۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

لزوم تغییر نگاه در برخورد با پدیده دستفروشی/ پیشنهاد شناسنامه‌دار شدن دستفروشان ارائه شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 217506
لزوم تغییر نگاه در برخورد با پدیده دستفروشی/ پیشنهاد شناسنامه‌دار شدن دستفروشان ارائه شد

اگرچه پرداختن به معضل حضور انبوه دستفروشان در مترو تکراری است اما نکته حائز اهمیت، حل نشدن این موضوع بعد از سال‌ها پرداختن و واکافی علل ایجاد آن است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ دستفروشی در مکان‌های زیادی دیده می‌شود، اما مترو به‌دلیل شرایط نسبتا خوب از جمله وجود مشتریان زیاد و دور بودن از گزند عوارض آب و هوایی بیشتر مورد استقبال دستفروشان قرار می‌گیرد. نامولد بودن اقتصاد و بیکاری فزاینده که گریبان‌گیر کشور ما شده است از دلایل اصلی شکل‌گیری چنین پدیده‌ای شمرده می‌شود. در همه کشورهای دنیا بخش غیررسمی وجود دارد، اما در کشورهای در حال توسعه از جمله جامعه ما نقش پررنگ‌تری دارد و نیاز به ساماندهی هم به شدت احساس می‌شود.

با کتک زدن نمی‌توان معضل دستفروشی را حل کرد

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، ری و تجریش با حذف، کتک یا جمع کردن بساطشان نمی‌شود آن‌ها را ساماندهی کرد. ما باید یک راه‌حل قانونی پیدا کنیم که در عین حال که به اصناف آسیبی نمی‌زنند، حق درآمدزایی برای معاش هم داشته باشند.

الهام فخاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین تاکید کرد: به‌نظر من یکی از راه‌های ساماندهی دستفروشان پرداخت حق عضویت است. از این راه می‌توان فهمید که آن‌ها چند نفرند و از کجا آمده‌اند.

وی ادامه داد: اگر دستفروشان شناسنامه‌دار باشند، امنیت بیشتری خواهند داشت و وضعیت‌شان قابل پیگیری است .

عضو شورای شهر تهران،ری و تجریش تاکید: علاوه بر این موضوع، محیط شهری نباید به‌گونه‌ای باشد که شهروندان هرکاری بخواهد بتوانند انجام دهند و باید آن‌ها به ضوابط عمومی و اجتماعی پایبند باشند.

فخاری گفت: باید با گفتگو و مذاکره به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه برای پیگیری این موضوع باشیم و افرادی که به این راه‌حل‌ها تمکین می‌کنند تحت حمایت حقوق شهروندی قرار می‌گیرند و محدودیت امن‌تری خواهند داشت.

وی ادامه داد: آن‌هایی هم که از این قانون یا راه‌حل تمکین نمی‌کنند، نشان می‌دهند که نمی‌خواهند در چهارچوب قانون و قاعده مشترکی کار کنند که در این صورت با آن‌ها مقابله شدید خواهیم کرد.

این عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه در حال حاضر هیچ سیستمی برای ساماندهی آن‌ها وجود ندارد، تاکید کرد: به همین دلیل هراندازه هم که اقدامات ضربتی انجام دهیم و آن‌ها را محدود کنیم، نتایج موقتی خواهیم گرفت و به‌صورت ریشه‌ای این مشکل را حل نکرده‌ایم.

البته باید به این نکته توجه کرد که ساماندهی آن‌ها به معنی حذف نیست نمی‌توان آنها را با سیاست‌های غیر معقول از درآمدزایی برای گذران زندگی محروم کرد. بدون شک چنین روش‌هایی به افراد دستفروش و خانواده‌هایشان صدمات بزرگی وارد خواهد کرد. هر فردی که بیکار بشود و منبع درآمدش از بین برود دچار مشکلات زیادی خواهد شد. پس بهتر است که با روش‌ها معقول به سمت و سوی درست هدایت کرد.