۰ نفر

روند تغییرات قیمت آهن در چند ماه اخیر

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰
کد خبر: 715255
روند تغییرات قیمت آهن در چند ماه اخیر

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ به دلیل تغییرات در شرایط سیاسی کشور دچار نوسانات زیادی گردید و عمدتا با رشد فزاینده قیمت ها در بخش های مختلف صنعتی و ساختمانی روبرو شد. افزیش ناگهانی و ممتد قیمت ارز باعث افزایش قیمت آهن ، فولاد و دیگر محصولات موجود در بازار آهن شده است. از این رو، در این مقاله می خواهیم قیمت آهن متاثر از این شرایط را بررسی نماییم.

پیرو خروج ایران از توافقنامه برجام در سال 97 ، روند فزاینده نرخ ارز در ایران با شدت بیشتری اتفاق افتاد. پس از افزایش نرخ ارز در سطح کشور محصولات فولادی نیز با افزایش بیشتری روبرو شد. گفتنی است که نرخ ارز تنها دلیل افزایش قیمت فولاد نیست و عوامل دیگری در این تغییر نقش دارند. در ادامه به این عوامل می پردازیم.

روند تغییرات قیمت آهن در چند ماه اخیر

به دلیل استفاده از محصولات فلزی در بخش عظیمی از صنایع و ساختمان و همچنین واردات مواد اولیه، قیمت ارز، نقش مهمی را در تغییر قیمت سطوح مقطع فولادی ایفا می کند. می توان نتیجه گرفت که تغییرات قیمت آهن و محصولات فولادی در ایران تا حد زیادی در سالهای گذشته و به ویژه در سال 1401 متاثر از تغییرات ارز است و استعلام قیمت این محصولات پیش از خرید در بودجه بندی بسیار حائز اهمیت است.

نوسانات نرخ ارز در سال 1402

تغییرات قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت فولاد را میتوان با صادرات آهن توسط کارخانه های تولید کننده فولاد توجیه نمود. از سوی دیگر بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز و گاها خود محصول به کشور وارد می گردد. نرخ ارز نیز عامل تعیین کننده محصول خریداری شده است و با احتساب تاریخ خریداری ، نرخ ارز و قیمت محصول ، قیمت تنهایی به مشتری اعلام می گردد.

عامل اثرگذارقیمت نفت در تعیین قیمت محصولات فولادی

تولید محصولات فولادی به طور مستقیم به مصرف انرژی و سوخت های فسیلی در مراحل مختلف تولید مانند ذوب،نورد و قالب گیری وابسته است. بدیهی است که نوسان قیمت نفتی و فرآورده های آن در قیمت نفت اثرگذار باشد. قیمت دهی محصولات در کارخانه ها و عرضه های پخش و فروش اعلام شده و به صورت روزانه در پلتفرم های مختلف در اختیار کاربران گرامی قرار داده می شود.

تاثیر تورم جهانی بر قیمت محصولات فولادی

پدیده تورم در سراسر دنیا امری اجتناب ناپذیر است و بر محصولات فولادی نیز خود را نشان می دهد. علاوه بر تورم داخلی، تورم جهانی نیز مانند دیگر محصولات در قیمت محصولات فولادی اثرگذار است. نکته شایان توجه در زمان تحلیل عامل تورم این است که کشورهای توسعه یافته، کارخانه های تولید محصولات فولادی را در کشورهای جهان سوم  مستقر می کنند. این روش خود نیز به عنوان عاملی جهت افزایش تورم کشورهای جهان سوم در نظر گرفته می شود. تورم جهانی در کنار این متد نیز نقش مهمی را در افزایش قیمت در کشورهای جهان سومی ایفا می کند.

