۰ نفر

آغاز ساخت پایانه‌مرزی عراق در شلمچه؛ بزودی

۱۸ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۵
کد خبر: 186295
آغاز ساخت پایانه‌مرزی عراق در شلمچه؛ بزودی

سفیر عراق در ایران گفت عملیات احداث پایانه مرزی و بارانداز عراق در شلمچه در آینده نزدیک آغاز می شود.

'راجح صابر عبود الموسوی ' شامگاه پنجشنبه در حاشیه نشست با بازرگانان ایرانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت:عملیات احداث پایانه مسافری و تجاری مرزی و بارانداز شلمچه از سمت عراق به وسعت 15 هکتار به زودی آغاز می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی میزان اعتبار مورد نیاز برای احداث پایانه مسافری و تجاری شلمچه را 20 میلیون دلار عنوان کرد و گفت:برای احداث پایانه مسافری و تجاری و بارانداز شلمچه از سمت عراق از سرمایه گذاران و متخصصان ایرانی دعوت شده تا در این طرح مشارکت کنند.

عبود الموسوی همچنین با تشریح دستاوردهای نشست خود با بازرگانان خرمشهری، اظهار داشت:افزایش حجم صادرات کالا از مرز شلمچه و رفع مشکلات بازرگانان در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

'راجح صابر عبود الموسوی، عمده مشکل بازرگانان و تجار در مرز شلمچه را کمبود فضای بارانداز دانست و گفت: بررسی و رفع مشکلاتی همچون لایروبی آبراه اروند و اجرا نشدن خط ریلی خرمشهر – بصره در این نشست مورد بحث و تبادل قرار گرفت.

سفیر عراق در ایران همچنین افزایش تعامل دو کشور ایران و عراق را مثال زدنی دانست و گفت:همه دنیا اهمیت ارتباط بین ایران و عراق را می دانند و باید همانطور که هم اینک در جبهه های داعش و استکبار جهانی پیروز هستیم، بر مشکلات اقتصادی نیز پیروز شویم.

سفیر عراق در ایران افزود: وجود اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی در دو استان بصره و خوزستان می تواند در تبادلات تجاری و اقتصادی نیز موثر واقع شود.

'راجح صابر عبود الموسوی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص همکاری عراق با ایران برای رفع مشکل ریزگردها، گفت:حل مشکل ریزگردها به عزم ملی و فرامنطقه ای نیاز دارد چون این ریزگردها از عواملی همچون جنگ، خشک شدن تالاب هاو تغییر اقلیم به وجود آمده و نیاز به اعتبار کلان است و امید است که با تعامل و همکاری کشورهای همسایه این مشکل را حل کنیم.

وی در ادامه گفت: در هفته آینده نشست دیگری برای رفع مشکلات مرز شلمچه با سازمان منطقه آزاد اروند برگزار می شود و امید است این نشست ها خروجی مناسب داشته باشد.

نشست هماهنگی سفیر عراق در ایران با مدیران مرز شلمچه، تاجران، بازرگانان و مسئولان مرزی شلمچه روز پنجشنبه با محور افازیش ساعات کاری گمرک صادراتی شلمچه و گسترش مساحت بارانداز این گمرک در سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر برگزار شد.

در پایان این نشست مقرر شد سفیر عراق در ایران، موانع پیش روی صادرات کالای ایرانی در مرز شلمچه را با هماهنگی وزارت اقتصاد و دارایی در بغداد پیگیری کند.

این نشست با حضور هانی فیصلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، سیداحمد اوالی مدیر گمرک تجاری مرز شلمچه ، هنگ مرزی و تنی چند از مسئولان محلی خرمشهر برگزار شد.

مرز بین المللی شلمچه از مرزهای مشترک ایران و عراق است که به گفته مسئولان روزانه تا 800 کامیون ایرانی از این مرز، کالای تولیدکنندگان را به عراق صادر می کنند.