۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خطرات خوابیدن با موی خیس

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
کد خبر: 560964
خطرات خوابیدن با موی خیس

از شایع‌ترین مشکلاتی که خوابیدن با موی خیس برایتان به وجود می آورد می‌توان به شوره سر، ریزش مو و کچلی در ناحیه پوست سر اشاره کرد.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با مو‌های خیس به رختخواب می‌روید بهتر است این عادت بد و مضر را به چند دلیل برای همیشه ترک کنید.

بالش مرطوب عامل مناسب رشد باکتری‌ها

وقتی با موی خیس روی بالشتان می‌خوابید، رطوبت به آن منتقل و درنتیجه مقدار زیادی باکتری خطرناک روی آن جمع می‌شود. رشد باکتری‌ها سبب خارش و عفونت میکروبی و قارچی در پوست سر و مو‌هایتان می‌شود.

شانه کردن موی خیس

از شایع‌ترین مشکلاتی که برایتان پیش خواهد آمد می‌توان به شوره سر، ریزش مو و کچلی در ناحیه پوست سر اشاره کرد.

سردرد

سردرد-5

وقتی مو مرطوب است درجه حرارت سر نمی‌تواند خود را با درجه حرارت بدن تطبیق کند در نتیجه باعث سردرد شدید می‌شود.

شما را مستعد بیماری می‌کند

باکتری‌هایی که به دلیل رطوبت موی شما در بالشتان جا خوش کرده‌اند، با تماس چشم‌ها، دهان و بینی با آن موجب عفونت‌های میکروبی و ویروسی در شما می‌شوند. از طرفی به دلیل تغییرات دمایی بدن در خواب، رطوبت مو‌ها این دما را مختل می‌کند و موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و شرایط برای سرماخوردگی و آلرژی مهیا می‌شود.

بدحالت شدن و شکستن مو‌ها

شاید خوابیدن با موی خیس ساده‌تر از آن به نظر برسد که برای مو‌هایتان مشکلات جدی به وجود بیاورد اما واقعیت این است که بالش مرطوب، بر شکل، حالت و شادابی مو تأثیر می‌گذارد و مو‌هایتان خشک و بی‌حالت می‌شود یا دچار خشکی پوست، آکنه و دیگر آسیب‌ها و عفونت‌ها می‌شوید.

شانه کردن موی خیس

 حرکات غیر‌ارادی سر در هنگام خواب به کشیده شدن مو‌ها و در نتیجه شکستگی آن منجر می‌شود.

نکته‌هایی مهم در شانه کردن و خشک‌کردن مو

-  نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که با موی خود به ملایمت رفتار کنید. غلاف اطراف هر تار مو به سمت پائین رشد می‌کند. هنگام خشک کردن مو‌ها با حوله یا شانه و سشوار زدن همیشه از سمت ریشه به سمت نوک مو دست را حرکت دهید تا مو نشکند.

- از برس مناسب برای هر کاری استفاده کنید. برای صاف کردن مو از یک برس گرد و قطور، برای مجعد کردن و حالت دادن از برس گرد نازک و از برس تخت برای صاف و یکدست کردن سطح مو استفاده کنید.

-  استفاده از کرم یا شامپو‌های نرم‌کننده مو پس از حمام کردن، مو را نرم‌تر کرده و شانه کردن مو را راحت‌تر می‌کند.

-  مو‌هایتان را پیش از شست و شو با شامپو برس کنید تا خوب از هم جدا شوند.

- وقتی که مو خیس است شکننده‌تر است، بنابراین از خشک کردن خشن مو با حوله و شانه زدن و برس کشیدن سفت و سخت باید جدا خودداری کنید.

-  برس زدن باید دو بار در روز ( صبح و شب ) و هر بار دست کم یک دقیقه انجام شود.

- برای از هم جدا کردن مو‌ها، ابتدا شانه را روی نقاطی که‌گره‌های احتمالی وجود دارد بگذارید و‌گره‌ها را باز کنید. مو‌ها را نکشید و به تدریج دسته‌هایی از مویتان را شانه کنید.

-  بهترین راه برس زدن مو‌ها این است که سر به طرف پایین باشد و از پشت گردن به طرف پیشانی مو‌ها برس شوند و سپس از کناره‌ها به طرف بالای سر این کار را ادامه دهید و در انتها با بُرس کردن از پیشانی به طرف پشت سر کار را خاتمه دهید.

-  اگر مو‌هایتان را شستید، صبر کنید تا 80 درصد از مو‌هایتان خشک شوند و بعد برس بکشید.

-  از شامپو‌های معمولی و مناسب با نوع مو‌هایتان استفاده کنید. توصیه می‌شود از دو نوع شامپو به طور متناوب استفاده کنید.

-  به قدرت کف اعتماد نکنید، کف زیاد نمی‌تواند دلیل پاکی و تمیزی مو‌ها باشد. اکثر شامپو‌ها نرم‌کننده هستند و کمتر کف می‌کنند.

-  دو بار شست و شو با شامپو در هفته توصیه می‌شود، اما برای کسانی که احساس لزوم می‌کنند، شست و شوی هر روزه هم ایرادی ندارد ( البته به شرطی که از شامپو‌های معمولی و مناسب مو استفاده شود ).

-  دو بار شامپو کردن پی در پی بی‌فایده است و همان یک بار کافی است و در واقع بار دوم شستن، بیهوده پوست سر را حساس می‌کند و باعث ایجاد الکتریسیته در مو‌ها می‌شود.

-  اگر می‌توانید آبکشی را با آب سرد خاتمه دهید، چرا که این عمل باعث می‌شود کراتین موجود بر روی سطح بیرونی مو صاف شود. لذا موی شما با این عمل صاف‌تر، درخشان‌تر و براق‌تر خواهد شد.

-  به طور مداوم از سشوار استفاده نکنید. بگذارید گاهی اوقات مو‌هایتان در هوای آزاد خشک شوند.

نکته آخر (که بسیار مهم است و اغلب فراموش می‌شود) اینکه شانه و برس خود را حداقل هفته‌ای یک‌بار با آب و صابون بشویید.