۰ نفر

به دنبال توقیف یک قایق ماهیگیری؛

انگلیس سفیر فرانسه را فراخواند

۶ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۱۵
کد خبر: 575619
انگلیس سفیر فرانسه را فراخواند

به دنبال توقیف یک شناور انگلیسی ازسوی فرانسه، لندن سفیر پاریس را فراخوانده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسپوتنیک، لندن در اقدامی متقابل به توقیف یک شناور انگلیسی ازسوی فرانسه پاسخ داده و سفیر این کشور در انگلیس را فراخوانده است.

سخنگوی دولت انگلیس در این باره در مصاحبه با یکی از رسانه‌های انگلیسی اعلام کرد: «سفیر فرانسه برای ارائه توضیحات درباره آخرین اختلاف ما و فرانسه در زمینه ماهیگیری ازسوی ما به وزارت خارجه انگلیس احضار شده است.»

دفتر نخست‌وزیر انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از زبان تقابلی ایجاد شده میان انگلیس و فرانسه بسیار متأسفیم. اکنون وزیر امور خارجه انگلیس به وزیر امور اروپایی اتحادیه اروپا دستور داد تا سفیر فرانسه را احضار کند.»

از بهمن‌ماه گذشته که انگلیس رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد، نزاع میان لندن و پاریس برسر حق ماهیگیری ادامه دارد. اردیبهشت ماه گذشته اختلافات دو طرف در آب‌های اطراف جزیره جرسی بالا گرفت و به دنبال آن حدود ۱۰۰ کشتی فرانسوی اطراف این جزیره را محاصره کردند.

صبح امروز وزارت دریانوردی فرانسه یک قایق ترال (قایق‌های بزرگ کف روب) انگلیس را توقیف کرد و به یک کشتی دیگر نیز به صورت شفاهی هشدار داد.

پیش از این، فرانسه هشدار داده بود که در صورت حل نشدن اختلافات دو کشور برسر مجوز‌های ماهیگیری، قایق‌های انگلیسی حق ورود به آب‌های فرانسه را نداشته و پاریس کنترل قایق‌ها و کامیون‌های انگلیسی را تشدید می‌کند.

«کلمنت بوون» وزیر امور اروپایی فرانسه نیز پس از توقیف یک قایق ماهیگیری انگلیسی با لحنی تند خطاب به انگلیس گفت: «انگلیسی‌ها فقط زبان زور را می‌فهمند. ما بسیار صبور بودیم و ماهیگیران ما بسیار مسئولیت‌پذیر بودند، اما از دوم نوامبر همه این‌ها تمام می‌شود و اگر انگلیسی‌ها بخواهند وارد گفت‌وگو خواهیم شد، اما ما اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهیم داد.»

در مقابل، انگلیس تهدید‌های فرانسه را نامتناسب و نقض قوانین بین المللی و توافقات تجاری می‌داند و امروز بعد از اعلام توقیف یک شناور انگلیسی ازسوی فرانسه دولت انگلیس تهدید کرده بود که اگر فرانسه به این اقدامات خود ادامه دهد، لندن نیز تلافی خواهد کرد.