۰ نفر

کریسمس تلخ «مکرون»

۴ دی ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 404566
کریسمس تلخ «مکرون»

امروز، روز میلاد مسیح(ع) است و از گوشه و کنار شهرهای مسیحی جهان، صدای خنده مردمی به‌گوش می‎رسد که چهره‎هایشان از شادی برق می‎زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما در پاریس، حکایت دیگری جریان دارد. خیابان‎ها و ایستگاه‎های متروها و قطارهای پاریس پر ازدحام است اما نه به‌خاطر کریسمس که به‌خاطر اعتصاب و تظاهرات مردمی که ابروهایشان همچون مشت‎هایشان گره خورده و به‌جای شنیده شدن صدای قهقهه شادی‎شان، صدای فریادهای اعتراض‎آمیز آنان شنیده می‎شود. خطاب فریادهای آنان «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه است که کریسمس امسال کریسمس تلخی برای اوست و بعد از ماه‎ها اعتراض‎های خیابانی و اعتصاب 20 روزه مردم کشورش، خود را با جدی‎ترین بحران ریاست‎جمهوری‎اش مواجه می‎بیند: بحران تعطیلی مهم‎ترین پالایشگاه «توتال»، غول نفتی فرانسه.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، 4 اتحادیه کارگری فرانسه که موج اعتصاب‎های 20 روز اخیر این کشور را به راه انداخته‎اند، در ساعات پایانی روز دوشنبه خبر دادند، با توجه به برآورده نشدن خواسته‎های آنان برای لغو اصلاحات قوانین بازنشستگی، به توافق رسیده‎اند تا اعتصاب خود در پالایشگاه «گرنپویی» را گسترش داده و خط تولید این پالایشگاه را به طور کامل متوقف کنند. یکی از مسئولان اتحادیه کارگری فرانسه با اعلام این خبر تأکید کرد: «نمایندگان 4 اتحادیه کارگری برای تصمیم‎گیری درباره توقف کامل تولید در پالایشگاه گرنپویی، یک ساعت فرصت داشتند و در نهایت با اکثریت آرا تصمیم به این کار گرفتند.» با این حال طبق توافق انجام شده، واردات نفت خام به پالایشگاه و ارسال سوخت هواپیماها به فرودگاه‎ها همچنان ادامه خواهد داشت. اعضای 4 اتحادیه کارگری همچنین برای توقف کار در مجموعه پتروشیمی «لیوندل باسل» در جنوب فرانسه هم رأی‎گیری کردند که برمبنای آن فعلاً کار این مجموعه متوقف نخواهد شد. به این ترتیب پالایشگاه «گرنپویی» که در 20 روز اخیر خط تولید را کاهش داده بود، مطابق آنچه که مسئولان اتحادیه کارگری گفتند، قرار بود از دیشب به طور کامل تولید را متوقف کند. معترضان به قانون بازنشستگی با این اقدام همچنین «ادوارد فیلیپ»، نخست‎وزیر فرانسه را به چالش کشیدند. او پیشتر درباره تأمین سوخت خودروها ابراز نگرانی کرده‎ اما مدعی شده‎ بود، با وجود اعتصاب‎ها سوخت‎رسانی در فرانسه به‎طور کامل انجام می‎شود. سران 4 اتحادیه کارگری دیروز نیز تأکید کردند، حاضر به عقب‌نشینی از تصمیمی که گرفته‎اند نیستند و حتی به چیزی تحت عنوان آتش‎بس کریسمسی اعتقاد ندارند و این تصمیم را ولو به‌خاطر تعطیلات کریسسمس معلق نمی‎کنند.

مذاکره با معترضان

البته توقف تولید پالایشگاه «گرنپویی»، تنها یکی از مشکلات دولت فرانسه در جریان اعتصاب‎‎های اخیر است. اعتصاب در بخش حمل و نقل نیز در روزهای پایانی سال 2019 و افزایش سفرهای مردم به‌خاطر این روزها، مشکلاتی جدی برای دولت فرانسه ایجاد کرده ‎است. الیزه که در تکاپوی بسیار برای حل این مشکل است، اعلام کرده، بعد از تلاش فراوان توانسته سران اتحادیه‎های کارگری در بخش حمل ونقل را مجاب کند، 7 ژانویه (17 دی) با نمایندگان دولت به مذاکره بنشینند و با طرح خواسته‎های خود زمینه را برای حل بحران فراهم کنند.

دولت فرانسه 13 ماه است که با اعتراض‎های اقتصادی مردم خود مواجه است. نوامبر سال گذشته ابتدا جلیقه‎زردها با اعتراض به افزایش بهای سوخت دولت را به چالش کشیدند. تظاهرات جلیقه زردها هنوز هم با گذشت 13 ماه هر هفته روزهای شنبه برگزار می‎شود. اعتصاب‎های اخیر نیز از 20 روز پیش در اعتراض به طرح اصلاح نظام بازنشستگی آغاز شد. برمبنای این اصلاحات که مقررات سختگیرانه‌تری برای کارکنان شرکت راه‌آهن ملی فرانسه و سازمان حمل ونقل پاریس در نظر گرفته، همه فرانسوی‌ها، اعم از کارکنان بخش دولتی و خصوصی به جای بازنشستگی در ۶۲ سالگی در سن ۶۴ سالگی بازنشسته می‎شوند. همچنین قوانین بازنشستگی که در حال حاضر شمار آنها به 42 لایحه قانونی می‌رسد، یکپارچه خواهد شد.