مثقال طلا
کیان.
x
منطه
۰۶ / تير / ۱۴۰۵ ۱۳:۳۷

فوری/ فرمول جدید استخدام‌های دولتی اعلام شد

فوری/ فرمول جدید استخدام‌های دولتی اعلام شد

 رئیس سازمان اداری و استخدامی از تغییر فرمول جذب نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی به عنوان بخشی از برنامه‌های اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم خبر داد.

کد خبر: ۲۱۴۶۹۴۱
پارس نماد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ايسنا ، دولت چهاردهم با هدف بازسازی ساختار اداری و افزایش شفافیت در جذب نیرو، از تغییر بنیادین در فرمول استخدام دستگاه‌های اجرایی خبر داد. رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اعلام اصلاح آیین‌نامه جذب نیروی انسانی، از معکوس شدن نسبت امتیازات آزمون کتبی و مصاحبه و همچنین تغییر رویکرد در تخصیص مجوزهای استخدامی به سمت واحدهای عملیاتی و شهرستان‌ها خبر داد.

بازنگری در عدالت استخدامی؛ ۷۰ درصد امتیاز بر پایه آزمون کتبی

یکی از مهم‌ترین تغییرات در برنامه‌های جدید دولت، اصلاح نحوه محاسبه امتیازات داوطلبان برای تضمین عدالت در جذب نیرو است. علاءالدین رفیع‌زاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، با اشاره به تغییر آیین‌نامه جذب نیروی انسانی اظهار داشت:

«در گذشته، ۳۰ درصد امتیاز داوطلبان از آزمون کتبی و ۷۰ درصد از مصاحبه و آزمون‌های تکمیلی تعیین می‌شد؛ اما ما این نسبت را به نفع عدالت معکوس کردیم. اکنون ۷۰ درصد امتیاز بر پایه آزمون کتبی و تنها ۳۰ درصد بر مبنای مصاحبه و سایر ارزیابی‌ها محاسبه می‌شود.» وی تأکید کرد که تمامی آزمون‌های استخدامی دولت چهاردهم بر اساس این دستورالعمل جدید و با چارچوب‌های مشخص برگزار می‌شوند.

تمرکز بر شهرستان‌ها و واحدهای عملیاتی به جای ستادها

در بخش دیگری از برنامه‌های اصلاح نظام اداری، رویکرد جدید دولت در صدور مجوزهای استخدامی مورد توجه قرار گرفت. رئیس سازمان اداری و استخدامی با تأکید بر کاهش تمرکز اداری در پایتخت، گفت:

«هدف ما این است که تا حد امکان مجوزی به ستاد دستگاه‌ها اختصاص ندهیم. تمرکز اصلی بر واحدهای عملیاتی و شهرستان‌هایی است که ارتباط مستقیم با مردم دارند.» وی افزود که تخصیص این مجوزها بر اساس «سند برنامه نیروی انسانی» هر دستگاه، با در نظر گرفتن میزان بازنشستگان و نیازهای تخصصی انجام می‌شود.

سیاست «جایگزینی به‌جای تعدیل»؛ حفظ نیروهای مازاد در بانک‌ها و سازمان‌ها

دولت در راستای مدیریت بهینه سرمایه انسانی، از سیاست عدم تعدیل نیروهای مازاد در صورت ادغام ساختارها خبر داد. رفیع‌زاده با اشاره به تجربه ساماندهی بانک‌های آینده، تصریح کرد:

«در صورت ایجاد نیروی مازاد بر اثر اصلاح ساختارها، این نیروها تعدیل نخواهند شد، بلکه در دستگاه‌های نیازمند به کار گرفته می‌شوند. تنها در صورتی که پس از استفاده از ظرفیت‌های موجود، همچنان کمبود نیرو وجود داشته باشد، مجوز جذب جدید صادر و آزمون‌های رقابتی برگزار خواهد شد.»

سامانه «فواد ۱۲۸»؛ از ۴۰ روز به ۳ ساعت برای رسیدگی به شکایات مردم

در کنار اصلاحات استخدامی، دولت در حوزه سلامت اداری نیز گام بزرگی برداشته است. رئیس سازمان اداری و استخدامی از عملیاتی شدن کامل سامانه «فوریت‌های اداری» (فواد ۱۲۸) در تمامی استان‌های کشور طی هفته‌های آینده خبر داد.