افزایش هزینه حمل و نقل محصولات فولادی

حمل ونقل به عنوان یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای تورمی در یک کشور در نظر گرفته می شود. در زمان ثبت سفارش محصول مورد نظر، به مشتری هزینه حمل بار به صورت جداگانه اعلام میگردد. بنابراین می توان گفت با اعمال افزایش قیمت به بخش حمل و نقل، قیمت انواع آهن آلات مانند قیمت میلگرد و ... افزایش می یابد. از سوی دیگر زمانی که تمرکز صادرات بر روی غلات و ... به کشورهای همسایه است، میزان واردات این محصول کاهش می یابد و قیمت آن با افزایش روبرو می شود. بنابراین می توان قیمت آهن را به عامل افزایش هزینه حمل و نقل گره زد. در وبسایت  می توانید به تمامی قیمت ها و اطلاعات موجود در بازار آهن دسترسی داشته باید.

عرضه و تقاضای مشتریان، عاملی اثر گذار در قیمت محصولات فولادی

یکی از مهمترین فاکتورهای کنترل بازار و قیمت دهی میزان عرضه و تقاضای مشتریان است. در زمینه تولید و فروش انواع محصولات فولادی میزان عرضه و تقاضا است. این معیار تا حد بسیار زیادی به بخش صنعت مرتبط است. بازار متزلزل و غیر قابل پیش بینی باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده و امر تورم را فزاینده کرده است.

قیمت جهانی فلز و تاثیر آن در قیمت فلز در سال 1402

برخی از فلزها توسط کشورهای خاصی صادرمی گردد و با توجه به ارزش آن، قیمت خاص خود را دارا می باشد. شرایط اقتصادی و صنعتی یک کشور نیز می تواند در قیمت جهانی آهن و دیگر فلزها بسیار تاثیرگذار باشد. برای مثال کشور چین با افزایش توان سازه ای خود صادرات فولاد را در زمان خاص متوقف نمود. پس از آن در دیگر کشورها قیمت تیرآهن و فولاد با افزایش رو به رو گردید.

علاوه بر موارد مذکور، دو بازار مهم داخلی که در ادامه مطرح می نماییم، نقش بسیار مهمی را در کنترل قیمت آهن و تورم ناشی از آن دارد.

قیمت مسکن

به دلیل تورم بالا در بخش مسکن ، رکود طولانی مدت را شاهد بودیم. بنابراین می توان افزایش قیمت محصولات پر مصرف مانند قیمت میلگرد، پروفیل و تیرآهن را در بخش سازه انتظار داشت. از سوی دیگر افزایش قیمت فولاد و مسکن به طور مستقیم بر روی یکدیگر اثرگذار هستند.

صنایعی که تحت تاثیر قیمت ارز هستند

صنعت خودردسازی

صنایع مختلف به ویژه صنعت خودروسازی از محصولات فولادی مختلف مانند پروفیل‌های صنعتی استفاده می‌شود. روند فزاینده قیمت در بخش مواد اولیه فولادی باعث افزایش قیمت در بخش فروش خودرو می شود. به دلیل بروز چنین عاملی افزیش شدید قیمت خودرو در بخش داخلی رخ می دهد. افزایش قیمت ورق عمدتا در صنعت خودروسازی اثرگذار است و در دیگر بخش های صنعتی به ندرت باعث ایجاد تورم می گردد.

پیش بینی قیمت آهن در سال 1402

با در نظر گرفتن روند تغییر قیمت آهن و فولاد در سال 1401 می توان اظهار نمود که قیمت محصولات فولادی مانند قیمت پروفیل ممکن است با ثبات پیش نرود. در سال 1402 با پیش بینی شرایط ارز  حمل و نقل و همچنین قیمت جهانی مواد اولیه تنها چند روز پیش از خرید می توان به صورت تقریبی قیمت محصولات فولادی را پیش بینی نمود.

آهن ملت یکی از مراکز فروش و توزیع انواع آهن آلات ، آماده ارائه خدمات رسانی، ارسال آخرین قیمت محصولات و آلیاژهای فولادی و پشتیبانی به شما کاربران گرامی میباشد. هدف از تهیه این مطلب تنها بررسی قیمت محصولات فولادی در چند ماه اخیر و آنالیز عوامل تاثیرگذار بر قیمت این محصولات بوده است.