۰ نفر

برندگان و بازندگان کرونا

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۱۴
کد خبر: 415516
برندگان و بازندگان کرونا

مهم‌ترین عامل مؤثر بر اقتصاد جهان در هفته‌های اخیر گسترش ویروس کرونا بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اگرچه شیوع این ویروس، برندگان و بازندگانی در دنیا داشته است اما در مجموع سیگنال‌هایی از تضعیف رشد اقتصادی جهان دریافت می‌شود که تمام بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مثلاً بانک‌ها و مدیران سرمایه ۰.۲ تا ۰.۳ درصد کاهش تولید ناخالص داخلی جهان را به خاطر شروع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌کنند. این خبر را رویترز منتشر کرده و نوشته است: به نظر می‌رسد آسیبی که بازارهای مالی از شیوع ویروس کرونا در چین در اواخر ژانویه دیده بودند رو به بهبود است. اما تحلیلگران انتظار دارند شیوع این ویروس تجارت جهانی چین را در ماه‌های آینده هم مختل کند. بسیاری از آنها، آسیب‌های جدی به رشد اقتصادی چین را در سه ماهه اول 2020 پیش‌بینی می‌کنند. ولی برخی خوشبین هستند که با آغاز سه ماهه دوم، اوضاع برعکس شود. برای تسریع روند بهبود، بانک مرکزی چین در اوایل همین هفته 174 میلیارد دلار پول نقد وارد بازار کرد. سیاستگذاران چین اقداماتی را برای حمایت از اقتصاد آماده می‌کنند. دولت این کشور در فکر پایین آوردن هدف رشد اقتصادی خود برای 2020 تا 6 درصد است.

 برندگان و بازندگان

 شیوع این ویروس به‌نفع سهام داروسازی مخصوصاً در چین بود. گردشگری و بخش‌های مرتبط با سفر مثل هتل‌ها، خطوط هوایی و کالاهای لوکس و مصرفی آسیب دیدند. مثلاً شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک هنگ کنگ قصد دارد یک سوم ظرفیت خود را طی دو ماه آینده که شامل 90 درصد پروازها به چین می‌شود کاهش دهد. این شرکت برای صرفه‌جویی مالی 27000 کارمند خود را به سه هفته مرخصی بدون حقوق فرستاده است.

معلق شدن ۳ قرارداد گازی بزرگ‌ترین پالایشگاه چین

شرکت پالایشگاهی فراساحلی ملی چین (CNOOC) که بزرگ‌ترین واردکننده گاز طبیعی (ال‌ان‌جی) محسوب می‌شود، به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا حداقل سه قرارداد گازی خود را معلق کرده است. به گزارش رویترز دو منبع آگاه این گزارش را  اعلام کرده‌اند.

تماس تلفنی ترامپ و همتای چینی

چین و امریکا که در هفته‌های اخیر فاز نخست توافق تجاری خود را اجرا کرده بودند، اکنون بر اساس منافع خود، روابط نزدیک تری برقرار کرده‌اند. به‌طوری که روزگذشته رؤسای جمهور امریکا و چین در تماسی تلفنی درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت‌وگو کردند و پکن می‌خواهد تعرفه‌های اضافی وضع شده بر 1717 کالای امریکایی را کاهش دهد. رادیو بین‌المللی چین در این باره اعلام کرد که دونالد ترامپ به شی جین پینگ گفته است: امریکا به رشد اقتصادی چین اعتماد دارد و مایل است از طریق کانال دوجانبه و سازمان بهداشت جهانی ارتباطات و همکاری با چین را حفظ کند. شی‌جین پینگ نیز با اشاره به توافق اقتصادی و تجاری دو کشور در مرحله اول گفته است: این توافقنامه برای هر دو طرف چین و امریکا و همچنین صلح و شکوفایی جهان سودمند است. این نشان می‌دهد که با وجود اختلافات بین دو کشور، در صورت پایبندی بر برابری و احترام متقابل، راه حل قابل قبول هر دو طرف یافت می‌شود.