۰ نفر

کیفیت آجر کدام شهر بهتر است و چرا؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۰۶
کد خبر: 709467
کیفیت آجر کدام شهر بهتر است و چرا؟

آجر یکی از مصالح ساختمانی بسیار کاربردی و مهم است که از قدیم تاکنون برای ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گرفته‌است. در چند دههٔ گذشته، علاوه‌بر روش‌های سنتی، از دستگاه‌های پیشرفته نیز برای تولید انواع آجر استفاده می‌شود. در بسیاری از شهرهای ایران، آجر تولید می‌شود، ولی کیفیت و قیمت آجر در همهٔ شهرها یکسان نیست. یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت آجرها، خاک مورد استفاده برای تولید است.

 با توجه به اینکه جنس خاک در همهٔ نقاط ایران باهم یکی نیست، به همین دلیل جنس آجرها نیز تفاوت زیادی باهم دارد. از طرفی کیفیت و مرغوبیت این مصالح تأثیر زیادی بر روی مقاومت یک ساختمان یا سازه دارد، ازاین‌رو مهندسان همواره به‌دنبال استفاده از بهترین مصالح برای ساخت‌وساز هستند. آجر اصفهان جزو آجرهای باکیفیت در ایران است که طرفداران زیادی دارد.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع آجرهای تولیدشده در شهرهای ایران به‌طور کامل آشنا کنیم.

انواع آجرها کدام‌اند و چه کاربردی در ساختمان‌سازی دارند؟

در شهرهای ایران، آجرهای متنوعی تولید می‌شوند که ازلحاظ شکل، اندازه و کاربرد باهم متفاوت هستند، به همین دلیل قیمت آجرها یکسان نیست. این مصالح با توجه به اندازه و ابعادی که دارند، در بخش‌های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طوری‌که برخی از آن‌ها برای دیوارچینی و برخی دیگر به‌عنوان دیوارپوش و کف‌پوش استفاده می‌شوند. آشنایی با انواع آجر به افراد کمک می‌کند تا هنگام ساختمان‌سازی، بهترین نوع آجر را انتخاب کنند. با این کار هم ساختمان از مقاومت خوبی برخوردار می‌شود و هم در هزینه‌های نهایی صرفه‌جویی می‌شود.

از انواع آجرهای تولیدشده در شهرهای مختلف ایران، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آجر لعابی

لعاب‌کاری یک از روش‌های روکش‌کاری آجر است که مقاومت آن را در برابر عوامل بیرونی مانند برف و باران، فشار و ضربه افزایش می‌دهد. آجرها با توجه به کاربردی که دارند، در برابر رطوبت، فشار، مواد شیمیایی و... قرار می‌گیرند و این لایهٔ لعابی به‌صورت محافظ عمل می‌کند. به‌این‌ترتیب مقاومت آجرها در برابر این مواد افزایش می‌یابد. قیمت آجر لعابی با توجه به اندازه و ابعاد آن متفاوت است. با توجه به این‌که این نوع آجر در ابعاد مختلفی تولید می‌شود، می‌توان از آن در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده کرد. گفتنی است که آجرهای لعابی با رنگ‌هایی مانند آبی، سرمه‌ای، قرمز، نارنجی و قهوه ای لعاب کاری می‌شوند. کاربرد این نوع آجر بیشتر برای ساخت طرح‌های سنتی است. لعاب‌کاری کیفیت و مقاومت آجرها را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد، به همین دلیل نیز قیمت آجر لعابی از آجرهای معمولی کمی بیشتر است.

 

 

  • آجر ماشینی

با پیشرفت علم و تکنولوژی، دستگاه‌ها و ماشین‌هایی ساخته شده‌اند که برای تولید آجر از آن‌ها استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاهی، مقدار قابل توجهی آجر تولید کنند. آجرهای ماشینی دارای سوراخ هستند و به‌دلیل مقاومت بالایی که دارند، در ساخت دیوار ساختمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. تعداد سوراخ‌های این آجرها 8 یا 10 عدد است. در صورت استفاده از این آجرها، سوراخ‌های آن‌ها با ملات پر می‌شود تا مقاومتشان در سازه بیشتر شود. ملاتی که در سوراخ‌های آجر ریخته می‌شود، مقاومت و استحکام آن را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. قیمت آجر ماشینی نسبت‌به سایر انواع آجرها مناسب‌تر است و از آن‌ها در بیشتر پروژه‌های ساخت‌وساز می‌توان استفاده کرد.

