۰ نفر

سمساری‌های آنلاین بازار سنتی ها را کساد کرد

۷ آذر ۱۳۹۵، ۸:۱۵
کد خبر: 160853
سمساری‌های آنلاین بازار سنتی ها را کساد کرد

این روزها با تنوعی که در کالاهای مصرفی به وجود آمده است، کمتر می‌بینیم که خانه‌ای هر سال یک بار دکوراسیونش عوض نشود.

 به عبارت دیگر، تنوع کالاها آنقدر زیاد شده که گویا مردم دیگر دل‌شان نمی‌خواهد بیش از مدت محدودی، کالایی را در خانه‌خود داشته باشند. اگرچه کاهش قدرت خرید هم در کنار تنوع‌طلبی سبب شده تا اجناس دست‌دوم در بازار دست‌به‌دست شود.

فضای مجازی مکان مناسبی برای معاملات کالای دست‌دوم نیست

داود عبداللهی، رئیس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان تهران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، مثل تمامی صنف‌ها صنف ما هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و یک بی‌ثباتی بر بازار حاکم است که تمام اصناف را به خود درگیر کرده است به‌ویژه اینکه این روزها شاهد فروش کالاهای دست‌دوم در فضای مجازی نیز هستیم. اخیرا در فضای مجازی سایت‌ها و کانال‌هایی ایجاد شده‌اند که به‌صورت مجازی کار خریدوفروش اجناس دست‌دوم را انجام می‌دهند که این تبدیل شده به یکی از معضلاتی که هم شهروندان و هم واحد‌های صنفی ما را مورد تهدید قرار داده است چراکه در این سایت‌ها یا برنامه‌ها هیچ نظارتی وجود ندارد و هر فردی هر جنسی را که بخواهد، به‌راحتی در این شبکه‌ها با هر قیمتی به فروش می‌رساند.

به عبارت دیگر، نظارتی در خریدوفروش‌های کالاهای دست‌دومی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، وجود ندارد. از سوی دیگر، نمی‌توان‌ سازوکار خاصی را برای این خریدوفروش‌ها درنظر گرفت چراکه مردم خودشان مستقیما با واحدهای صنفی ما ارتباط می‌گیرند و خریدوفروش‌های خود را به‌صورت توافقی انجام می‌دهند و دیگر بالا و پایین خریدوفروش‌ها برمی‌گردد به انصاف خریدار و فروشنده.

یعنی باید گفت که این شغل طوری نیست که بتوان نظارت دقیقی روی معاملات واحد‌های صنفی خود داشته باشیم و بیشتر همان موضوع وجدان و انصاف کاری است که مدنظر قرار می‌گیرد. البته فعالان این صنف دارای جواز کسب هستند و صلاحیت آنها تایید شده و گواهی عدم سوءپیشینه دارند و به‌دلیل کسبی که دارند، حتی‌الامکان از خرید اجناس مشکوک خودداری می‌کنند حتی ما به آنها ابلاغ کردیم که در هنگام خرید کالا یا مراجعه به منازل برای خرید لوازم خانه از فروشنده کاغذ خرید بگیرند و اقلام را به همراه مشخصات ظاهری و در صورت داشتن شماره سریال در کاغذ خرید ذکر کنند.

جابه‌جایی روزانه میلیاردها تومان بدون استفاده از روش‌های سنتی

محمدرضا معتمدی، کارشناس فضای سایبری

در حال حاضر خریدوفروش در مغازه‌های فروش کالاهای دست‌دوم یا همان سمساری‌ها کاهش داشته و دیگر سمسارها به شیوه قدیم شغل پررونقی ندارند. همانند تمام بازارها سمساری‌ها هم جای خود را به فناوری‌های نوین و مبادله کالا در فضای مجازی داده‌اند. به عبارت دیگر، بسیاری از سایت‌ها در فضای مجازی کار سمساری‌ها را انجام می‌دهند و کالاهای دست‌دوم را برای خریدوفروش در سایت عرضه می‌کنند. از خریدوفروش خانه و زمین و آپارتمان گرفته تا کیف و کفش و لباس و اسباب و اثاثیه منزل در سایت‌های خریدوفروش دیده می‌شوند.

در بستر وب، خریدوفروش انجام می‌شود و درنهایت، پول کارت‌به‌کارت شده یا حضوری تحویل گرفته می‌شود. بهتر است که گفته شود در غیاب روش‌های سنتی و بدون استفاده از حضور در فروشگاه‌ها روزانه میلیاردها تومان از طریق فروش‌های اینترنتی کالاهای دست دوم ردوبدل می‌شود.

البته خریداران باید هشیار باشند چراکه در این میان برخی هم با سواستفاده از این سایت‌ها سعی می‌کنند تا اقلام سرقتی یا مشکل‌دار را در لا به لای کالاهای فروش قرار دهند و برخی هم به‌عنوان شوخی شماره‌های دیگران را روی سایت درج می‌کنند.

اعتماد به سمساری محله بهتر از خرید کالای بی‌کیفیت در فضای مجازی است

اردلان موحد، فروشنده اجناس دست‌دوم

این بازار خیلی وقت است کساد شده و مردم دیگر برای خرید کالا، سر به سمساری نمی‌زنند. این روزها یکی از پرمخاطب‌ترین سایت‌هایی که به‌ویژه نظر زنان خانه‌دار و مردان بازنشسته را به خود جلب کرده، همین سایت‌های خریدوفروش کالاهای دست‌دوم است که به‌راحتی گردشی میلیاردی را در بازار رقم زده است. به‌ عبارت دیگر، با توجه به اینکه اینترنت در تمام اماکن وجود دارد، شغل ما هم اینترنتی شده است. یعنی سایت‌هایی در فضای مجازی ایجاد شده‌اند که برای آنکه مردم کالاهایی که از دست‌شان خسته شده‌اند یا دیگر نیازشان ندارند را بفروشند.

البته بیشتر کالاهایی که در این سایت‌ها وجود دارد، بی‌کیفیت هستند و برخی کالاها دارای مشکلاتی هستند که توصیه می‌شود شهروندان در هنگام خرید دقت لازم را داشته باشند. بدین معنا که پول کالا دریافت می‌شود و پس از آن کالا به درب منزل ارسال می‌شود و متاسفانه دیده شده است که کالایی که در فضای مجازی وجود داشته، کاملا مغایر با آن کالای ارسال شده است و دست خریدار به جایی بند نیست. از سوی دیگر، وقتی کالایی را از نزدیک ببینند و بخرند، بهتر از آن است که برای خرید یک کالا از اینترنت، حتما به منزل فرد فروشنده مراجعه کرده و کالا را از نزدیک ببینند و بخرند یا شاید هم نخرند، بنابراین اعتماد بیشتری به کالای خریداری شده از سمساری‌های محله خود دارند.