۰ نفر

یک مقام صنفی: تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در افق ۱۴۰۴ میسر شد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 190778
یک مقام صنفی: تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در افق ۱۴۰۴ میسر شد

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: زمانی تعریف ظرفیت 55 میلیون تن تولید فولاد خام در افق 1404 با شک و شبهه همراه بود اما با تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم، اکنون دستیابی به این مهم میسر شده است.

رسول خلیفه سلطانی امروز (یکشنبه) در همایش «بازاریابی مدرن، فروش و صادرات محصولات فولادی و مواد اولیه» که در هتل پارسیان کوثر برپا شد، افزود: برپایه عملکرد پارسال ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن کشور، گندله و آهن اسفنجی به ترتیب 44، 32 و 24 میلیون تن شد و در مورد ذوب و ریخته گری 29 میلیون تن بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در افق 1404 ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن 72 میلیون تن پیش بینی شده است.

برای گندله 85 میلیون تن، آهن اسفنجی 54 و فولاد خام 55 میلیون تن ظرفیت تولید در نظر گرفته شده است.

** سال 1392، آغاز روند صادرات تولیدات فولادی 

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: سند چشم انداز 1404 دستیابی به صادرات 20 میلیون تنی فولاد را انتظار دارد و دست اندرکاران این بخش براین باورند که بابد 10 میلیون تن فولاد خام و 10 میلیون تن محصول نهایی صادر شود.

خلیفه سلطانی یادآوری کرد: سال 1392 را می توان به عنوان پایه حرکت به سوی بازارهای صادراتی فولاد ارزیابی کرد. پارسال نیز به بالاترین میزان در این مدت رسیدیم و پنج میلیون و 500 هزار تن صادرات تحقق یافت.

وی افزود: سهم صادرات فولاد خام از این رقم سه میلیون و 700 هزار تن بود و محصول نهایی نیز به میزان یک میلیون و 700 هزار تن سهم داشت.

به گفته وی، بررسی های دقیق نشان می دهد ایران از آغاز زنجیره فولاد خام تا تولید آن مزیت صادراتی دارد.

** صادرات آهن اسفنجی یک جرم است

خلیفه سلطانی گفت: امروز در شرایطی که واحدهای فولاد ساز داخلی به آهن اسفنجی نیاز دارند، صادرات این کالا در واقع به منزله جرم محسوب می شود.

وی پیشنهاد کرد چنانچه این اقدام صورت گیرد، دولت (وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت) می تواند واکنش نشان دهد و برای صدور آن تعرفه اعمال کند.

این مسوول صنفی ادامه داد: امروز با توجه به اهداف پیش بینی شده برای بخش فولاد، انتظار می رود دولت با تشویق سرمایه گذاری در بخش آهن اسفنجی در این عرصه فعالیت بیشتری صورت گیرد تا فاصله موجود کمتر شود.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد با توجه به ظرفیت کنونی 24 میلیون تنی تولید آهن اسفنجی و طرح های در دست اجرا، در این بخش نزدیک به 12 میلیون و 500 هزار تن کمبود برای همسوسازی با ظرفیت 55 میلیون تنی تولید فولاد وجود دارد.

وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرد در سال 1393 ظرفیت آهن اسفنجی 22 میلیون تن بود که باید امسال به 35 میلیون تن برسد.

برای سال های 99 و 1404 نیز به ترتیب 48 و 54 میلیون تن ظرفیت تولید هدفگذاری شده است.

عملکرد تجارت خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی در سال 1395 نشان داد 6 میلیون و 697 هزار و 197 تن به ارزش دو میلیارد و 699 میلیون دلار صادرات زنجیره فولاد و محصولات پایین دستی صورت گرفت که در همسنجی با سال 1394 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 49 و 0.3 درصد افزایش نشان داد.