۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کدام منطقه از مغز با افزایش سن بیشتر در معرض کوچک شدن است؟

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 564800
کدام منطقه از مغز با افزایش سن بیشتر در معرض کوچک شدن است؟

با ورود به دوران میان‌سالی، مغز شما از راه‌های کم بیان اما قابل‌اندازه‌گیری تغییر می‌کند. اندازه کلی مغز از ۳۰ یا ۴۰ سالگی شروع به کوچک شدن می‌کند و با رسیدن به سن ۶۰ سالگی سرعت این جمع‌شدگی افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جمع‌شدن مغز به طور هم زمان در تمام مناطق مغز اتفاق نمی‌افتد. بعضی از مناطق بیشتر و سریع‌تر از مناطق دیگر جمع می‌شوند و جمع‌شدن و چروکیدگی مغز احتمالاً با افزایش سن شدیدتر می‌شود. اگرچه راهی برای جلوگیری از پیری وجود ندارد، اما شما می‌توانید با حفظ تحرک، تغذیه سالم و گفتگو با پزشک در مورد هرگونه چالش یا نگرانی از سلامت مغز خود حفاظت به عمل آورید.

آیا کوچک شدن مغز با افزایش سن طبیعی است؟ 

کاملاً طبیعی است که با افزایش سن تغییراتی در مغز خود تجربه کنید. قشر مخ (کورتکس) شما، لایه بیرونی چروکیده مغز با افزایش سن نازک‌تر می‌شود. به‌خصوص در لوب پیشانی که مسئول حافظه، احساسات، کنترل تکانه، حل مسئله، تعامل اجتماعی و عملکرد حرکتی است، قابل‌توجه است. این نازک شدن همچنین می‌تواند در قسمت‌هایی از لوب گیجگاهی که در پشت‌گوش قرار دارد و به افراد کمک می‌کند تا کلمات را درک کنند، صحبت کنند، بخوانند، بنویسند و کلمات را با معنی مناسب درک کنند، قابل‌مشاهده است.

 قسمت‌هایی از مغز که آخرین قسمت تکامل‌یافته در دوران بلوغ هستند اولین قسمت‌هایی هستند که پیر، چروکیده و کوچک می‌شوند. برخی از این به‌عنوان نظریه "آخرین در، اولین‌بار بیرون آمدن" یاد می‌کنند. به طور خلاصه، آخرین قسمت‌های مغز که با بزرگ شدن رشد می‌کنند اولین قسمت‌هایی هستند که در سنین پیری کاهش می‌یابند. 

قسمت‌هایی از مغز که منقبض و کوچک می‌شوند حاوی رشته‌های عصبی مهمی هستند (ساختار‌هایی شبیه لوله که اطلاعات را از مغز شما به بقیه بدن و از بدن شما به نخاع و مغز منتقل می‌کنند). وقتی مغز شما کوچک می‌شود، ارتباطات کمتری بین سلول‌های عصبی وجود دارد و سیستم انتقال‌دهنده عصبی که اطلاعات را از مغز به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌کند تغییر می‌کند و در نتیجه عوارض بی‌شماری ایجاد می‌شود. همه این عوامل در روند پیری و کاهش شناختی مرتبط با سن نقش دارند. 

قدرت ذهن مغز انسان

چه تغییراتی با جمع‌شدن مغز انتظار می‌رود؟ 

با تغییر و کوچک شدن مغز، ممکن است احساس کنید که عملکرد ذهنی شما تحت تأثیر قرار گرفته است. حتی افراد مسن سالم نیز ممکن است دچار این موارد شوند: 

•مشکلات حافظه 

• چالش‌های ارتباطی 

• مشکل در یادآوری کلمات یا واژگان 

• مشکل در یادگیری مطالب جدید 

• افزایش التهاب مغز همراه با آسیب یا بیماری 

• کاهش سرعت حرکت بدن ناشی از کاهش ارتباط بین سلول‌های عصبی مغز 

• کاهش جریان خون مغز

چگونه می‌توان با افزایش سن از سلامت مغز خود پشتیبانی کرد:

 مواردی وجود دارد که می‌توانید برای حمایت از سلامت مغز و جلوگیری از افت شناختی انجام دهید. 

