۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سرگیجه ترامپ از دست نفتکش‌های ایرانی/ چین بازهم از آمریکا اخطار گرفت

۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 356427
سرگیجه ترامپ از دست نفتکش‌های ایرانی/ چین بازهم از آمریکا اخطار گرفت

واشنگتن به هنگ کنگ در خصوص اجازه ورود به کشتی هایی که نفت ایران را جابجا می کنند، هشدار داده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ آمریکا مجددا به هنگ کنگ در مورد کشتی های که نفت ایران را حمل می کنند و در مرکز مالی آسیا متوقف می شوند هشدار داده و اعلام کرده است که هر نهادی که به این کشتی ها خدمات ارائه دهد، در حقیقت تحریم های آمریکا را نقض خواهد کرد.

به گزارش رویترز ماجرا از جایی آغاز می شود که بر اساس اطلاعات شرکت حمل و نقل دریایی  Refinitiv Eikon، یک کشتی حامل نفت ایران با نام تجاری Pacific Bravo ، به طور ناگهانی در روز دوشنبه از مسیر اقیانوس آرام به سمت سریلانکا تغیی مسیر داد. با توجه به داده های ردیابی کشتی، مقصد آن در اصل برای اندونزی تعیین شده بود، اما منابع آگاه اطلاع داده اند که به احتمال زیاد این کشتی در چین پهلو گرفته است.

در ادامه یک مقام ارشد آمریکایی گفت: "هر کسی که با کشتی، Pacific Bravo کار می کند، خود را مشمول تحریم های ایالات متحده آمریکا خواهد کرد. این مقام رسمی اظهار داشت که Pacific Bravo متعلق به بانک Kunlun چین است. این بانک قبل از آخرین دور تحریم ها در سال 2012، کانال رسمی اصلی برای جریان پول بین چین و ایران بوده است. گفتنی است اکثریت سهام این بانک متعلق به شرکت بازرگانی چین« CNPC Capital» است.

این خبر نزدیک به یک ماه پس از آن منتشر شد که دولت ایالات متحده، اقدامات خود را برای متوقف کردن صادرات نفت ایران با تمدید نکردن معافیت نفتی هشت خریدار نفت به حداکثر رساند. در این بین چین نیز بعنوان بزرگترین خریدار نفت ایران نتوانست از این تحریم ها معافیت بگیرد. چین خریدار اصلی نفت ایران است و تقریبا تمام پرداخت های نفتی آن از طریق بانک  Kunlun، که در سال 2006 به عنوان یک بانک تجاری در منطقه غرب سین کیانگ تاسیس شد.

این در حالی است که در اوایل ماه جاری نیز، رویترز گزارش داد که یک تانکر حمل نفت ایران به دلیل نقض تحریم های ایالات متحده، محموله را به مخازن ذخیره در نزدیکی شهر ژوشان چین تخلیه کرده است.

گفتنی است دولت ایالات متحده در ماه نوامبر، تحریم های یکجانبه علیه صنعت نفت ایران را مجددا اعمال کرد، اما برخی از خریداران با در یافت معافیت تا ابتدای ماه می توانستند به میزان کمتر از گذشته از ایران نفت بخرند.