۰ نفر

خشم اردوغان علیه سوریه

۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 416718
خشم اردوغان علیه سوریه

حمله ارتش سوریه به ادلب در شمال‌غرب این کشور که به کشته‌شدن پنج نظامی ترکیه منجر شد، نه فقط با واکنش سریع ترکیه روبه‌رو شد، بلکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز گذشته در موضع‌گیری‌ای که می‌تواند بر آتش تنش‌ها میان دو کشور بیفزاید، از دستور خود به نظامیان ترکیه برای مقابله‌به‌مثل با نظامیان ارتش سوریه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  روز دوشنبه و درحالی‌که تنها چند روز از حمله سوریه به مواضع ارتش ترکیه در ادلب، آخرین پایگاه شورشیان مخالف حکومت سوریه، می‌گذشت، در حمله‌ای دیگر باعث کشته‌شدن پنج نظامی ترکیه در این منطقه شدند و وزارت دفاع ترکیه هم بلافاصله اعلام کرد که «حمله فجیعی به ارتش ما صورت گرفت، آن هم زمانی که بر اساس توافق‌های انجام‌شده در حال انجام اقداماتی برای کاهش خشونت‌ها و کمک به حل بحران انسانی در منطقه بودیم و در واکنش به این حمله، بیش از صد موضع دشمن را مورد هدف قرار دادیم».

بااین‌حال واکنش ترکیه تنها به بیانیه وزارت دفاع این کشور محدود نشد و روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، اعلام کرد که اگر یک سرباز ترکیه‌ای دیگر در سوریه مجروح شود، «ما به مواضع حکومت سوریه در هرجا و به هر روشی که نیاز باشد حمله خواهیم کرد و اگر لازم باشد از نیروی هوایی خود هم استفاده می‌کنیم». با احتساب کشته‌های اخیر، تعداد نظامیان ترکیه که در یک ماه اخیر در حملات ارتش سوریه در ادلب کشته شدند به 13 نفر رسید. پس از این تحولات که نگرانی‌ها نسبت به افزایش تنش میان آنکارا و دمشق را افزایش داد، رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه روز گذشته در تماسی تلفنی توافق کردند تا برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از بروز درگیری، به مشاوره‌های بیشتر و مذاکره با نهادهای مرتبط ادامه دهند. بر اساس توافق سال 2018 میان روسیه و ترکیه، قرار بود تا ادلب بخشی از منطقه امن باشد و بر همین اساس ترکیه هم 12 پست نظارتی در ادلب ایجاد و نظامیانی در این منطقه مستقر کرده است. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، هم از این توافق پوتین و اردوغان حمایت کرده بود.

با وجود توافق‌ها میان رؤسای‌جمهور روسیه و ترکیه، ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه، در هفته‌های اخیر رشته‌حملاتی را به استان ادلب و بخش‌هایی از حلب برای شکست گروه‌های شبه‌نظامی مخالف حکومت سوریه انجام داده است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، تشدید درگیری‌ها باعث شده تا صدها غیرنظامی سوری کشته و حدود 700 هزار نفر هم از این مناطق آواره شوند.

ترکیه می‌گوید حملات اخیر ارتش سوریه به ادلب برخلاف توافق روسیه و ترکیه و نیز نقض توافق آتش‌بس در ادلب است که از 12 ژانویه آغاز شده بود. تلفات هفته‌های اخیر ترکیه در سوریه باعث شده تا روابط آنکارا و مسکو با تنش‌هایی همراه باشد و تماس تلفنی روز گذشته پوتین و اردوغان هم تأثیر چندان مثبتی بر حل این تنش نداشته است. این مذاکره تلفنی تنها منجر به صدور بیانیه‌ای شد که بر اهمیت اجرای توافق‌های اخیر میان روسیه و ترکیه تأکید می‌کرد.

بر اساس گزارش الجزیره، توافق‌های میان روسیه و ترکیه، در میدان‌های نبرد چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ برای نمونه نظامیان ارتش سوریه همچنان به عملیات خود در شهر مرزی باب‌الهوی که از مناطقی است که باید در آن آتش‌بس برقرار باشد ادامه می‌دهند. خبرنگار الجزیره می‌نویسد: «کارشناسان می‌گویند در جریان آخرین مذاکرات در مسکو میان مقام‌های امنیتی ترکیه و سوریه، مشخص بود که طرفین برخلاف خواست خود توافق را پذیرفتند و هر دو طرف درگیر در سوریه می‌دانستند که حکومت سوریه به پیشروی خود در بزرگراه M5 که هم برای سوریه و هم برای شبه‌نظامیان مخالف اهمیتی حیاتی دارد، ادامه خواهد داد.

این بزرگراه دمشق، پایتخت سوریه را به حلب، دومین شهر بزرگ این کشور متصل می‌کند و در مسیر خود هم از شهرهای حمص و حما عبور می‌کند و به همین دلیل کنترل بر آن اهمیتی اساسی برای اقتصاد سوریه و اعمال حاکمیت دمشق بر سراسر این کشور دارد. بااین‌حال انتظار نمی‌رفت که ارتش سوریه اقدام به پیشروی به سوی سارغب کند. این اقدام ارتش سوریه باعث شد تا ترکیه برای حفظ جان نظامیان خود و ساکنان این منطقه، تعداد پست‌های نظامی خود در منطقه را افزایش دهد. درحال‌حاضر شرایطی بحرانی بر ادلب و مناطق اطرافش حاکم است، چراکه نه حکومت سوریه و نه ارتش ترکیه تمایلی برای مصالحه و کاهش تنش از خود بروز نداده‌اند و هر دو طرف در حال تقویت مواضع خود در این منطقه هستند».