۰ نفر

شکایت "کسنیا سابچاک" از پوتین

۲۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 252362
شکایت "کسنیا سابچاک" از پوتین

کسنیا سابچاک نامزد انتخابات ریاست جمهوری (2018) روسیه روز چهارشنبه علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور به دادگاه عالی روسیه شکایت کرد و خواستار لغو نامزدی وی در رای گیری پیش رو شد.

به گزارش روسیا سگودنیا، سابچاک در شکایتنامه خود علیه پوتین که به دادگاه عالی روسیه ارائه شده، خاطرنشان کرد که پوتین حق نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و تصدی این مقام را در دوره بعد، ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سابچاک در شکایتنامه خود گفته است: با توجه به اینکه پوتین بارها مقام رئیس جمهوری روسیه را تصدی کرده و یک بار هم از روز 31 ماه دسامبر سال 1999 تا هفتم می 2000 کفیل مقام ریاست جمهوری روسیه بوده، نمی تواند برای دوره دیگری این مقام را تصدی کند.

مایا گریشینا دبیر کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه به روسیا سگودنیا گفت که شکایتنامه سابچاک علیه پوتین را مشاهده کرده است، اماو استدلالی که این نامزد ریاست جمهوری برای درخواست لغو نامزدی پوتین مطرح کرده، منطقی و قابل قبول نیست.

در این گزارش گفته شده است: دادگاه عالی روسیه نیز دریافت شکایتنامه سابچاک را تایید کرده و قرار است آن را برای تصمیم گیری به دبیرخانه دادگاه واگذار کند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه روز 18 ماه مارس 2018 (27 اسفند ماه 96) برگزار می شود.

قانون اساسی روسیه تصریح می کند که یک فرد می تواند به مدت دو دوره پیاپی رئیس جمهوری باشد و پوتین نیز این امکان را دارد که در انتخابات سال 2018 نامزد شود.

وی از 31 دسامبر 1999 به مدت دو دوره چهار ساله رئیس جمهوری روسیه بود و پس از آن به مدت چهار سال تا 2012 و در دوره ریاست جمهوری مدودیف، سمت نخست وزیری کشورش را بر عهده داشت.

پوتین از آغاز دوره سوم ریاست جمهوری خود (مارس 2012)، مدودیف را به عنوان نخست وزیر روسیه منصوب کرد و براساس اصلاحات قانون اساسی نیز می تواند برای برعهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری برای یک دوره 6 ساله دیگر در انتخابات پیش رو شرکت کند.