۰ نفر

سرمایه گذاری در تولید پکیج های گرمادهنده

۶ آذر ۱۳۹۵، ۹:۰۶
کد خبر: 160620
سرمایه گذاری در تولید پکیج های گرمادهنده

سرمایه گذاری در زمینه تولید پکیج و رادیاتور شاید در نگاه اول امری ساده و صرفا متکی به برخی تجهیزات صنعتی باشد اما در واقع لازم است به نکاتی کاملا مهم قبل از تصمیم به سرمایه گذاری توجه کنیم چون اگر بدون توجه به نکات مهم به دنبال سرمایه گذاری در زمینه تولید پکیج یا رادیاتور برویم به نوعی خودمان را با دردسری بزرگ روبه رو کرده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، عبدالله خداپرست ، مدیرعامل شرکت پارس رادیاتور در این زمینه می گوید: قبل از اینکه بخواهم درباره نکات مهم سرمایه گذاری در این زمینه سخنی بگویم مجموعا سرمایه گذاری در این زمینه نیازمند الکتریسیته بسیار زیادی است که در برخی مناطق حتی اگر حق انشعاب را هم بپردازیم شرکت برق امکان تامین برق ندارد.

به همین دلیل باید قبل از هرگونه برنامه ریزی به این نکته توجه داشته باشیم. خداپرست حداقل برآورد تولید رادیاتور پنلی را 30هزار متر مربع اعلام کرد و افزود: اگرچه تولید یک کالا و صرفا رادیاتور سرمایه گذاری منطقی و مناسبی نیست اما هستند کارخانه هایی که به صورت محدود صرفا در تولید این کالا سرمایه گذاری کرده اند که حداقل میزان اقتصادی تولید متراژ یادشده است چون کمتر از آن هزینه های تولید غیراقتصادی خواهد شد.

وی درباره سرمایه مورد نیاز برای ورود به این صنعت نیز هزینه ای نزدیک به 6میلیارد تومان نقدینگی و همچنین فضایی تقریبا 3هزار متری را منطقی دانست و تاکید کرد: حجم دستگاه ها و همچنین فضاهای مورد نیاز برای مونتاژ و انبارها یا سالن رنگ همگی عاملی در افزایش فضای موردنیاز هستند، بنابراین اگر از نظر فضا محدودیت داریم نباید به فکر سرمایه گذاری در این بخش باشیم.

این سرمایه گذار در تولید تجهیزات گرمایشی به خبرنگار ما گفت: در نگاه اول این نوع سرمایه گذاری وابسته به دستگاه ها و تجهیزات خودکار است و برخی براین باورند که اشتغال زایی مناسبی ندارند درحالی که اشتغال زایی در این زمینه کاملا منطقی بوده و در بخش های خدماتی بیشتر از خود تولید به نیروی انسانی متخصص نیاز است.

به عنوان مثال در تولید رادیاتور پنلی برای تولید 30هزار متر در سال 40نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت خواهند کرد. خداپرست وابستگی تولید این محصولات را صرفا در دستگاه های تولیدی عنوان کرد و افزود: یک کارخانه تولیدی داخل ایران دستگاه های تولیدی را ساخته است اما هنوز اغلب تولید کنندگان از ماشین آلات خارجی استفاده می کنند ولی در بخش مواد اولیه و نیازهای اولیه هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم و کاملا از مواد موجود داخل ایران استفاده می کنیم.

این تولید کننده رادیاتور مهم ترین معضل تولید را در ایران هزینه تمام شده کالا دانست و گفت: مشکل درباره قوانین دست وپاگیر است که باعث افزایش هزینه های تولیدی می شوند. درحالی که با درنظر گرفتن تخصص و مواد اولیه موجود در ایران می توانیم به گونه ای وارد بازار شویم که رقبای سنتی ما از دور خارج شوند.

مثال بارز آن ارزش افزوده است که هر تولید کننده برای تهیه مواد اولیه تقریبا سه یا چهاربار روی محصولات مورد نیازش ارزش افزوده پرداخت می کند. وی معتقد است اگر امروز دولت تعرفه واردات را حذف کند تقریبا هیچ یک از تولید کنندگان داخلی کشورمان به هیچ عنوان امکان رقابت حتی با محصولات ترکیه را ندارند چون بهره وری و همچنین قیمت پول در ایران غیر منطقی است. بنابراین لازم است به گونه ای شرایط تولید را بهبود ببخشیم تا اینکه بتوانیم در بازارهای بین المللی هم وارد شویم.

