۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گزارش هفتگی بازار اوراق بدهی و صندوق های درآمد ثابت/ هفته منتهی به ۱۲ بهمن

۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۱۶
کد خبر: 699642
گزارش هفتگی بازار اوراق بدهی و صندوق های درآمد ثابت/ هفته منتهی به ۱۲ بهمن

در هفته گذشته، ارزش معاملات اوراق اخزا نسبت به میانگین هفته‌های قبل کاهش محسوسی داشت و مجموعا تنها ۵۲۵ میلیارد تومان معامله شد. همچنین نرخ بازدهی تا سررسید اوراق اخزا کاهشی بود و ۰.۷ درصد در سررسیدهای بلندمدت و ۰.۳ درصد در سررسیدهای کوتاه مدت کاهش یافت. این کاهش در حالی اتفاق افتاد که نرخ بازدهی تا سررسید اوراق گام به بالای ۳۲ درصد رسید و باعث شد اختلاف بازدهی تا سررسید گام و اخزا به بالای ۵ درصد برسد که رقم قابل توجهی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در هفته‌ای که گذشت، نرخ بازده تا سررسید اوراق اخزای بلند مدت از ۲۷.۵ به ۲۶.۸ درصد رسید.  همچنین نرخ بازدهی اخزای با سررسید زیر یک‌سال نیز به‌طور متوسط ۰.۵ درصد کمتر از اخزای بلندمدت بود. همچنین اکثر صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله، بازدهی معادل سالانه بالای ۲۵ درصد داشتند.

در نمودارهای زیر بازده تا سررسید و ارزش معاملات اوراق اخزا و گام طی روزهای هفته با یکدیگر مقایسه شده است.

بازدهj

بازده2j

طی هفته گذشته، مجموعا ۵۲۵ میلیارد تومان اوراق اخزا ، ۷۸۴ میلیارد تومان اوراق اراد/افاد و ۱۶۹۰ میلیارد تومان اوراق گام معامله شد. ارزش معاملات اخزا به نسبت هفته‌های گذشته باز هم کاهش داشت. این در حالی است که ارزش معاملات گام افزایش ۱۰۰۰ میلیارد تومانی نسبت به هفته گذشته داشت که عمدتا مربوط به معاملات نماد گام ۰۲۰۸۱۳ بانک رفاه بود.

بررسی صندوق‌های درآمد ثابت در هفته گذشته

در هفته‌ای که گذشت، تغییراتی در ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت ایجاد شد و از طرفی از روز دوشنبه شاهد ورود پول به این صندوق‌ها بودیم که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت

نمودار زیر ترکیب دارایی صندوق‌های درآمد ثابت در ابتدا و انتهای هفته را نشان می‌دهد.

صندوق1j

صندوق2j

در هفته‌ای که گذشت دارایی اوراق صندوقهای درآمد ثابت بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت و NAV تجمعی صندوق‌های درآمد ثابت در انتهای هفته به ۴۴۶ همت رسید. دارایی اوراق صندوق‌ها نیز کاهش ۸۰۰۰ میلیارد تومانی داشت که بخشی از آن را می‌توان به سررسید اوراق اخزا۹۰۳ در  روز ۱۰ بهمن ماه نسبت داد. سهم سهام نیز در پورتفو صندوق‌ها رشد چشمگیری داشت.

وضعیت صدور و ابطال در صندوق‌های درآمد ثابت

طی هفته گذشته وضعیت صدور/ ابطال در صندوق‌های درآمد ثابت اندکی منفی بود ولی درسه روز انتهایی هفته قبل از آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان خالص ورود پول ثبت شد. توضیح اینکه آمار روز چهارشنبه به‌دلیل اینکه آپدیت نکردن آمار، توسط بخشی از صندوق‌ها در نمودار آورده نشده‌است.

در نمودار زیر خالص ارزش صدور و ابطال در صندوق‌های درآمد ثابت آورده شده‌است.

صندوق3j

بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس

در نمودار زیر معادل سالانه موثر بازده قیمتی هفتگی(تغییر قیمت پایانی روز چهارشنبه نسبت به هفته گذشته) صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله در بورس آورده شده است. توضیح اینکه ۱ صندوق‌ به‌دلیل فاصله بسیار زیاد از میانگین، از نمودار خذف شده‌اند.

روند افزایشی سود اعلامی صندوق‌های درآمد ثابت در هفته‌های گذشته ادامه داشت و همان‌گونه که در نمودار مشاهده می‌شود، هفته گذشته بیش از ۷۰ درصد از صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله، بازدهی بیش از ۲۵ درصد ثبت کردند.

صندوق4j

بازدهییj

تهیه شده در واحد تحلیل صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت آریا

این صندوق با نماد معاملاتی « یارا » در پایان سال اول فعالیت خود ( ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ ) ۲۷.۵ درصد بازدهی محقق شده به سرمایه‌گذاران خود پرداخت کرده و به عنوان پر‌بازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، برای سال دوم فعالیت خود امیدوار است ضمن حفظ رتبه‌ اولی، نرخ سود سرمایه‌گذاران را نیز به بیش از ۲۸ درصد ارتقا دهد.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.