۰ نفر

کشورهای آسیایی؛ پیشرو در بازیافت زباله

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۵:۴۱
کد خبر: 193726
کشورهای آسیایی؛ پیشرو در بازیافت زباله

امروزه کشورهای بسیاری برای مبارزه با آلودگی‌های ناشی از محل دفن زباله، برنامه‌های مختلفی برای بازیافت زباله‌ها ارائه کرده‌اند. در حقیقت جامعه جهانی به این سمت حرکت کرده که با به‌کار بستن امکانات علمی و عملی، کمترین زیان را به طبیعت وارد کند.

 در آخرین گزارش به ‌دست آمده، کشورهایی معرفی شده‌اند که بهترین راهکارهای بازیافت زباله را در پیش گرفته‌اند.طبق آمار به دست آمده، کشورهای آسیایی بهترین کشورها در بازیافت زباله هستند. این کشورها بازیافت زباله را برای حفظ فضای زندگی خود لازم می‌دانند. در این میان، کره‌جنوبی یکی از قدرتمندترین سیستم‌های بازیافت زباله را دارد. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده در این کشور درصدی از تولید ناخالص داخلی برای پروژه‌های سبز سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، کره‌جنوبی تاکنون توانسته در حدود 49درصد از زباله‌ها را بازیافت کند. وجود سطل‌های زباله مکانیزه، تفکیک خوراکی‌ها از مواد شیمیایی و غیرقابل خوردن، توزیع کیسه‌های ویژه تفکیک زباله در میان شهروندان و... از جمله فعالیت‌هایی است که در این کشور برای مدیریت بازیافت زباله صورت می‌گیرد. همچنین از آنجایی که این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی در جهان به‌شمار می‌رود، از سال 1992، راهکارهایی را ارائه کرده تا تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی تا حدود زیادی برای بازیافت زباله همکاری کنند.

سنگاپور نیز از دیگر کشورهایی است که بیشترین درصد بازیافت زباله را دارد. طبق گزارش‌های به دست آمده این کشور به دلیل 6 برابر شدن زباله‌های تولیدی از سال 1970 تا 2000، برای دفع زائدات جامد با مشکلات متعددی روبه‌رو بود. بر این اساس، به دلیل اینکه سنگاپور با محدود بودن زمین روبه‌رو بود، برنامه‌ریزی‌هایی برای دستیابی به زمین «بدون پسماند» و «بدون دفن» در نظر گرفته شد. به نظر می‌رسد سنگاپور در این هدف خود موفق عمل کرده؛ چرا که آخرین آمار نشان می‌دهد در این کشور در حدود 47 درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شوند. همچنین سنگاپور برای ترویج فرهنگ بازیافت لوازم خانگی و زباله‌های الکترونیکی، برنامه‌های بسیاری را ارائه و اجرا کرده است. در بسیاری از گزارش‌ها، نام هنگ‌کنگ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله‌های الکترونیکی به‌چشم می‌خورد. بر این اساس دولت هنگ‌کنگ به صنایع تولید‌کننده رایانه و لوازم الکترونیکی دستور داده محصولات خود را با مواد اولیه قابل بازیافت تولید کنند. همچنین اخبار بسیاری از راهکارهای هنگ‌کنگ برای بازیافت بهتر زباله‌ها و تولید انرژی از زباله‌های بازیافتی به دست آمده است. طبق آخرین آمار به دست آمده، هنگ‌کنگ در حدود 45 درصد از زباله‌ها را بازیافت می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، کشورهای آسیایی پرچم‌داران بازیافت زباله در جهان شناخته می‌شوند. بعضی از کشورهای اروپایی نیز تا حدودی انقلاب بازیافت را تجربه کرده‌اند. نروژ، سوئد، سوییس و ایرلند با بازیافت نزدیک به 34درصد از زباله‌های خود به کشورهای پیشرو در اروپا تبدیل شده‌اند. آن‌طور که در گزارش‌ها به دست آمده، نروژ و سوئد توانسته‌اند با سوزاندن زباله‌ها، سوخت ارزان‌قیمت تولید کنند. طبق گزارش‌های به دست آمده، مردم نروژ زباله‌ها را به خوبی بر اساس قابل‌بازیافت یا قابل کمپوست بودن تفکیک می‌کنند و همچنین مردم محلی به میزان کافی زباله تولید نمی‌کنند. اغلب سوئدی‌ها نیز زباله‌های قابل بازیافت خود را جدا کرده و به ایستگاه‌های بازیافت منتقل می‌کنند. بر این اساس، هر دو کشور برای تولید انرژی از زباله‌ها به واردات زباله روی آورده‌اند. در سوییس و ایرلند هم، راهکارهای بسیاری برای کاهش دفع بیش از حد زباله در نظر گرفته شده است.

در آخرین آمار به دست آمده، جزایر مارشال توانسته در حدود 31درصد از زباله‌های خود را بازیافت کند. این کشور جزیره‌یی به علت انجام آزمایش‌های هسته‌یی، دفن زباله‌های هسته‌یی و انهدام گازهای سمی با بحران زیست‌محیطی بزرگی روبه‌روست. این مسائل باعث شده تا بازیافت زباله‌ها در این کشور به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهانی حفظ محیط‌زیست تبدیل شود.

بلژیک و استرالیا آخرین کشورهایی هستند که در این گزارش به آنها اشاره شده است. در این کشور، راهکارهای قابل توجهی برای بازیافت زباله ارائه شده است؛ یکی از آنها تبدیل اقلام بزرگ مانند اتومبیل‌های اسقاطی که به سختی قابل بازیافت است به قسمت‌های کوچک‌تری از مواد قابل بازیافت است. طبق آمار در این کشور در حدود 31درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شوند.

در استرالیا نیز 30درصد از زباله‌ها بازیافت می‌شود. دولت این کشور هم مانند کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ، تلاش‌های بسیاری برای بازیافت زباله‌های الکتریکی می‌کند. در این کشور در سال 2012 طرحی برای بازیافت تلویزیون، کامپیوتر و باتری ارائه و به کار گرفته شد. دولت استرالیا، دفع زباله را راهکاری برای حفظ محیط‌زیست و رشد اقتصادی می‌داند.

فرآیند تولید زباله، ناشی از شهرنشینی و فعالیت‌های مصرفی انسان است. به‌طوری که در بسیاری از گزارش‌ها اعلام شده که هر انسان شهرنشین روزانه به‌طور متوسط در حدود نیم‌ کیلوگرم زباله تولید می‌کند. اگر دفع این حجم زباله، به‌طور اصولی و بهداشتی انجام نشود، معضلات جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی به دنبال خواهد داشت.

تمام کشورهایی که در این گزارش به آنها اشاره شد، کشورهای مدرن و در حال توسعه‌یی هستند که برای پایداری زمین تلاش‌ می‌کنند. هرچند که آن‌طور که در بسیاری از اخبار آمده، اکثر آنها از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان زباله نیز به‌شمار می‌روند.