌ها جنگل‌های بارانی آمازون را در طول هزاران سال شکل داده اند. مردمان بومی نقش بزرگی در ایجاد تنوعی که امروزه وجود دارد ایفا کرده اند، موضوعی که اخیرا توسط برخی مطالعات باستان شناسی آشکار شده است.

کلم بروکلی و لیمو

کلم بروکلی حاصل پرورش انتخابی گیاه کلم است که در قرن ششم قبل از میلاد ایجاد شد. همین موضوع باعث می‌شود که کلم بروکلی را مانند لیمو یک گیاه طبیعی به حساب نیاوریم و در واقع گیاهی ساخته دست بشر باشد. اگر ۲ هزار سال پیش زندگی می‌کردیم، هرگز چیزی به نام کلم بروکلی پیدا نمی‌کردیم، اما پس از آنکه برخی از پرورش دهندگان گیاه، کلم وحشی را پرورش دادند، منجر به ظهور انتخابی بروکلی شد.

2

این گیاه در قرن شانزدهم محبوب شد و کشاورزان ایتالیایی روی این نوآوری انسانی سرمایه گذاری کردند. سپس این محصول در سال ۱۷۲۰ وارد انگلستان و پس از آن به آمریکا وارد شد. لیمو از نژاد پرتقال ترش و مرکبات است. گفته می‌شود لیمو برای اولین بار در شمال شرقی هند، شمال برمه یا چین رشد کرده است و در قرن پانزدهم کشت آن در اروپا محبوب شد.

دریاچه مید

3

دریاچه مید در نزدیکی نوار لاس وگاس یک منطقه تفریحی محبوب تلقی می‌شود، اما باید بدانید که این دریاچه طبیعی نیست. در سال ۱۹۳۶، دریاچه مید به عنوان یک منطقه تفریحی در بولدر تأسیس شد. بازدیدکنندگان و گردشگران در طول سال برای طیف وسیعی از فعالیت‌های تفریحی به این مکان می‌روند. دریاچه مید ۱۸۰ کیلومتر طول و ۱۶۰ متر عمق دارد.

زلزله

اگر فکر می‌کنید زلزله‌ها همیشه بلایای طبیعی هستند، در اشتباه هستید. یک مطالعه ۷۳۰ مکان را شناسایی کرده است که در ۱۵۰ سال گذشته در آن‌ها زلزله‌هایی تا ۷.۹ ریشتر رخ داده که علت آن فعالیت‌های انسانی بوده است. این امر بسیاری از دانشمندان را نگران کرده، زیرا چنین زمین لرزه‌هایی در برخی مناطق جهان در حال افزایش است.

4

«زلزله» اصطلاحی است که علم برای لرزش در پوسته زمین به کار می‌برد. زمین لرزه‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی شامل استخراج معادن و سد سازی است که معمولا شدت کمی دارند. اما برخی از مناطق زلزله‌های واقعا عظیمی دارند. یکی از این مناطق نیروگاه زمین گرمایی آبفشان در کالیفرنیا است که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ هر ساله ۱۷ زلزله به بزرگی ۳ و ۴ ریشتر در آن رخ می‌دهد.

مروارید

5

درست است که مروارید در صدف تشکیل می‌شود، اما این کار اغلب به طور طبیعی صورت نمی‌گیرد. ۹۹ درصد از مروارید‌های موجود در بازار جهانی امروزه به صورت دستی و تحت شرایط کنترل شده توسط پرورش دهندگان حرفه‌ای مروارید ایجاد می‌شوند. تقاضا برای مروارید در بازار به حدی است که حتی یک درصد از تقاضا را نمی‌توان با تکیه بر طبیعت تامین کرد. اینجا جایی است که مروارید‌های پرورشی یا مصنوعی مطرح می‌شوند. مروارید‌های پرورشی در شرایط کنترل شده توسط پرورش دهندگان مروارید با استفاده از گروه نرم تنان دو کفه ای، صدف مروارید آب شور و صدف رودخانه‌ای آب شیرین تولید می‌شوند.

بوی گاز

6

گاز طبیعی بود ندارد. مایعی شفاف با بوی مشخص به گاز‌ها اضافه می‌شود تا بوی نشت آن را حس کنیم. حتما تاکنون بوی نشت گاز را حس کرده اید و اغلب فکر می‌کنید که این بوی طبیعی گاز‌ها است، اما اینطور نیست. یک مایع شفاف به نام اتانتیول که به عنوان محصول فرعی نفت تولید می‌شود، به گاز‌های بی بو مانند گاز‌های مایع اضافه می‌شود تا مردم در صورت نشتی گاز، از این موضوع مطلع شوند.

مِه دود

مه به طور طبیعی رخ می‌دهد، اما دود اینطور نیست. دود یک مشکل جدی است که در مناطق شهری و صنعتی به دلیل مقادیر بیش از حد آلاینده‌های وسایل نقلیه و انتشار آلاینده‌های صنعتی در هوا دیده می‌شود.

7مه دود ترکیبی از دود و مه است که در اکثر مناطق شهری و صنعتی در زمستان یا صبح زود اتفاق می‌افتد و اغلب آن را یک مه طبیعی می‌دانیم. اما در واقع این مه نتیجه انتشار آلودگی وسایل نقلیه و کارخانه‌های صنعتی، آتش سوزی، انتشار زغال سنگ و سایر فعالیت‌های انسانی است که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. مه دود بر شاخص کیفیت هوا تأثیر منفی می‌گذارد، برای انسان بسیار سمی است و باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

بوقلمون سفید

8

بوقلمون‌های سفید و که بخش عمده‌ای از بوقلمون‌های مصرفی در روز شکرگزاری را تشکیل می‌دهند از طریق لقاح مصنوعی پرورش داده می‌شوند.

وانیل

9

وانیل را نمی‌توان بدون دخالت انسان پرورش داد. گیاهان وانیلی نیاز به گرده افشانی دستی دارند، زیرا گرده افشانی طبیعی توسط زنبور‌ها امکان پذیر نیست. شانس گرده افشانی موفقیت آمیز توسط زنبور‌ها تنها یک درصد است بنابراین، در سراسر جهان، گیاه وانیل باید با دست گرده افشانی شود.

زنبور قاتل

زنبور‌های آفریقایی که معمولا به عنوان زنبور‌های قاتل شناخته می‌شوند، نتیجه تلاقی بین زنبور‌های اروپایی و زنبور‌های آفریقایی هستند. زیست شناس برزیلی به نام وارویک در حالی که تلاش می‌کرد زنبور‌هایی تولید کند که عسل بیشتری می‌دهند و با شرایط گرمسیری سازگاری بهتری دارند با خلق این زنبور‌ها مواجه شد.

10

این زنبور‌ها در کوهستانی به صورت مجزا مستقر شدند. در اکتبر سال ۱۹۵۷، ۲۶ دسته از این زنبور‌ها در طبیعت رها شدند این دسته از زنبور‌های آفریقایی در نهایت به حوضه آمازون، آمریکای مرکزی و مکزیک گسترش یافتند. این زنبور‌ها تاکنون ۱۰۰۰ نفر را کشته اند و توانایی تعقیب یک نفر را تا فاصله نزدیک به ۴۰۰ متری دارند.