۰ نفر

ما همه میلیاردریم!

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 406590
ما همه میلیاردریم!

بر اساس اطلاعات اشتباه سامانه دولت، اغلب مردم با درآمد کارگری، گردش مالی میلیاردی دارند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، حواشی پرداخت یارانه معیشتی که دولت بابت گران کردن بنزین به حساب بخشی از مردم پرداخت کرد، از روز گذشته دوباره بالا گرفت. ارقام اشتباهی که در سامانه دولت درباره درآمد افرادی که یارانه معیشتی دریافت نکرده و به حذف خود اعتراض کرده‌اند، موجب گلایه شدید مردم شده است. در سامانه دولت برای برخی افراد که در عمر خود بالای پنج میلیون تومان حقوق نگرفته‌اند، ادعا شده که دریافتی میلیاردی دارند! ضمنا دولت در سامانه خود معترضان را تهدید کرده که اگر همچنان اعتراض کنند و اعتراض‌شان بجا نباشد، یارانه نقدی 45000 تومانی آنها را هم قطع خواهد کرد! این در حالی است که معترضان می‌گویند وقتی دولت ادعای محیرالعقولی درباره درآمد ما دارد، نتیجه اعتراض‌ها از الان مشخص است.

 معترضان نقره‌داغ شدند

تعدادی از معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی، پس از اعتراض با آمار و ارقام عجیب و غیرواقعی از میزان درآمد و برداشت در حساب‌هایشان روبه‌رو می‌شوند که واقعیت ندارد.

هم‌زمان با افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، دولت تصمیم گرفت مابه‌ازای مبلغ افزایش قیمت بنزین را به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز کند. در راستای این تصمیم مبلغ حمایت معیشتی برای خانوارهای یک‌‌نفره 55 هزار تومان، برای خانوارهای دونفره 103 هزار تومان، خانوارهای سه‌نفره 138 هزار تومان،‌ خانوارهای چهارنفره 172 هزار تومان و خانوارهای پنج‌‌نفره و بیشتر 205 هزار تومان در نظر گرفته شد.

 اولین دوره این کمک معیشتی اوایل آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما تعداد زیادی از کارگران و اقشار حقوق‌بگیر و کم‌درآمد موفق به دریافت این بسته حمایتی نشدند و گلایه‌هایی داشتند. افزایش گلایه‌مندی‌های مردم نشان‌دهنده خطای این طرح دولت بود و همین مساله باعث شد ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی معیشتی دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساز و کاری برای اعتراض نسبت به عدم واریز بسته حمایتی تعریف کند تا افرادی که این بسته را دریافت نکرده‌اند، بتوانند به دولت اعتراض خود را اعلام کنند.

برای این منظور سرپرستان خانواری که بسته حمایت معیشتی دولت به حساب‌شان واریز نشده بود، ‌باید برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه می‌کردند.

 حدود یک ماه از ثبت درخواست معترضان گذشت و اکنون بعد از گذشت یک ماه دومین دور از یارانه معیشتی شب چهارشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. کسانی که یارانه معیشتی در دور اول را دریافت نکرده‌اند چنانچه اعتراض خود را ثبت کرده و مورد تایید واقع شده باشد مبلغ یارانه دو ماه را دریافت خواهند کرد. به گفته سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور 419 هزار و 304نفر به فهرست یارانه‌بگیران معیشتی افزوده شده است.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: افرادی که در دور اول سبد حمایت معیشتی دولت را دریافت نکردند و درخواست خود را در سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت کرده‌اند، چنانچه درخواست آنها تایید شده باشد یارانه معیشتی دو دوره به صورت یکجا و در زمان تعیین شده که اعلام می‌شود برای سرپرست خانوار واریز می‌شود.  اما اکنون آمار و ارقام عجیبی برای تعدادی از معترضان که یارانه معیشتی دریافت نکرده بودند در «نمایش شناسنامه اقتصادی خانوار» به چشم می‌خورد. برای مثال فردی که میزان حقوق ماهانه وی حدود دو میلیون تومان ذکر شده از گردش مالی بالای 700میلیون تومان در سال خبر‌دار شده و به این علت از یارانه معیشتی محروم شده است. این فرد گفت به عمرش 700 میلیون تومان گردش مالی نداشته چه برسد این که در یک سال چنین گردشی داشته باشد! فردی هم که ماهانه هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرد، در سامانه دولت ادعا شده که سال گذشته مجموع درآمدش بیش از دو میلیارد تومان بوده است! او می‌گوید در سامانه دولت اعلام شده که در سه ماه اخیر هر ماه به‌طور متوسط بین 11 تا 19 میلیون تومان درآمد داشته‌ام که قطعا غلط است. فرد دیگری با ارسال پیام منتشر شده در سامانه مدیریت درخواست حمایت معیشتی دولت گفت، در این سامانه به من گفته شده حقوق ماهانه شما دو میلیون و صد هزار تومان است که رقم درستی است، اما از گردش مالی 210 میلیون تومانی بنده در سال 97 خبر داده که از اساس کذب است. وی گفت، چطور کارمندی که حقوق ماهانه وی دو میلیون تومان است و هیچ معامله‌ای هم انجام نداده گردش مالی 200 میلیون تومانی در سال دارد؟

