۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید زیاد شد، خاموشی‌ ها بیشتر!

۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶
کد خبر: 575438
تولید زیاد شد، خاموشی‌ ها بیشتر!

بررسی آمارهای تولید برق در نیروگاه‌های کشور نشان می‌دهد که رشدی قابل ذکر در سال ۹۹ و سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ داشته‌ایم. اما با وجود این رشد تولید خاموشی‌ها در تابستان امسال رکوردشکنی کرد.

اقتصادآنلاین - شادی همایونی؛ بر اساس نماگرهای بانک مرکزی تولید برق در نیروگاه‌های کشور در سه ماهه نخست امسال به ۹۳.۲ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۸۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی، ۱۳.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

بیشترین تولید برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی صورت گرفته و در سه ماهه نخست امسال ۴۵.۷ میلیارد کیلووات ساعت برق در این نیروگاه‌ها تولید شده است.

نیروگاه‌های بخاری توانستند ۲۰.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق در این مدت تولید کنند و سهم نیروگاه‌های گازی به ۲۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.

تولید برق در نیروگاه‌های آبی ۴.۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده و کمترین سهم مربوط به نیروگاه‌های دیزلی، اتمی و انرژی‌های نو است که تنها ۰.۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده‌اند.

در حالی که نیروگاه‌های اتمی، دیزلی و انرژی‌های نو در سه ماهه دوم سال گذشته تا ۲.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده بود اما با یک شیب نزولی در سه ماهه سوم و چهارم ۱۳۹۹ همچنین سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ روند کاهشی شد و تولید به ۰.۸ میلیارد کیلووات ساعت افت کرد.

تولید برق در کل نیروگاه‌های کشور در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۹ با ۸۲ میلیارد کیلووات ساعت، ۱۸.۶ درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن رشد یافته بود. در سه ماهه دوم تولید به ۱۰۹.۹ میلیارد کیلووات ساعت رسید که رشدی ۳۴ درصدی را ثبت کرد. اما در سه ماهه سوم با ۷۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدی ۳۰.۸ درصد کاهش اتفاق افتاد. در نهایت در سه ماهه چهارم سال گذشته ۷۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شد که ۱.۴ درصد افت را نشان می‌داد.