۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توجه به شاخص هم‌وزن ضروری است/ بازار سرمایه به شرایط رونقی نزدیک می‌شود

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵
کد خبر: 493540
توجه به شاخص هم‌وزن ضروری است/ بازار سرمایه به شرایط رونقی نزدیک می‌شود

شاخص کل همواره از مهمترین شاخص هایی است که برای رصد بازار سرمایه از سوی تحلیل‌گران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این در حالی است که به اذعان فعالان بازار سرمایه با توجه به تخصصی‌تر شدن بازار، شاخص‌های دیگری از جمله شاخص هم‌وزن هم برای سنجش بازار باید مورد توجه قرار گیرد.

اقتصادآنلاین – الناز رضازاده؛ حامد ستاک مدیرعامل کارگزاری آریانوین در این باره گفت: یک موضوع مهم در نظر گرفتن حجم معاملات است که چراغ راهی برای پیش بینی روند بازار سرمایه به شمار می‌رود. با توجه به بالا رفتن حجم معاملات می‌توان این را در کنار شاخص کل در نظر گرفته و بازار سرمایه را با استفاده از حجم معاملات و شاخص کل پیش بینی کرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد با بالا رفتن حجم معاملات، بازار به شرایط رونقی خود نزدیک شده و پویایی خود را به‌دست می‌آورد.

ستاک تصریح کرد: ریسک‌های سیستماتیک بزرگی که در چند ماه اخیر شکل گرفته، همچون ریسک انتخابات آمریکا و بحث بودجه کشور در حال حاضر پیش روی بازار سرمایه نیست و به نظر می‌رسد این موارد تعیین تکلیف شده است. همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری و موضع‌های پیش روی آن و این قبیل ریسک‌ها با خارج شدن از ابهام می‌تواند در پیش بینی و اعمال در تحلیل‌های  فعالان بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی با تاکید بر چشم‌انداز پارامترهای اثرگذار بر بازار سرمایه هم‌چون نرخ ارز افزود: در بعد جهانی باتوجه به بحران همه‌گیرکرونا، رکود دنیا را فراگرفته است و فاکتورهای اصلی اقتصاد سیر نزولی خواهدداشت. همچنین نرخ ارز در بازار داخلی باتوجه به احتمال احیای برجام  بازار رشد چندانی نخواهد داشت.

مدیرعامل کارگزاری آریانوین با بیان اینکه بازار سرمایه در واقع در مرحله گذار است، عنوان کرد: بسیاری از مدل‌های پیش بینی فعلی بورس با مدلهای قبلی تفاوت آشکار دارد و بازار سرمایه امروزه به یک بازار ملی تبدیل شده و بازیگرهای جدیدی در آن وارد شده‌اند. تمام این اتفاقات باعث شده تحولات بازار سرمایه در تصمیمات ملی اثر گذار باشد.

وی بیان کرد: با توجه به تغییرات جهانی و داخلی که در سطح بازار سرمایه رخ داده، صنایع مختلف برای خروج یا ورود نقدینگی توجیه پیدا می‌کنند و سرمایه گذاران تصمیم می‌گیرند به کدام سمت سوق پیدا کنند.

ستاک درباره استراتژی بهینه نوسرمایه‌گذاران تصریح کرد: بهتر است این افراد با توجه به زمینه کاری و تخصصی و دانش مالی خود همراه با مشورت تصمیم گیری کنند، چرا که با رصد روزانه قیمت‌ها و توجه زیاد به تابلوی بورس، ممکن است برخی از اشخاص تحت تاثیر فشار و جو روانی بازار سهام قرار گیرند و به دلیل نگرانی و ترس از تغییرات قیمتی سهم، تصمیمات غیر حرفه ای بگیرند.

ستاک اظهار داشت: با توجه به این که آستانه تحمل هر فرد در برابر سود و ضرر متفاوت است، مهمترین توصیه به کسانی که در این بازار متحمل زیان شده‌اند این است که این آستانه را رعایت کرده و با توجه به ماهیت غیر قابل پیش بینی بودن بورس و رفتارهای تصادفی با تکیه بر این ظرفیت سرمایه گذاری کنند که این باعث می‌شود رفتار سرمایه گذاران در بازار دچار تغییر شده و زیان را تحمل کرده و پرتفوی خود را اصلاح کنند.

وی افزود: اگر این قسم از سرمایه گذاران بخش زیادی از معیشت خود را با دارایی خود گره بزنند، با رفتارهای هیجانی متناسب با میزان سرمایه‌گذاری خودشان به بازار سرمایه خسارت وارد می‌کنند.