در یکی از این اعتراض‌ها هم آمده است که مجموع احکام حقیقی حقوق ماهانه خانوار شما مبلغ هشت میلیون و 411 هزار و 205تومان  است؛ اما مجموع واریز خانوار شما در سال 97 برابر با مبلغ 606 میلیون تومان بوده است. میانگین برداشت ماهانه خانوار شما در 9 ماه گذشته برابر با مبلغ 11 میلیون و 660 هزار تومان بوده است. با این محاسبه این سؤال برمی‌آید که با حقوق هشت میلیونی، گردش مالی 11 میلیون چگونه ممکن است؟

کمک معیشت حمایتی برای 419هزار خانوار جدید واریز شد

سخنگوی ستاد کمک‌هزینه معیشتی با تأکید بر این‌که در این مرحله فقط 666 هزار نفری که درخواست آنها در کد دستوری 6369 ثبت‌شده است، وارد سامانه حمایت شوند، گفت: شب چهارشنبه مرحله دوم کمک معیشتی به حساب 419 هزار 304 خانوار جدید واریز شد.

حسین میرزایی در مورد باز شدن سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت درخواست کمک‌هزینه معیشتی گفت: از حدود 2/6 میلیون درخواستی که در کد دستوری #6369* ثبت‌شده بود، 666 هزار درخواست مربوط به کسانی بود که در فهرست یارانه‌بگیران نبودند و همچنین مشمول بسته حمایت معیشتی هم نشدند. این افراد از 10 دی‌ تا 24 دی‌ 98 می‌توانند به سامانه حمایت وزارت کار مراجعه کرده و فقط سرپرستان خانوار باید به این سایت مراجعه کنند. سخنگوی ستاد معیشت خانوار گفت:‌ وقتی سرپرست خانوار متقاضی وارد سایت حمایت شد، گزینه ثبت خانوار جدید را وارد کرده و با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار، تعیین جنسیت، ثبت تاریخ تولد به تفکیک سال، ماه و روز و ثبت شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار و تصویر امنیتی که سامانه نمایش می‌دهد، نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

نمونه‌هایی از شکایات مردمی

این چه بی‌عدالتی هست که یارانه معیشتی به یک بازنشسته با حداقل حقوق واریز نشود در جواب اعتراض هم ذکر شده که به خاطر تراکنش حساب بانکی خانوار، یارانه قطع شده است. احتمالا به این دلیل بوده که امسال تابستان به خاطر تهیه جهیزیه دخترم مقداری پول از طریق وام قرض‌الحسنه خانوادگی دریافت کرده‌ام که هنوز هم دارم قسط آن را می‌پردازم. آیا همین که در حساب کسی پولی رد و بدل شود به معنای آن است که توان مالی بالایی دارد؟

 نمی‌دانم با کدام حساب و کتاب میانگین درآمد بنده را 12 میلیون نوشتند و دو ماه تیر و خرداد را 42 میلیون تومان! پاداش پایان خدمت بنده 40 میلیون تومان بود که آن را در حسابم گذاشته بودم. بنا به درخواست برادرم چند روزی این پول را به او قرض دادم و او هم بعد از چند روز دوباره پول را به حسابم واریز کرد اکنون هم همان 40میلیون در حسابم مانده است. سر درنمی‌آورم چرا کل گردش حسابم را 560 میلیون تومان نوشته‌اند.

 دفعه پیش کمک معیشتی دریافت کرده بودیم، اما این بار ندادند. انگار وضعمان خیلی خوب است و خودمان خبر نداریم. پدرم بازنشسته تأمین اجتماعی است و ماهانه ۴۵۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد.

 نحوه بررسی درآمد خانوارها برای دریافت یارانه معیشتی به‌هیچ‌وجه درست نیست چون بنده و چند نفر از همکاران که شغلمان کافی نت هست برای ثبت‌نام آزمون‌های مختلف ناچار به خرید اینترنتی کارت اعتباری از کارت بانکی خودمان هستیم و مشتریان تمام مبلغ کارت اعتباری و هزینه ثبت‌نام را در کارتخوان کافی‌نت کارت می‌کشند و از مبلغ کل ثبت‌نام مثلا 80 هزارتومانی فقط ده هزار تومان برای کافی‌نت و 70 هزار تومان برای سازمانهای ثبت‌نام کننده است درصورتی که دولت تمام این مبلغ را جزو درآمد کافی نتها محسوب کرده است.

