۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

از خودگذشتگی‌ های دولت برای حفظ فاطمی امین جواب خواهد داد؟!

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۱۳
کد خبر: 714123
از خودگذشتگی‌ های دولت برای حفظ فاطمی امین جواب خواهد داد؟!

موعد استیضاح مجدد فاطمی امین فرا رسیده و قرار است فردا، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه جلسه استیضاح وزیر صمت در مجلس برگزار شود.

اقتصادآنلاین – فاطمه جوادی؛ دفاع و حمایت دولت از اعضای کابینه در جریان استیضاح و انتقادات، طبیعی و منطقی است، اما به نظرمی‌رسد وزیر صمت جایگاه ویژه‌ای در دولت دارد و حساسیت‌ها روی او بیشتر است. چرا که فعالیت‌ها و اقدامات برای عدم استیضاح وی برجسته‌تر است.

دولت وزرایی مانند آموزش و پرورش و کشاورزی را خودش کنار گذاشت، اما با وجود انتقادات گسترده به عملکرد وزیر صمت، دولت درصدد حفظ او است. با جدی شدن خبر استیضاح فاطمی امین از سوی مجلس، وزارت صمت و دولت فعالیت‌هایی را برای گریز از استیضاح آغاز کردند که در ادامه این موارد را مرور می‌کنیم:

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی

دولت از مدت‌ها قبل قصد خود را برای تشکیل سازمان بازرگانی اعلام کرده بود، اما مجلس با تشکیل وزارتخانه برای بازرگانی موافق بود. جالب است که در گیرودار استیضاح وزیر صمت، نامه رییس مجلس به رییس‌جمهور برای تدوین لایحه دو فوریتی تشکیل «وزارت بازرگانی داخلی و تنظیم بازار» ارسال می‌شود و معاون پارلمانی رییسی نیز از تصویب لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت و بهادری جهرمی از ارسال آن به مجلس خبر می‌دهد.

تغییر نظر دولت که به دنبال تشکیل سازمان بود و نه وزارتخانه، نامه قالیباف، رییس مجلس در این بازه زمانی به دولت و نقش همکارانه او، شک و شبهه تاثیرگذاری بر نظر نمایندگان و گریز از استیضاح وزیر صمت را تداعی می‌کند.

لایحه واردات خودروهای کارکرده

هنوز واردات خودروهای نو به سرانجام نرسیده و با وجود مخالفت مجمع تشخیص با طرح واردات خودروهای کارکرده مجلس و انتقادات فراوان نمایندگان به این موضوع، این بار وزیر صمت با جدی شدن خبر استیضاحش اعلام کرد که برای واردات خودروهای دست دوم دستور حاکمیتی گرفته است. در همین چند روز اخیر و نه فاصله چند ماهه که در برخی لوایح و تصمیمات دیده می‌شود، بحث واردات خودروهای کارکرده از وزارت صمت به هیات دولت رفت، تایید شد و در قالب لایحه واردات خودروهای کارکرده تقدیم مجلس شد.

یکی از بندهای این لایحه هم اشاره به واردات خودروی کارکرده توسط اشخاص حقیقی بدون کارت بازرگانی می‌کند، موردی که هر چند ایده‌آل است، اما عملی شدن آن در شرایط فعلی کشور دور از ذهن به نظر می‌رسد.

لابی دولت با نمایندگان مجلس

لابی دولت‌ها با مجلس اتفاق رایجی برای دور شدن از فضای استیضاح است. در یک نمونه موسوی لارگانی، نماینده مجلس نوشت: «استیضاح وزیر صمت قطعی است. فضا سازی وسیع ارتش سایبری و متشنج کردن جو ثمری ندارد. پرده‌ها کنار رفته و حقیقت آشکار است. عین آبان سال گذشته لشکر معاونین و مدیران وزارتخانه با ماموریت ویژه راهی استان‌ها شده و لابی می‌کنند! آیا همین اقدامات دلیل قطعی بر عزل وزیر نیست؟»

حضور وزیر صمت در صداوسیما و پاسخ به سوالات جوانان

فاطمی‌امین در برنامه «بدون توقف» تلویزیون حاضر و به سوالات و شبهات مهمانان حاضر پاسخ داد که این اتفاق در آستانه استیضاح وزیر صمت قابل توجه است که صداوسیما هم به کمک وزیر پرحاشیه دولت رییسی آمده است.

تلاش دولت برای تغییر زمان استیضاح وزیر صمت

دولت معتقد بود که جلسه استیضاح فاطمی‌امین به جای روز یکشنبه، باید سه‌شنبه برگزار شود که مجلس این تقاضا را رد و اعلام کرد که استیضاح وزیر صمت طبق آیین‌نامه مجلس روز یکشنبه برگزار خواهد شد.