۰ نفر

جذب ۸ میلیارد سرمایه خارجی در صنعت پس از برجام

۲۶ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 170811
جذب ۸ میلیارد سرمایه خارجی در صنعت پس از برجام

وزیر صنعت، معدن وتجارت در سالگرد امضای برجام گفت: ۶۸ طرح با سرمایه گذاری خارجی و بیش از ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در دولت تدبیر و امید انجام شده که ۵ میلیارد دلار آن مربوط به سال ۹۵ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمدرضا نعمت زاده در چهاردهمین همایش از مجموعه همایش های علمی و کاربردی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه خاتم با اعلام این خبر افزود: عملیات اجرایی برخی از این طرح ها ۱۰۰ درصد و برخی دیگر به ۹۰ درصد رسیده است.

توافقنامه جامع هسته ای (برجام) سال گذشته به امضای ایران و کشورهای ۵+۱ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان رسید و برخی از تحریم ها و محدودیت های اقتصادی ظالمانه علیه ایران برطرف شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید اقتصاد بدون نفت را جدی تر از قبل دنبال کنیم، گفت: در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته در صادرات غیر نفتی ۹ درصد رشد داشته ایم و صادرات غیر نفتی کشور از ۲۰۰ هزار دلار اول انقلاب، سال گذشته به ۴۰ میلیارد دلار رسید و امسال به حدود ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه گفت: هم اکنون حدود ۴۵۰ قطعه ساز اصلی و یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز یدکی یا فرعی در کشور وجود دارد که با خودروسازان بزرگ همکاری می‌کنند و در این میان اگر خودرو سازی رشد لازم پیدا نکند بدنبال آن این قطعه سازان نیز در حالت رکود به سر می‌برند.

نعمت زاده با اشاره به اینکه صنایع بزرگ و مادر به مراتب مزیت‌های بیشتری دارند، افزود: ۹۵ درصد از صنایع کشور از نوع کوچک و متوسط هستند که ۴۰ درصد اشتغال کشور را تامین می‌کنند و ۲۰ درصد ارزش افزوده را تولید می‌کنند و این در حالی است که واحدهای بزرگ صنعتی ۸۰ درصد ارزش افزوده را تولید می‌کنند.

وی افزود: صنایع کوچک اقماری بوده و در صورت بده و بستان با صنایع بزرگ پویا و فعال می شوند.

نعمت زاده که در همایش اقتصاد مقاومتی سخن می گفت، افزود: برای ایجاد یک صنعت بزرگ از زمان طراحی اولیه تا احداث و بهره برداری کامل حداقل ۴ الی ۵ سال طول می‌کشد لذا باید از اقدامات تکراری پرهیز کرده و از تجارب سایر کشورهای موفق صنعتی و دانشگاهیان سود برد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت تصریح کرد: اخیرا سرمایه گذاری های جدیدی در بخش صنایع معدنی کشور شده است و ما درصدد تکمیل و بهم پیوستگی حلقه های زتجیره تولید صنایع معدنی از جمله فولاد هستیم واز معدن تا محصول نهایی این زنجیره قطع نشده و در تعامل با یکدیگر باشند.

نعمت زاده با بیان اینکه در دولت قبلی و فعلی یارانه تولید نصیب وزارت صنعت، معدن و تجارت نشده است، گفت: حتی از بودجه های ما برمی دارند تا بتوانند یارانه نقدی را پرداخت کنند.