علاقه مند به صادرات نیستند

وی با اشاره به بازارهای مناسب اطراف ایران برای ورود محصولات ایران گفت: متاسفانه مشکلات و قوانین غیر منطقی صادراتی عاملی است که برخی تولید کنندگان اصلا تمایلی به درگیر شدن با آنها ندارند و ترجیح می دهند که فقط در بازارهای داخلی فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، مشوق های صادراتی و ده ها مورد دیگر که مانع از تمایل به صادرات تولید کنندگان می شود.

خداپرست با اشاره به قیمت تمام شده محصولات در کشور ترکیه به عنوان یکی از رقبای سنتی ایران در این صنف افزود: درحال حاضر ترکیه محصولات مشابه تولیدات ایران را در بازارهای بین المللی 20درصد ارزان تر می فروشد چون دولت این کشور مشوق ها، معافیت ها و همچنین حمایت های خاصی از صاحبان صنایع دارد ولی این موارد در ایران هیچ جایگاهی نداشته و به نوعی تولید کنندگان در بازاری بزرگ تنها رها می شوند.

فروش از تولید سخت تر است

این تولیدکننده درباره تولید محصولات فانتزی یا طراحی جدید معتقد است یکی از اصولی ترین قوانین در صنعت این است که توجه داشته باشیم فروش از تولید بسیار سخت تر است. بنابراین در این صنف هرچیزی را می توان ساخت، اما سوال این است که آیا محصولات خریدار دارند یا خیر؟

وی تاکید کرد: این مسئله و همچنین نبود فضای رقابتی باعث شده نوآوری  تقریبا در میان تولید کنندگان به حداقل برسد و بیشتر تولید کنندگان همان تولیدات گذشته را روانه بازار کنند.

به اعتقاد این تولید کننده اگر بازارهای جهانی را تجربه کنیم این نقیصه  هم برطرف می شود چون دستیابی به بازارهای بزرگ درواقع شانس بزرگ تری برای فروش در اختیار تولید کننده قرار می دهد و همین نکته مشوقی برای سرمایه گذاری در طراحی های جدید خواهد بود، اما امروز بازار ایران محدود است و طرح های خاصی را می پسندد.

***

مجوزها

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه تولید این محصولات اند باید بدانید برای ورود به عرصه تولید تجهیزات پکیج و رادیاتور لازم است ابتدا موافقت اصولی های مورد نیاز را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت و پس از آن به خرید تجهیزات و دریافت انشعاب های مورد نیاز برق، آب و گاز اقدام کنید.

نکته جالب توجه در این زمینه مربوط به آرم استاندارد و دریافت گواهی نامه استاندارد محصولات است که هنوز برای تولید کنندگان اجباری نیست و به صورت اختیاری برخی که علاقه مند به دریافت آن هستند اقدام می کنند. یکی دیگر از مواردی که باید سرمایه گذاران درنظر داشته باشند بحث آلودگی محیط زیست است چون در بخشی از کارخانه استخرهای رنگ و ماشین آلات جوش با مواد خاصی فعالیت می کنند ممکن است گذر آنها به سازمان حفاظت از محیط زیست نیز بیفتد.

***

سرمایه اولیه

در نگاه اول شاید تولید این محصولات هزینه آنچنانی لازم نداشته باشد ولی همان طور که قبلا نیز اشاره شد ماشین آلات و فضای مورد نیاز می تواند برای علاقه مندان به سرمایه گذاری هزینه ساز باشد، به صورتی که برای یک سرمایه گذاری اصولی حداقل 6میلیارد تومان پول لازم است و فضای حداقلی 3هزار مترمربعی را باید تدارک ببینیم.

نکته مهم در این سرمایه گذاری دوره بازگشت سرمایه  است که در صورت رونق بازار و وجود شرایط مناسب حداکثر در مدت 30 ماه به نقطه سربه سر خواهیم رسید. برای تهیه تجهیزات و ماشین آلات دو گزینه داخلی و خارجی مقابل سرمایه گذاران وجود دارد ولی تجربه نشان داده علاقه مندی سرمایه گذاران به تجهیزات اروپایی بیشتر از داخلی و دستگاه های چینی است چون معتقدند کیفیت دستگاه ها باعث افزایش بهره وری آنها خواهد شد.