۰ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

رونق فروش پوشاک خارجی استوک در بازار ایران / فروش پوشاک خارجی از کیلویی ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار تومان در بازار

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹
کد خبر: 569623
رونق فروش پوشاک خارجی استوک در بازار ایران / فروش پوشاک خارجی از کیلویی ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار تومان در بازار

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران از رونق فروش پوشاک خارجی استوک در بازار ایران با حاشیه سود بسیار بالا خبر داد و گفت: واردکنندگان این پوشاک را از کیلویی 50 تا 100 هزار تومان خریداری کرده و حاشیه سود چندبرابری را در بازار کسب می‌کنند؛ به خصوص اینکه پوشاک داخلی به دلیل کمبود مواد اولیه، گرانتر از قبل تولید می‌شود.

اقتصادآنلاین محبوبه فکوری؛ مسعود شاه‌بختی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین از رونق فروش پوشاک استوک در بازار خبر داد و گفت: به دلیل گران شدن مواد اولیه و کمبود آن در بازار، تولید داخلی گران شده و واردکنندگان فرصت یافته‌اند تا کالا را به صورت غیررسمی و قاچاق وارد کشور نموده و در عطش بازار به فروش برسانند. 

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان اینکه در مقاطعی با عرضه کالاهای قاچاق در بازار به خوبی مبارزه شد و البته سیاست‌هایی نیز وضع گردید که تولید داخلی توانست روی پای خود بایستد و بخش عمده‌ای از بازار را تصاحب نماید؛ اما به تازگی با توجه به گران شدن مواد اولیه و افزایش هزینه‌های سربار تولید پوشاک از یک سو و شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا از سوی دیگر که بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده است، تولید داخلی نیز با مشکل مواجه گردیده و تولیدکنندگان راه پرفراز و نشیبی را برای فروش محصولات خود طی می‌کنند. 

وی تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا، میزان فروش برندهای بزرگ دنیا به شدت کاهش یافته و این امر سبب ایجاد کالاهای استوک در انبارهای برندهای خارجی شده که به این سبب، تولیدکنندگان خارجی پیشنهادات بسیار وسوسه انگیزی به واردکنندگان در بازار استوک می‌دهند تا بتوانند کالاهای استوک در انبار مانده خود را به فروش رسانده و هزینه‌های انبارداری را به حداقل برسانند. 

به گفته شاه‌بختی، پیشنهادات اغواکننده برندهای خارجی برای فروش پوشاک استوک خود، عده‌ای را جذب کرده و این یک واقعیت خیلی خطرناک برای بازار پوشاک هر کشوری است؛ چراکه هر میزانی که از این اقلام وارد کشور شود، می‌تواند به تولید آن کشور آسیب وارد نماید. 

وی اظهار داشت: متاسفانه در ایران نیز ساز و کار دقیقی برای مبارزه با عرضه پوشاک استوک هنوز اجرایی نشده است و اگرچه بحث‌های مفصلی در این رابطه صورت گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است، اما این موضوع به شیوه درست و دقیقی عملیاتی نشده و عده‌ای که در این حوزه فعال هستند، مجبور به فعالیت در عرصه قاچاق پوشاک شده‌اند و این یک خطر بزرگ است؛ به خصوص اینکه این افراد، در سطح وسیعی، پوشاک قاچاق وارد کرده و آماده پخش در بازار هستند که این امر، به ضرر واحدهای تولیدی است. 

بازرس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران خاطرنشان کرد: اگر یک سیاست کلی از سوی دولت در بازار پوشاک اتخاذ شود، آن زمان می‌توان با چنین پدیده‌هایی به صورت اقتصادی و با توجه به عوامل واقعی بازار برخورد نمود و این امر، مسلما در آینده به نفع تولید ملی و تولیدکنندگان پوشاک است؛ چراکه رونق قاچاق، نتیجه سیاست‌های اشتباه دولت است. 

شاه‌بختی با بیان اینکه جزئیات دقیقی از میزان و نحوه واردات پوشاک استوک به مرزهای کشور در دست نیست، اما تا جایی که اطلاعات در اختیار است، واردکنندگان هر کیلوگرم پوشاک استوک را بین ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان خریداری کرده و با حاشیه سود بسیار بالایی بسته به نوع کالا و وضعیت بازار داخلی و نیاز موجود به فروش می‌رسانند. 

وی افزود: به طور قطع این پوشاک حاشیه سود بسیار بالایی دارد و برآوردها حکایت از آن دارد که این پوشاک به یک پنجم تا یک دهم قیمت واقعی خود از سوی تولیدکنندگان خارجی به فروش می‌رسد؛ چراکه به هر حال مدت زمان زیادی در انبارهای آنها مانده است و تولیدکنندگان آنها به هر قیمتی حاضر هستند که این کالاها را روانه بازارهای خاصی مثل ایران نمایند که محدودیت‌هایی به لحاظ تحریم بر سر واردات رسمی و یا حور برندهای خارجی در بازار آن وجود دارد. 

شاه‌بختی ادامه داد: سطح تولید داخلی نیز به موازات این رویداد، در حال کاهش است و این اتفاق در چند ماه گذشته به علت گران شدن مواد اولیه رخ داده است؛ چراکه هم اکنون مواد اولیه در بازار داخلی از سطح جهانی نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر به دست تولیدکنندگان داخلی پوشاک می‌رسد؛ به این معنا که هم ریسندگان و هم پتروشیمی‌ها مواد اولیه را گرانتر از بازارهای جهانی به دست تولیدکننده داخلی می‌رسانند و رقم پرداختی تولیدکنندگان ایرانی برای تولید چیپس، الیاف و ریسندگی، بسیار بالاتر از عرف جهانی است و ما هم این موارد را در جلسات متعددی با مسئولان داخلی عنوان می‌کنیم. 

وی افزود: بر اساس برآوردها، در دنیا، ریسندگی نخ پنبه یک دلار است ولی در ایران حدود ۲ دلار محاسبه می‌شود. 

این فعال بخش پوشاک کشور، از ممنوعیت واردات پارچه همزمان با ممنوعیت واردات پوشاک خبر داد و گفت: واردات پارچه و نخ هم اکنون ممنوع است؛ البته نخ کمیته‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد تا اگر تولیدکننده‌ای، نخ خاصی را بخواهد که در بازار تولید نشود، آن کمیته درخواست را بررسی کرده و اجازه واردات صادر می‌کند. 

شاه‌بختی از صدور مصوبه‌ای در هفته‌های گذشته خبر داد که بر مبنای آن، هر تولیدکننده نسبت به میزان تولید خود، ۲۰ درصد از تولیدی را که به بهین‌یاب اعلام می‌کند، اجازه خواهد داشت تا نسبت به واردات نخ اقدام کند؛ البته این نخ باید در داخل مشابهی نداشته باشد.  

وی ادامه داد: هم اکنون مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پوشاک به میزان کافی تامین نمی‌شود؛ البته واردات مواد اولیه هم ممنوع است و کمبود در بازار موج می‌زند؛ چراکه اگر این کمبود نبود و مازاد داشتیم یا حداقل به میزان نیاز داخلی، تولید انجام می‌شد، قیمت بالاتر از نرخ‌های جهانی نبود. 

این عضو اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران خاطرنشان کرد: اتحادیه تولید و صادرات پوشاک به تازگی اقدام به ایجاد تعاونی مصرف و ثبت آن نموده که بر این اساس، در هفته گذشته تقاضایی برای واردات ۲۰۰۰ تن نخ داده شده که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد تا بتوان بخشی از نیاز تولیدکنندگان را تامین نمود.