 هر روز تحرک بدنی داشته باشید:

 ورزش می‌تواند جریان خون را در کل بدن، به‌ویژه مغز افزایش دهد. متخصصان همچنین معتقدند که ورزش منظم می‌تواند به کاهش استرس و افسردگی و بهبود حافظه کمک کند.

• غذای سالم بخورید:

 آیا می‌دانید داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای قلب و مغز شما نیز مفید است؟ غذا‌هایی مانند میوه‌های تازه، ماهی، گوشت بدون چربی و مرغ همه گزینه‌های خوبی هستند. با افزایش سن، بهتر است از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید زیرا مصرف بیش از حد آن منجر به مشکلات حافظه و گیجی می‌شود. 

• از نظر ذهنی فعال باشید:

فعالیت مغزی فعالیت‌هایی مانند خواندن، بازی با کلمات، سرگرمی جدید، ثبت‌نام در کلاس‌ها یا یادگیری یک ساز جدید، همه از روش‌های عالی برای تحرک ذهنی هستند. فعالیت ذهنی مداوم می‌تواند به حفظ فرم خوب حافظه و افکار شما کمک کند.

• اجتماعی بمانید:

 همراهی با دوستان و خانواده نه‌تنها لذت‌بخش است، بلکه به شما در دفع افسردگی و استرس نیز کمک می‌کند. ممکن است بخواهید داوطلب شوید یا به یک سازمان بپیوندید تا ضمن حفظ تعامل اجتماعی مثبت، از کمک به مردم رضایت بگیرید. 

• مراقب بیماری‌های قلبی عروقی باشید:

مغز و قلب

 بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت می‌توانند خطر کاهش شناختی شما را افزایش دهند. با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمان و چگونگی کمک به خود صحبت کنید. 

• سیگارکشیدن را ترک کن:

 سیگار نه‌تنها برای ریه‌های شما مضر است، بلکه ممکن است با افزایش سن به کاهش شناخت نیز کمک کند. ترک اعتیاد به‌سلامتی بدن کمک می‌کند. اشکال مختلف ویتامین B برای حمایت از سلامت مغز شما با افزایش سن مهم است. 

ویتامین B به جلوگیری از شرایط پزشکی مانند زوال عقل کمک می‌کند و تولید انتقال‌دهنده عصبی را افزایش می‌دهد. انتقال‌دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی هستند که پیام‌هایی رابین سلول‌های عصبی در مغز و بدن شما منتقل می‌کنند.

 بدون ویتامین B، افراد مسن بیشتر در معرض خطر کوچک شدن مغز و کاهش شناختی هستند که می‌تواند شامل بیماری‌های تخریب عصبی مانند آلزایمر باشد. بیشتر غذا‌ها حاوی نوعی ویتامین B هستند و داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل معمولاً ویتامین‌های موردنیاز شما را تأمین می‌کند.

 چند روش جالب برای واردکردن ویتامین B در رژیم غذایی شما عبارتند از: 

• مصرف مکمل ویتامین B

 • قراردادن لوبیای سیاه یا نخود در سالاد

• افزودن لوبیای قرمز یا چیتی

• غوطه‌ور شدن چیپس یا هویج در هوموس (هوموس از نخود ساخته می‌شود) 

• گنجاندن توفو در برنامه غذایی شما برخی از شرایط پزشکی جذب ویتامین B را برای شما دشوار می‌کند که ممکن است مکمل‌ها را ضروری کند. قبل از مصرف مکمل‌ها یا ویتامین‌ها با کارشناس ارائه‌دهنده بهداشتی خود مشورت کنید.