۰ نفر

کمرنگ شدن نفوذ عربستان در اوپک

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۴۲
کد خبر: 238371
کمرنگ شدن نفوذ عربستان در اوپک

روزنامه آلمانی «دی ولت» با اشاره به خسارت 300 میلیارد دلاری ذخایر ارزی سعودی، پیش بینی کرد که عربستان نفوذ و تاثیرش را در آینده نزدیک در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از دست می دهد و روسیه جای آن را می گیرد که این امر بحران مالی ریاض را با توجه به کاهش بی سابقه ذخایر ارزی اش، تشدید می کند.

موافقت اوپک با پیشنهاد عربستان آن هم با همکاری روسیه مبنی بر باقی نگه داشتن کاهش کنونی تولید تا پایان 2018، مانع کاهش جدید بهای نفت خام سیاه در بازارهای جهانی شد. اما «دی ولت» معتقد است که پذیرش پیشنهاد ریاض موفقیت کوچکی برای عربستان به شمار می رود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ریاض به خوبی درک می کند شاید این آخرین باری باشد که اعضای اوپک به آن گوش می دهند و با پیشنهاداتش موافقت می کنند. چرا که در آینده ممکن است اعضای اوپک پذیرای پیشنهادات کشورهای دیگر باشند و عربستان دیگر جایی برای تاثیرگذاری بر قیمت نفت، نداشته باشد.

این روزنامه آلمانی می نویسد: روشن است که تکرار این توافق (کاهش تولید) در سازمان تولید کنندگان جهانی نفت، به دلیل تمایل بسیاری از اعضا برای افزایش تولید و به تبع آن افزایش درآمدهای مالی، دشوار است. این در حالی است که ریاض درصدد افزایش بهای نفت خام است که این امر جز از طریق کاهش تولید، میسّر نمی شود.

**عربستان سال دشواری پیش رو دارد

دی ولت در ادامه می نویسد: مقامات ریاض با مشکل بزرگی در سازمان اوپک روبه رو هستند و آنهم نفوذ و تاثیرگذاری روز افزون روسیه در آن است. همچنین روسیه مدتی است که در رفتن به سمت بهای مطلوب و مناسب نفت با اعضای اوپک در حال هماهنگی است.

این روزنامه افزود: کرملین در نشست اخیر اعضای اوپک در وین عملا از خواسته پیشینش که افزایش تولید بود عقب نشینی و با ادامه کاهش کنونی تولید موافقت کرد. همچنین آشکارا اعلام کرد که خواسته ها و طرح هایش را در صدر برنامه های نشست آتی اعضای کشورهای تولید کننده نفت، که قرار است در ژوئن برگزار شود، قرار خواهد داد.

وقوع این تحول و تغییر در سیاست های نفتی روسیه، بدین معناست که سعودی ها مجبور خواهند شد که خواسته های مسکو درباره تولید نفت را بپذیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: بازارهای جهانی که این واقعیت را می دانند، کاهش آهسته بهای نفت را تجربه کردند، زیرا می دانند که در نشست آتی اوپک برنامه ای برای کاهش جدید تولید نفت خام وجود ندارد.

کاهش بهای نفت و نبود کنترل بر سازمان اوپک، آخرین چیزی است که ریاض با نزدیک شدن به سال 2018 به آن نیاز دارد. سال 2018 سال دشواری برای سعودی خواهد بود چرا که آماده می شود سهام شرکت نفتی «آرامکو» را در بورس عرضه کند تا با کسب درآمد از آن، برنامه های اقتصادی که در نظر دارد، به مرحله اجرا برساند.

این گزارش می افزاید: ذخایر ارزی عربستان در سه سال اخیر متحمل خسارت 300 میلیارد دلاری شده و این ذخایر در حال حاضر به 492 میلیارد دلار رسیده است.

دی ولت نوشت: ریاض در کنار مشکلات ناشی از کاهش بهای نفت، با مشکل دیگری نیز روبه رو است که آن هم نحوه عملکرد بازیگران بزرگ و بی طرف در بازار جهانی نفت مثل نروژ است. این کشور به نوعی اهداف سعودی را که انتظار دارد از فروش سهام آرامکو به دست بیاورد، تهدید می کند.

نروژ اعلام کرد که به هیچ وجه در هیچ پروژه نفتی یا گازی سرمایه گذاری نخواهد کرد. نروژ به طور غیر مستقیم به سرمایه گذاران جهانی هشدار داد که آینده خوبی در انتظار منابع سنتی انرژی وجود ندارد.

روزنامه آلمانی دی ولت این اعلام نروژ را ضربه محکمی بر طرح های سعودی درباره آرامکو می داند.