وی با اشاره به کارایی این سامانه گفت: «در گذشته رسیدگی به مشکلات روزمره مردم در دستگاه‌های اداری ممکن بود ۴۰ تا ۵۰ روز زمان ببرد، اما اکنون با این سامانه، میانگین زمان رسیدگی به حدود سه ساعت کاهش یافته است.» وی همچنین اشاره کرد که این سامانه علاوه بر حل مشکلات مردم، ابزاری برای شناسایی نقاط ضعف اداری و برخورد انضباطی با عملکردهای نامناسب است.

بازنگری سامانه‌های آماری نیروی انسانی دولت

معاون رئیس‌جمهور درباره سامانه «سایر» و بانک‌های اطلاعاتی نیروی انسانی دولت نیز گفت: به دلیل تنوع روابط استخدامی در بخش دولتی، برخی آمارها در گذشته به‌روز نبود. اکنون سامانه‌های مرتبط از جمله «پاکنا»، «سایر» و سایر سامانه‌های اطلاعات نیروی انسانی در حال بازنگری و به‌روزرسانی هستند تا آمار دقیقی از وضعیت کارکنان رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، طرحی و سایر گروه‌ها در اختیار باشد.

وی افزود: علاوه بر این، سالنامه آماری نیروی انسانی دولت نیز بر اساس اطلاعات این سامانه‌ها تهیه و هر سال منتشر می‌شود.

الزام دستگاه‌ها به اخذ نظر مردم پیش از ابلاغ مقررات

رفیع‌زاده درباره مشارکت الکترونیکی در دولت هوشمند نیز اظهار کرد: دولت چهاردهم سند «نقشه راه دولت هوشمند» را با همکاری سازمان اداری و استخدامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه تدوین کرده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: یکی از محورهای این سند، مشارکت الکترونیکی است؛ به این معنا که دستگاه‌ها پیش از ابلاغ آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و مقررات، متن آنها را در معرض دید عموم قرار دهند و نظرات ذی‌نفعان و مردم را دریافت کنند. این اقدام می‌تواند به ارتقای کیفیت مقررات و افزایش قابلیت اجرایی کمک کند.

۸۵۰۰ نفر در طرح تربیت ۵۰۰ مدیر جوان شرکت کردند

معاون رئیس‌جمهور درباره طرح تربیت مدیران جوان نیز گفت: پس از تاکید رهبر شهید بر ضرورت تربیت مدیران جوان و متعهد، مطالعات گسترده‌ای انجام و با بهره‌گیری از تجربیات داخلی و بین‌المللی، برنامه جذب و تربیت ۵۰۰ مدیر جوان تدوین شد که به تصویب شورای عالی اداری رسید.

وی ادامه داد: سال گذشته فراخوان این طرح منتشر شد و از فارغ‌التحصیلان، نخبگان، فعالان بخش خصوصی و کارکنان دولت دعوت شد تا در آن شرکت کنند. قرار بود آزمون این طرح پیش از ماه مبارک رمضان برگزار شود، که به دلیل برخی شرایط مثل جنگ، برگزاری آزمون به تعویق افتاد اما حدود دو هفته پیش این آزمون برگزار شد و نزدیک به ۸۵۰۰ نفر در آن شرکت کردند.

رفیع‌زاده افزود: پس از تصحیح آزمون‌ها، حدود دو هزار نفر یعنی چهار برابر ظرفیت نهایی به مراحل بعدی راه خواهند یافت و در کانون‌های ارزیابی مورد سنجش شایستگی‌های عمومی و تخصصی قرار می‌گیرند. برای این افراد دوره‌ای ۱۸ ماهه طراحی شده تا ضمن آموزش‌های تخصصی و مدیریتی، تجربه عملی نیز کسب کنند. افرادی که این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند، به عنوان بانک اطلاعاتی مدیران آینده کشور شناخته می‌شوند و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند.

وی در پایان با اشاره به موضوع اشتغال و جذب نیرو در دولت، گفت: استخدام در بخش دولتی نباید با نگاه اشتغال‌زایی مورد توجه قرار گیرد، بلکه هدف آن تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی است. اشتغال‌زایی واقعی در سایه رونق اقتصادی و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی محقق می‌شود و مسئولیت اصلی این حوزه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در حوزه دولت نیز تلاش ما جذب نیروهای باکیفیت و توانمندی است که بتوانند در تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و خدمات‌رسانی به مردم نقش مؤثری ایفا کنند.

ارسال نظرات
مفید
x