فردی هم تصویری از صفحه سامانه حمایتی برای جام‌جم فرستاده و نوشته است:‌ خواهشا این عکس را در روزنامه بگذارید. به خاطر همین گردش حساب و درآمد نوشته که شما مشمول یارانه معیشتی نیستید. خدایا اینارو از کجا درآورن؟ کلاً تا حالا حساب بانکیم رنگ هشت میلیون ندیده اینا نوشتن ۸۰۰ میلیون تومن مجموع واریز خانوار شما بوده.

 فرد دیگری هم برای روزنامه نوشته است: من هم جزو افرادی هستم که یارانه معیشتی نگرفتم. امشب که به سامانه وزارت رفاه مراجعه کردم چیزی دیدم که واقعا الان در قسمتی از سرم یک شاخ روییده! گردش مالی ده ماهه بنده را این رقم نوشته بود: 607،456،400 تومان به بالا!

۶۰۰ میلیون تومان آخهههههههه.

یا ابوالفضل. به خدا قسم گردش مالی کل عمر من یک‌چهارم این عدد نمیشه. وا... من حساب کردم گردش مالی کل طایفه ما از زمان قاجار تا امروز بازم این عدد نشد. رو چه حسابی اینا این اعداد رو درآوردن من ‌نمی‌دونم. هر چی باشه دست مسؤولان درد نکنه که با این شوخی دل ماها رو شاد می‌کنند. خیلی خوشحال شدم!

 چطور ممکن است به من که خانه ندارم ماشین زیر صد میلیون تومان دارم با حقوق سه میلیون تومان و شغل خدماتی، یارانه تعلق نگرفته ولی همکار بنده که کارمند رسمی می‌باشد با دریافتی هشت میلیون تومان و دارای دو خانه، یارانه معیشتی دریافت کرده است.

 سلام واسه ما یارانه معیشتی نداده بودن پیام فرستادیم. امروز هم رفتیم سایت نوشته به شما تعلق نمی‌گیرد چون‌که تو سال ۹۷ تو حسابتان ۴۵۰ میلیون پول اومده! جالبه نوشته اگه میخوایین بازم بررسی کنیم یارانه نقدی هم لغو شه. به خدا همسر من یه کارمنده ماهی دو میلیون می‌گیره که هیچ‌وقت هم پولمون نمیرسه بایه بچه. آخه ما کجا اون‌همه پول داریم دروغ تا این حد. امروز رفتیم بانک گفتیم شاید پول داریم خبر نداریم رسید گرفتیم گفت نه شما اینقد حساب نداشتید. حالا ما چیکار کنیم؟

 من نمی‌دونم این دولت برچه معیاری حساب کتاب می‌کنه و معیشتی واریز می‌کنه. من یه میوه‌فروش ساده با وانت تو کوچه‌ها هستم که کلی هم قسط دارم که همش عقب‌افتاده. امروز رفتم سامانه حمایت نوشته به شما تعلق نمی‌گیرد حقوق ماهانه رو هم زده پنج میلیون. من تو ماه 5/1 میلیون به زور درمیارم چه برسه به پنج میلیون.

 شوهر بنده کارگر یک فروشگاهی بود به مدت یکسال که تو اون مدت هرچه پولی به حساب مغازه بوده می‌زده به حساب خودش بعد سر ماه یا دو روز بعد اون می‌زده به حساب صاحب‌کارش که الان به‌دلیل این حسابش برای ما بسته معیشتی تعلق نگرفته توی اینترنت دیدم دلیلشو پولی که تو این یکسال واریز شده به‌حساب شوهرم اینو نوشته. الان نزدیک سه ماهه شوهرم بیکاره با یک بچه مریض از این‌طرف هم صاحبخانه اجاره رو گرون کرده.

 با این‌که در همین سایت نوشته که حقوق من ماهانه یک میلیون و 700 هزار تومان است، بسته معیشتی به بنده تعلق نگرفته است. نمی‌دانم چطور با این حقوق، ذکر شده که مجموع واریزی به حسابم در سال گذشته 615 میلیون تومان بوده است؟

اگر اعتراض کنید یارانه شما را نیز قطع می‌کنیم

دولت، پیغام عجیب و جالب توجهی را به کسانی که نسبت به عدم دریافت بسته حمایتی اعتراض دارند، داشته است. در سامانه حمایت معیشتی امکان اعتراض دوباره به عدم دریافت یارانه معیشتی وجود دارد، اما شروطی برای این امر در نظر گرفته شده است؛ از جمله این که چنانچه پس از بررسی دوباره، فرد معترض باز هم مشمول شناخته نشود، یارانه نقدی دریافتی وی هم قطع خواهد شد. همچنین فرد معترض باید تعهد بدهد که هیچ خانه‌ای ندارد. این در حالی است که پیش از این دولت اعلام کرده بود فقط افراد دارای املاک گران‌قیمت از یارانه معیشتی محروم می‌شوند. با این شروط، دولت عملا راه اعتراض مردم را بسته است.