 

  • آجر ماسه آهکی

یکی دیگر از انواع آجرهای ساخته‌شده در ایران، آجر ماسه آهکی است که به‌دلیل مقاومت فشاری بالایی که دارد، معمولاً در قسمت پی ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. این نوع آجر از سیلیکات کلسیم ساخته می‌شود، به همین دلیل مقاومت بسیار خوبی در برابر فشار دارد و ظرفیت باربری آن بالاست. در ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها، از این نوع آجر برای ساخت دیوارهای حمال و حائل استفاده می‌کنند. سختی این آجرها بسیار بالاست و به‌دلیل شکل یکنواخت و یک‌اندازه‌ای که دارند، دیوارچینی با آن‌ها بسیار آسان و سریع انجام می‌شود. آجرهای ماسه آهکی عایق خوبی برای گرما هستند، به‌طوری‌که از خروج و ورود گرما در ساختمان‌ها جلوگیری می‌کنند. قیمت آجر ماسه آهکی نسبت‌به آجرهای معمولی گران‌تر است.

  • آجرنما

آجرنما یکی دیگر از انواع آجرهاست و از آن برای ساخت نمای ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. این نوع آجر در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب بسیار مقاوم هستند. در برخی از پروژه‌های ساختمانی، به‌جای استفاده از سنگ و سرامیک، برای نماکاری ساختمان‌ها از این نوع آجرها استفاده می‌کنند. قیمت آجر نما نسبت‌به سنگ و سایر مصالح ارزان‌تر بوده و استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه‌تر است. شایان ذکر است که آجرنما در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و برای زیباتر شدن نمای ساختمان‌ها، رنگ‌های آن‌ها نیز متفاوت است. آجرهای به رنگ زرد و نارنجی جزو پرکاربردترین آجرهای نما هستند.

قیمت آجرها چقدر است؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، قیمت انواع آجرها در ایران به‌دلیل تنوع و کیفیت آن‌ها متفاوت است. قیمت آجر لفتون یا همان آجر سوراخ‌دار نسبت‌به سایر انواع آجرهای تولیدشده در ایران ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است، به همین دلیل در بیشتر پروژه‌ها از این نوع آجر استفاده می‌کنند. قیمت آجر قرمز نسبت‌به آجرهای سوراخ‌دار بیشتر است، زیرا این نوع آجر به‌صورت توپر تولید می‌شوند و از مقاومت و کیفیت بهتری برخوردار هستند. شایان ذکر است که قیمت انواع آجر در شهرهای مختلف ایران به‌دلیل کیفیت و نوع خاک مورد استفاده در تولید آن‌ها یکسان نیست.

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که آجرها جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که در انواع مختلفی تولید می‌شوند، به همین دلیل نیز کاربرد آن‌ها با هم متفاوت است. با توجه به تنوع زیاد این محصول، افراد می‌توانند با توجه به سلیقه و نیاز خود بهترین نوع آجر را انتخاب کنند. قیمت آجر بستگی به نوع و کیفیت آن دارد، به همین دلیل قیمت آجرها با هم متفاوت است. آجر اصفهان جزو آجرهای باکیفیت در ایران است و به همین دلیل آجرهای تولیدشده در این شهر طرفداران زیادی دارند. کیفیت آجرها با توجه به نوع خاک مورد استفاده برای تولید آن‌ها متفاوت است. همچنین نحوهٔ پخت آجرهای سفالی نیز می‌تواند تأثیر مستقیم روی کیفیت و مقاومت آن‌ها داشته باشد.

این مطلب رپورتاژ آگهی است و توسط تیم تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.