۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 0.2 درصدی شاخص بورس تهران در سومین روز هفته/ سنگین‌ترین صف خرید بورس در نماد «وپارس»

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 358900
رشد 0.2 درصدی شاخص بورس تهران در سومین روز هفته/ سنگین‌ترین صف خرید بورس در نماد «وپارس»

شاخص بورس تهران سومین روز معاملاتی هفته را با رشد ۴۵۹ واحدی به اتمام رساند و به سطح ۲۳۰ هزار و ۲۶۷ واحد رسید. نمادهای «همراه»، «رمپنا» و «جم» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز دماسنج اصلی بازار داشتند.

اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش؛ معاملات امروز بازار سهام در حالی به اتمام رسید که طی این روز نماگر اصلی بورس تهران به مدد افزایش قیمت در نمادهایی همچون «همراه»، «رمپنا» و «اخابر» 459 واحد رشد کرد. در این روز بورس و فرابورس که به موجب افزایش تقاضا در روز گذشته توانسته بودند، با رشد قیمت مناسب در بسیاری از نمادها رو به رو شوند، در این روز به مسیر رفته در روز گذشته ادامه دادند و با شیبی کندتر روند صعودی پیشین را طی کردند. با این حال کیفیت رشد بسیاری از نمادها در روز جاری همانند روز قبل نبود و نمادهایی همچون خودرویی‌ها و برخی بانکی ها حتی روز جاری را با کاهش قیمت به اتمام رساندند.

داد و ستدهای امروز بازار سهام در حالی آغاز شد که افزایش قیمت در بسیاری از نمادها با رشدی قابل توجه همراه بود، با این حال کاهش تقاضا در بسیاری از نمادها موجب شد تا شاخص بورس تهران که تا میانه معاملات امروز بیش از هزار و 500 واحد رشد کرده بود، در نهایت قادر به کسب بازدهی بهتر از 0.2 درصد نباشد. شاخص هموزن نیز امروز وضعیتی بهتر از ذماسنج اصلی بازار نداشت. این نماگر که بیشتر رشد قیمت در نمادهای کم وزن بازار در آن نمایان است امروز همانند شاخص اصلی بورس تهران رشد داشت، با این حال نتوانست به پیشروی خود ادامه دهد و با 890 واحد رشد در سطح 56 هزار و 886 واحد، متوقف شد. بیشتر پیشروی شاخص در این روز به مدد رشد قیمت در نمادهایی نظیر سیمانی‌ها، برخسی دارویی‌ها و اغلب نمادهایی روی داد که در این روز به رغم حجم اندک معاملاتشان در بازار توانستند به سقف قیمت روزانه دست یابند.

 

نگاهی به معاملات بانکی‌ها/ صف سنگین خرید در «وپارس»

نمادهای مستقر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز نیز به مانند بسیاری از روزها مورد توجه معامله گران قرار داشتند. همین امر موجب شد تا در این روز شاهد ثبت معاملات 100 میلیارد تومانی در این نمادها باشیم. اقبال سرمایه گذاران به نمادهای بانکی در این روز سبب شده تا بسیاری از نمادهای این گروه در محدوده مثبت قیمت معامله شوند و بتوانند حجم سنگینی از معاملات را در کارنامه روزانه خود به ثبت برسانند.

یکی از نمادهایی که در این روز از رونق خوبی برخوردار بود و توانست عنوان سنگین ترین صف خرید بورس تهران را به خود اختصاص دهد، نماد معاملاتی بانک پارسیان بود. در این روز نماد «وپارس» در حالی معاملات خود را به پایان برد که در قیمت ۲۰۳ تومان و ۵ ریال معاملاتی به حجم پنج میلیون و 453 هزار سهم در آن به ارزشی بالغ بر 11 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. این نماد که تمامی معاملات خود را در سقف قیمت روزانه ادامه داده بود در ساعاتی از روز با تقاضای  ۱۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار سهمی رو به رو بود که آن را به سنگین ترین صف خرید بورس تهران در روز جاری تبدیل کرده است.

 

«سمگا» در صدر ارزش معاملات فرابورس

نماد معاملاتی گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی «سمگا» که در ساعاتی از معاملات بیشترین ارزش داد و ستدها را در میان نمادهای مورد معامله در بورس و فرابورس به دست آورده بود در حالی معاملاتش پایان یافت که در قیمت 641 تومان  که معادل سقف قمت مجاز این نماد در روز جاری بود به استقبال ادامه معاملات در روز آتی رفت.

این نماد فرابورسی که دامنه نوسان 10 درصدی دارد، طی معاملات امروز شاهد تبادل 78 میلیون و 403 هزار سهم را به ارزش 50 میلیارد تومان بود. همین امر سبب شد تا امروز سهام گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی به عنوان پر تقاضا ترین نماد این بازار شناخته شود.

 

آمار و ارقام بازار

صعود 459 واحدی امروز شاخص بورس تهران به رشد 0.2 درصدی این نماگر نسبت به روز معاملاتی گذشته انجامید. در این روز نمادهای «همراه»، «رمپنا» و «جم» بیشترین تاثیر را بر حرکت روزانه شاخص کل گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 230 هزار  و 297 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه ها نظیر بانکی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد و 680 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 766 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 505 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات با مجموع ارزش معاملات 266 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های شیمیایی، بانک مواد دارویی و فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را از آن خود کردند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با رشد 2.15 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «سمگا»، «کرمان» و «حخزر» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «مارون»، «کگهر» و «زاگرس» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک  میلیارد و 844 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 395 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 931 میلیارد تومان رسیده است.